۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
کد مطلب : ۴۹۵۴۱
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد

جای خالی فناوری‌های نوین در ساخت و سازهای ایران/تاب‌آوری ساختمان، فاکتور اصلی در کاهش خسارت‌های زلزله

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه متاسفانه در ساخت و سازهایی که در ایران انجام می‌شود از فناوری‌های نوین استفاده نشده گفت: در زلزله کاهش خسارت‌های جانی و مالی به استفاده از مصالح و نوع آن بستگی ندارد بلکه به تاب‌آوری ساختمان مربوط است.
جای خالی فناوری‌های نوین در ساخت و سازهای ایران/تاب‌آوری ساختمان، فاکتور اصلی در کاهش خسارت‌های زلزله
مهران کوهی کمالی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: متاسفانه در ساخت و سازهایی که در ایران انجام می‌شود از فناوری‌های نوین استفاده نشده است.

وی افزود: فناوری‌های نوین در بحث ساخت و ساز در کشور پُرهزینه هستند و قیمت مصالحی که در ردیف مصالح نوین گنجانده می‌شوند به لحاظ اقتصادی برای ساخت مسکن به صرفه نیستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در حوزه ساخت و ساز با استفاده از فناوری‌های نوین هم بحث قیمت و هم بحث اجرا مطرح می‌شود، تخصص و آموزش برای استفاده از فناوری‌های نوین در بین مهندسان ایجاد نشده است و این دو ضعف باعث شده کمتر در این زمینه اقداماتی صورت گیرد.

کوهی کمالی عنوان کرد: در زلزله کاهش خسارت‌های جانی و مالی به استفاده از مصالح و نوع آن بستگی ندارد بلکه به تاب‌آوری ساختمان مربوط است، روش طراحی الان به گونه‌ای است که ساختمان برای یک حدی از قدرت زلزله مقاوم باشد تا حدی تاب بیاورد که جان افراد حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است زلزله هر 500 سال یک بار رخ دهد و به صرفه اقتصادی نیست که بخواهیم یک ساختمان که عمر آن نهایت 50 سال است را با استفاده از مصالح گران‌قیمت اجرا کنیم، بلکه باید از طریق طراحی صحیح ساختمان را در برابر زلزله مقاوم طراحی کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: ساختمان‌های خاص همچون کتابخانه‌ها، موزه‌ها، مساجد و... که به نوعی ساختمان‌های زیربنایی در شهرها محسوب می‌شوند را برای دوره‌های زمانی بالا طراحی می‌کنند که در برابر زلزله نیز تاب‌آوری داشته باشند.

کوهی کمالی بیان کرد: در واقع فناوری در ساخت و ساز ساختمان‌ها و جلوگیری از خطرات و آسیب‌های زلزله نمی‌تواند عامل اصلی باشد اگرچه که عامل موثری است، به اعتقاد من با همین مصالح موجود نیز و با یک طراحی اصولی و تخصصی می‌تواند بهترین ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله را بسازیم.

انتهای پیام/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰

ساعت:

۱۱:۲۷:۳۶

5 Jan 2022