۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
کد مطلب : ۴۹۴۹۴
تدبیری که دست دلالان را از بازار عرضه کالا قطع می‌کند

نفس راحت بازار مرغ در چهارمحال و بختیاری با حذف دلال‌بازی/مدیریت مرغ، الگویی برای دیگر کالاها

استفاده از تجربه موفق توزیع مرغ در بازار چهارمحال و بختیاری می‌تواند در تنظیم بازار دیگر اقلام پر مصرف نیز استفاده شود تا با حذف واسطه دیگر شاهد تنش در بازار هیچ کدام از کالاهای مورد نیاز مردم نباشیم.
نفس راحت بازار مرغ در چهارمحال و بختیاری با حذف دلال‌بازی/مدیریت مرغ، الگویی برای دیگر کالاها
به گزارش جهانبین نیوز؛ حضور و وجود آسیبی به نام دلال در اقتصاد ایران باعث بوجود آمدن چالش‌های فراوانی هم برای مردم و هم برای سیستم اقتصادی شده است.
 
هراز چند گاهی همین دلالان برای آنکه سود کلانی به جیب بزنند باعث می‌شوند یکی از اقلام مصرفی مردم نایاب شود، و در ماه‌های گذشته گوشت مرغ بود که در مورد توجه آن‌ها قرار گرفته بود.
 
نبود مرغ در بازار کشور به جایی رسیده بود که صف‌های طولانی تشکیل می‌شد و بعضا در برخی استان‌ها این کالای ضروری صرفا با ارائه کارت ملی در اختیار خریدار قرار می‌گرفت.
 
این‌ها همه در حالی رخ می‌داد که بازار مرغ در چهارمحال و بختیاری کاملا کنترل شده بود و این محصول حتی با قیمتی زیر قیمت مصوب تنظیم بازار در بازار توزیع و در اختیار مردم قرار می‌گرفت.
 
الله‌کرم نصیری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ درخصوص چگونگی و راهکار اندیشیده شده برای تنظیم بازار مرغ در این استان، اظهار کرد: در زمانی که کشور با بحران گوشت مرغ مواجه بود و مردم در دیگر استان‌ها بعضا نمی‌توانستند این محصول را تامین کنند، در این استان هم مرغ در بازار بود و هم زیر قیمت مصوب ارائه می‌شد.
 
وی افزود: برای کنترل بازار مرغ در چهارمحال و بختیاری سامانه‌ رهتاب طراحی و در چند مرحله به کار گرفته شد، یک مرحله آن از مرغداری تا کشتارگاه و مرحله دوم از کشتارگاه تا خرده‌فروشان بود، این موارد باعث شد تا بتوانیم در برابر انحراف در بازار مرغ به‌ویژه در مرغداری‌ها که حتما باید مرغ به کشتارگاه‌های استان تحویل دهند، سد ایجاد کنیم.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در بسیاری از استان‌ها مرغ با کد ملی توزیع می‌شد اما در این استان با توجه به اینکه شأن مردم بالاتر از آن است که بخواهند در صف‌های طولانی ایستاده و با کد ملی مرغ دریافت کنند، تلاش شد این محصول به صورت کنترل شده در بازار توزیع شود.
 
نصیری عنوان کرد: ساز و کاری اندیشیده شد تا مرغدار حتما تولید مرغ زنده خود را در سامانه رهتاب به ثبت برساند و در اختیار کشتارگاه‌ها قرار دهد، در غیر این صورت نهاده دامی مرغداری حذف، صاحب مرغداری جریمه و اجازه بارگذاری مجدد از وی گرفته می‌شد و در نهایت نیز پرونده تعزیرات تشکیل و صاحب مرغداری جریمه می‌شد.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ حذف واسطه‌ها یکی از مهم‌ترین راهکارهای برون رفت از اقتصاد بیمار است، واسطه که حذف شود دیگر شاهد بروز تنش در بازار و رشد قیمت‌ها نخواهیم بود.
 
حذف واسطه‌ها در بازار همان کاری بود که در بحث مرغ در چهارمحال و بختیاری رخ داد، با استفاده از سامانه رهتاب و اهرم‌های فشاری که تعرف شد مرغدار تولیدات خود را صرفا به کشتارگاه‌های استان تحویل داد و باز هم با استفاده از همین سامانه مرغ کشتار شده در کشتارگاه‌ها در بازار استان توزیع شد بدون هیچ واسطه‌ای یا دخالت این گروه‌ها در امر توزیع و قیمت‌گذاری.
 
استفاده از تجربه موفق توزیع مرغ در بازار چهارمحال و بختیاری می‌تواند در تنظیم بازار دیگر اقلام پر مصرف نیز استفاده شود تا با حذف واسطه دیگر شاهد تنش در بازار هیچ کدام از کالاهای مورد نیاز مردم نباشیم.
 
انتهای پیام/1031ج
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰

ساعت:

۱۱:۱۹:۵۴

1 Jan 2022