۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
کد مطلب : ۴۹۵۱۰
در میزگرد مطرح شد

سلیمانی سرداری از جنس مردم/ شهادت برازنده حاج قاسم بود

آمادگی برای شهادت در وجود شهید سلیمانی را می‌توان از سخنان این شهید گران‌قدر آنجا که می‌گوید "تا کسی شهید نبود، شهید نمی‌شود؛ شرط شهید شدن، شهید بودن است؛ اگر کسی را دیدید که بوی شهید از کلام او، از رفتار او و از اخلاق او استشمام شد بدانید او شهید خواهد شد." فهمید.
سلیمانی سرداری از جنس مردم/ شهادت برازنده حاج قاسم بود
میزگرد تخصصی با حضور عبدالله علی‌محمدی استاد دانشگاه شهرکرد، مجتبی کریمی استاد دانشگاه و فعال سیاسی در چهارمحال و بختیاری و عزیزالله مولوی عضو انجمن علمی اساتید اخلاق کاربردی ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد با عنوان تبیین زوایای مختلف زندگی سردار شهید قاسم سلیمانی در دفتر خبرگزاری جهانبین نیوز؛ برگزار شد.
 
اساتید حاضر در این میزگرد به بیان زوایای مختلف زندگی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پرداختند.
 
در ابتدای میزگرد مدعوین در پاسخ به سوال "نکات برجسته زندگی شهید سلیمانی چه بود" مطالب و نظرات خود را بیان کردند.


 
سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از سال‌ها قبل آمادگی شهادت را داشت
 
عبدالله علی‌محمدی استاد دانشگاه شهرکرد، اظهار کرد: یکی از نکات برجسته‌ای که همه شهدا، علما و انسان‌های بزرگ داشتند، وصیت‌نامه آن‌ها بود.
 
 وی افزود: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از سال‌ها قبل آمادگی شهادت و شهید بودن را در خود پرورش داده بود.
 
استاد دانشگاه شهرکرد ادامه داد: آمادگی برای شهادت در وجود شهید سلیمانی را می‌توان از سخنان این شهید گران‌قدر آنجا که می‌گوید "تا کسی شهید نبود، شهید نمی‌شود؛ شرط شهید شدن، شهید بودن است؛ اگر کسی را دیدید که بوی شهید از کلام او، از رفتار او و از اخلاق او استشمام شد بدانید او شهید خواهد شد." فهمید.
 
علی‌محمدی یادآور شد: مبارزه با نفسانیات در وجود سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برجسته بود.


 
سردار سلیمانی صرفا به منافع ملی توجه داشت و خود را درگیر دسته‌بندی‌های احزاب نمی‌کرد
 
مجتبی کریمی استاد دانشگاه و فعال سیاسی در چهارمحال و بختیاری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: این مرد بزرگ در همه زمینه‌ها مورد اقبال عموم مردم ایران بود.

این فعال سیاسی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اسرار محبوبیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در ایران، افزود: از رازهای محبوبیت وی در بین مردم ایران این بود که صرفا به منافع ملی توجه داشت و خود را درگیر دسته‌بندی‌های احزاب نمی‌کرد.

وی ادامه داد: سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در حیطه کاری خود تنها منافع کشور و مردم را مد نظر داشت و نصایح مسؤولان ارشد نظام را سرلوحه کار خود قرار داده بود.
 
با گذشت دو سال از شهادت سردار سلیمانی عزیز هنوز خون وی همچنان تازه است

عزیزالله مولوی عضو انجمن علمی اساتید اخلاق کاربردی ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد نیز در ادامه در پاسخ به سوال اول اظهار کرد: بی تردید اینکه با گذشت دو سال از شهادت سردار عزیز هنوز خون وی همچنان تازه است  که این یک سری الهی است.
 
وی افزود: ریشه شورمندی این شکوه  را باید در سیره عملی این شهید ارباً اربا جستجو کرد؛ حاج قاسم  در مکتب عشق الهی و ولایت پذیری  به مقام سلیمان رسید.
 
عضو انجمن علمی اساتید اخلاق کاربردی ایران ادامه داد: لذا باید مراقب بود، در مواجهه با مکتب شهید سلیمانی گرفتار احساس گرائی و تشریفات ظاهری صرف نشویم و در جهت درک باورها و تحقق خواسته‌های آن عزیز سفر کرده حرکت کنیم ؛در غیر این صورت مکتب سعادت آفرین شهید سلیمانی کم کم از محتوا تهی می شود و و خاصیتش از بین می رود .
 
مولوی عنوان کرد: اگر مکتب سعادت آفرین شهید سلیمانی از محتوی تهی شود دیگر خطری از ناحیه آن متوجه قدرت‌های سلطه‌گر و اذناب و عوامل داخلی و خارجی آن‌ها نخواهد شد.
 
حاضران در میزگرد در پاسخ به سوال دوم با عنوان " آیا شهید حاج قاسم سلیمانی رویکرد سیاسی و جانب‌داری حزبی داشتند یا خیر" پاسخ گفتند.
 
شهید سلیمانی هیچ جانب‌داری سیاسی ندارد و خود را متعلق به هیچ جناح سیاسی نمی‌داند
 
عبدالله علی‌محمدی استاد دانشگاه شهرکرد در پاسخ به سوال دوم اظهار کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی به مردم ایران، کرمان و قشرهای مختلف توصیه‌هایی دارند، یکی از این اقشار، سیاسیون است که نشان می‌دهد وی هیچ جانب‌داری سیاسی ندارد و خود را متعلق به هیچ جناح سیاسی نمی‌داند.
 
وی خاطرنشان کرد: از نظر سردار قاسم سلیمانی تنها جناح‌گرایی مردود است وی با جناح‌های مختلف موافق بودند چراکه هر کسی یک تفکر و اندیشه‌ای دارد که می‌تواند این تفکرات خود را مطرح کند.
 
استاد دانشگاه شهرکرد اضافه کرد: نکته اساسی در وصیت‌نامه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی این است که هر جناح و هر گروهی که هستید، تفکرات شما نباید به جمهوری اسلامی آسیب وارد کند، جناح‌بندی‌ها نباید عامل ضربه زدن به اصل نظام باشد.
 
علی‌محمدی یادآور شد: خطاب دیگر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به سیاسیون این است که در هر جناحی که هستید باید حول محور ولی‌فقیه که مقام معظم رهبری هستند، باشید، پس نباید جناح‌گرایی و در جناح بودن عاملی شود که به اصل تبعیت از ولی‌فقیه و رهبری نظام آسیب وارد کند.
 
سپهبد شهید سلیمانی وظایف خود را به بهترین وجه ممکن به پیش می‌برد
 
مجتبی کریمی استاد دانشگاه و فعال سیاسی در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه از دیگر عوامل محبوبیت سردار حاج قاسم سلیمانی این بود که وی صرفا در حیطه وظایف خود کار کرد و به مسائلی که درخصوص آن‌ها چندان آگاهی و تخصص نداشت وارد نمی‌شد، اظهار کرد: سپهبد شهید سلیمانی وظایف خود را به بهترین وجه ممکن به پیش می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که باعث محبوبیت سردار شهید سلیمانی شد نگاه پدرانه وی به جوانان بود، وقتی در حوزه کاری خود فعالیت می‌کرد نگاه رئیس و مرئوس در تفکرات ایشان جایی نداشت.

کریمی اضافه کرد: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در یکی از مصاحبه‌های خود می‌گوید، پسر یا دختری که لباس یا حجاب مناسبی ندارد فرزند من است و خط کشی و مرزی برای این موضوع قائل نمی‌شد، به اعتقاد من این نگاه پدرانه سردار سلیمانی به جوانان در محبوبیت ایشان تاثیر بسیار زیادی داشت.


 
شهید حاج قاسم سلیمانی انسانی وارسته بود که هیچ گاه به دنبال پست و مقام‌های دنیوی نبود
 
عزیزالله مولوی عضو انجمن علمی اساتید اخلاق کاربردی ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد اظهار کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی انسانی وارسته و زاهد پیشه‌ای بود که هیچ گاه به دنبال پست و مقام های دنیوی نبود، اگرچه می‌توانست با استفاده از موقعیت و جایگاه خود امکانات رفاهی فراوانی را برای خود و خانواده اش فراهم کند، اما ساده زیستی و نزدیک بودن به عامه مردم را برگزید.
 
وی افزود: سردار سلیمانی، انسانی از دنیا بریده و آخرت گرا بود، حضور پیوسته و مداوم او در میدان جهاد و شهادت حاکی از این است که وی از دنیا دل کنده بود و تعلقی به دنیا و آنچه در آن وجود دارد، نداشت و خود را برای حضور در محضر پروردگار از طریق شهادت آماده کرده بود، خداوند هم دعای مخلصانه را به درجه اجابت می‌رساند .
 
عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد ادامه داد: در عرصه فعالیت‌های سیاسی اجتماعی مهمترین شاخص مکتب گران‌سنگ شهید سلیمانی ولایتمندی و ولایت‌پذیری است.
 
مولوی عنوان کرد: ولایتمداری شهید سلیمانی نه فقط به حرف و شعار که در میدان عمل و رفتار و به‌هنگام تعارضات و شرایط بحرانی بود، شهید سلیمانی شخصیتی بود که اهمیت جایگاه ولایت فقیه را در جامعه اسلامی به خوبی درک کرده بود و در همه مراحل زندگی مطیع محض ولی فقیه بود.
 
وی خاطرنشان کرد: حقیقتاً اگر مسئولان و مدیران جامعه نیز به این دیدگاه برسند تمام مشکلات کشور اعم از مشکلات اقتصادی نیز قابل حل خواهد بود، هر چه می‌کشیم از تحت فرمانی رهبر و ولی جامعه نبودن می‌کشیم بنده سخت بر این باورم که کلید قفل حل بسیاری از مشکلات در داخل کشوراز حرکت کردن به اشاره سرانگشت ولی فقیه است آن هم نه با تکرار فرمایشات ایشان بلکه عمل کردن به دستورات و توصیه‌های ایشان.
 
عضو انجمن علمی اساتید اخلاق کاربردی ایران اضافه کرد: در پایان این بخش این سخن را مزین می‌کنم به  فرمایشی از سردار شهید سلیمانی رضوان الله تعالی علیه که فرمود: والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری، رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد.
 
سوال سوم مطرح شده در این میزگرد درخصوص افتخارات زندگی پربار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود که دعوت شدگان اینگونه به آن پاسخ دادند.
 
عبد صالحی برای ولی‌فقیه دوران بودن از افتخارات زندگی شهید سلیمانی است
 
عبدالله علی‌محمدی استاد دانشگاه شهرکرد اظهار داشت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از افتخارات خود در زندگی را در زمانی می‌داند که توانسته تابع و عبد صالحی برای ولی‌فقیه دوران، ابتدا امام راحل و سپس جانشین برحق ایشان یعنی مقام معظم رهبری باشد.
 
وی تصریح کرد: سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از القابی همچون حکیمی دانا و مظلوم برای مقام معظم رهبری استفاده می‌کنند که هر کدامشان جای تحلیل و تبیین دارد.
 
محبوبیت سردار شهید قاسم سلیمانی به دلیل رفتار و منش ایشان بود
 
مجتبی کریمی استاد دانشگاه و فعال سیاسی در چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه رفتار و منش سردار شهید قاسم سلیمانی باعث شده بود که ایشان نه‌تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای همسایه نیز از محبوبیت خاصی برخوردار شود، اظهار کرد: کاری که سردار سلیمانی انجام می‌دادند خالصانه و صرفا جهت رضای خداوند بود، منتی بر مردم ایران، عراق، سوریه و... نداشت، جان خود را به خطر می‌انداخت تا سلامت و امنیت این مردم را حفظ کند.

این فعال سیاسی تصریح کرد: شاید در همین چند سال آخر بود که جوانان یا حتی آن‌هایی که دستی بر آتش سیاست نداشتند، سردار شهید قاسم سلیمانی را شناختند، چون وی هر کاری که انجام می‌داد خالصانه و نه برای شهرت بود.

وی با اشاره به اینکه اقدامات سپهبد شهید قاسم سلیمانی تنها در حوزه نظامی خلاصه نمی‌شود، گفت: در قضیه سیل خوزستان مشاهده شد که وی و یارانش جزء اولین کسانی بودند که در صحنه حضور یافتند، با مردم عرب، بختیاری و فارس استان خوزستان به راحتی ارتباط برقرار می‌کرد، همین باعث شده بود که شخصیت بی‌نظیر ایشان برای مردم و جوانان شناخته شود.
 
سپهبد شهید سلیمانی، نمونه عینی انسان مؤمن به خدا  و با اخلاص بود
 
عزیزالله مولوی عضو انجمن علمی اساتید اخلاق کاربردی ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد اظهار کرد: به اعتقاد بنده  اخلاص در روابط قدسی، ولایت‌پذیری استثناناپذیر در روابط سیاسی –اجتماعی و مدیریتی، مردم‌داری و خدمت بی‌منت شبانه‌روزی به مردم فارغ از گرایش‌ها، خصلت‌ها و حصارهای اعتقادی –دینی و مذهبی سه ضلع عاقبت‌بخیری هستند که در شهید سلیمانی در اعلی مرتبه جمع شده بودند.
 
وی افزود: خصایص ذکر شده راز ماندگاری سردار عزیز است که با گذشت دو سال از شهادت ایشان هنوز خونش تازه است، حالا هر که دارد هوس عاقبت بخیری بسم الله به قدر وسع بکوشد.
 
عضو انجمن علمی اساتید اخلاق کاربردی ایران بیان کرد: سردار سپهبد شهید سلیمانی، نمونه عینی انسان مؤمن به خدا  و با اخلاص بود و سردار دل‌ها بودن آن هم دقیقا ریشه در این خصلت او دارد.
 
در انتهای میزگرد درخصوص محورهای وصیتنامه سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی سوالی مطرح شد و حضار به آن اینگونه پاسخ گفتند.
 
وصیت‌نامه حاج قاسم سلیمانی به حضور مردم حول محور ولایت و نظام جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد
 
عبدالله علی‌محمدی استاد دانشگاه شهرکرد اظهار کرد: چهار محور در وصیت‌نامه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مطرح می‌شود، ابتدا اینکه اگر کسی مسؤولیت سیاسی در نظام جمهوری اسلامی ایران را به عهده گرفت حتماً باید اعتقادش به اصل ولایت‌فقیه را مدنظر داشته باشد چراکه این نظام بر اصل ولایت‌فقیه استوار است.
 
وی تأکید کرد: دومین نکته در وصیت‌نامه سردار قاسم سلیمانی اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی است و مسؤولی که روی کار می‌آید باید اعتقاد کامل به این نظام داشته باشد.
 
استاد دانشگاه شهرکرد سومین شاخصه وصیت‌نامه سردار سلیمانی به سیاسیون را حمایت از مردم عنوان کرد و گفت: چهارمین اصل در این وصیت‌نامه مقابله با دشمنان این کشور و این ملت است که باید مدنظر سیاسیون قرار گیرد.
 
علی‌محمدی افزود: تأکید سردار شهید قاسم سلیمانی در وصیت‌نامه خود بر وحدت داخلی است تا مسؤولان نظام جمهوری اسلامی ایران همه تلاش خود را برای حفظ منافع ملی و نظام جمهوری اسلامی به کار ببندند.
 
استاد دانشگاه شهرکرد ادامه داد: اعتقاد دارم که وصیت‌نامه سردار شهید قاسم سلیمانی چکیده‌ای از رفتار وی بوده که بر روی کاغذ آمده است، این وصیت‌نامه می‌تواند نقشه راهی برای مسؤولان باشد.
 
 وی تأکید کرد: نظر سپهبد قاسم سلیمانی این است که مبادا با جناح‌بازی‌ها گرفتار فتنه شویم که در این صورت تبعاتی جبران‌ناپذیر برای کشور به دنبال خواهد داشت.
 
علی‌محمدی خاطرنشان کرد: همه قسمت‌های سیاسی وصیت‌نامه حاج قاسم سلیمانی تأکید دارد که انسان‌هایی به کار گرفته شوند که حول محور ولایت و نظام جمهوری اسلامی ایران باشند.
 
محتوای وصیتنامه سردار سلیمانی همان چیزی است که در رفتارشان مشاهده می‌شد

 
مجتبی کریمی استاد دانشگاه و فعال سیاسی در چهارمحال و بختیاری نیز به وصیتنامه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره و اظهار کرد: محتوای وصیتنامه وی همان چیزی است که در رفتارشان مشاهده می‌شد، در واقع وصیتنامه سردار سلیمانی تجلی‌گاه رفتار خود ایشان بود.

فعال سیاسی اصلاح طلب در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه وقتی اصل اول در وصیتنامه سردار سلیمانی بر ولایت فقیه است چون وی واقعا به این نکته مهم اعتقاد دارند و شعار نبود، ادامه داد: وقتی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی می‌گویند به جمهوری اسلامی اعتقاد دارم، ترجمه این دو کلمه را به عینه می‌توانستیم در رفتار وی ببینیم، سردار سلیمانی هم به جمهوریت و هم به اسلامیت اعتقاد داشتند.

وی عنوان کرد: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هم جمهوریت و هم اسلامیت را باور داشت و هیچکدام را فدای دیگری نکرد بلکه این دو موضوع را دو بال پویا برای نظام جمهوری اسلامی ایران و کشور می‌دانست.

کریمی با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر شاهد بروز فساد در کشور بودیم، این امر ممکن است باعث شود مردم به‌ویژه جوانان اعتمادشان کاهش پیدا کند، خاطرنشان کرد: به همین دلیل بود که سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با حساسیت بالایی اعتقاد داشت باید با فساد برخورد شود.

فعال سیاسی اصلاح طلب در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اینگونه نبود که حرفش با عملش مغایرت داشته باشد، آنچه می‌اندیشید را عمل می‌کرد.

وی با بیان اینکه نکته جالبی که در وصیتنامه سردار شهید قاسم سلیمانی آمده، احترام به مردم به عنوان یک عبادت است، یادآور شد: به دلیل همین اعتقاد سردار بود که وی نه منتی بر مردم داشت، نه تاخیری در انجام کارها صورت می‌داد و نه به دنبال کسب شهرت و مقام بود.

کریمی تاکید کرد: به اعتقاد من نکات بسیار ظریفی در وصیتنامه سردار شهید سلیمانی وجود دارد که عمل به آن‌ها می‌تواند برای اسلام و کشور به‌ویژه نسل جوان، مفید باشد.

فعال سیاسی در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: وقتی فردی وصیتنامه سردار سلیمانی را مطالعه می‌کند اولین چیزی که متوجه می‌شود این است که وی هیچ تعلقی به هیچ حزبی نداشت و یک شخصیت فراملی و فراحزبی بود، ایشان از خود به عنوان "سرباز اسلام" یاد می‌کرد، اینکه فردی با این جایگاه رفیع خود را سرباز بداند نشان می‌دهد که وی به لحاظ مقام در  جایگاه رفیعی قرار دارد.

وی افزود: مسؤولان نیز باید در هر جایگاهی که هستند خود را سرباز بدانند نه اینکه حالت رئیس و مرئوس برای خود متصور شوند.

کریمی ادامه داد: نکته دیگری که در خاتمه وصیتنامه آمده است پرهیز از خط‌ کشی بین مردم است، وقتی خط کشی بین مردم، بین جوانان، بین نسل جوان امروز انجام می‌شود تقابل بوجود می‌آید که سردار حاج قاسم سلیمانی به خوبی این موضوع را رعایت می‌کرد این رفتار برای مسؤولان امروز باید الگو باشد، خود را پدر جوان ایرانی بدانند، تمایز به افارد منجر به تقابل می‌شود و وقتی این تقابل در بین افراد به ویژه جوانان  بوجود بیاید باعث سرخوردگی می‌شود.

تمام ویژگی‌های  خدائی بودن را می‌توان در وجود سردار سلیمانی یافت
 
عزیزالله مولوی عضو انجمن علمی اساتید اخلاق کاربردی ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد در انتهای میزگرد اینگونه اظهار کرد: تمام ویژگی‌های  خدائی بودن را می‌توان در وجود سردار سلیمانی یافت.
 
وی افزود: داشتن زندگی هدفمند، خشوع در نماز، امانتدار، وفادار به پیمان، توکل به خدا، پناه دادن به دیگران و یاری کردن مردان خدا، پاکدستی و اطاعت از خدا و رسول، نپذیرفتن ولایت کافران، جهاد با مال و جان، در برابر کافران سخت و در برابر یکدیگر مهربان و حکم کردن به عدالت را می توان در جزء به جزء زندگی این شهید عزیز مشاهده کرد.
 
انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰

ساعت:

۱۲:۳۴:۲۷

3 Jan 2022