۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
کد مطلب : ۴۹۲۷۵
حال و روز سردِ گرمابه قدیمی مهدیه ؛

وقتی یک اثر ملی پاتوقی برای تجمع معتادین می‌شود/مرمت حمام قدیمی مهدیه در انتظار سرمایه‌گذار

متاسفانه این حمام با وجود قدمت تاریخی که دارد از دید مسئولین دور مانده، وضعیت مناسبی ندارد، علی رغم اینکه فضای بیرونی آن مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است اما سازه درونی درحال تخریب و نابودی است.
وقتی یک اثر ملی پاتوقی برای تجمع معتادین می‌شود/مرمت حمام قدیمی مهدیه در انتظار سرمایه‌گذار
به گزارش جهانبین نیوز ؛ حمام مهدیه یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در شهرکرد است که قدمت آن مربوط به قاجاریه می باشد و در تاریخ ۱۳۸۷/۰۳/۰۷ به شماره ثبت 22948 در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است.

متاسفانه این حمام با وجود قدمت تاریخی که دارد از دید مسئولین دور مانده، وضعیت مناسبی ندارد، علی رغم اینکه فضای بیرونی آن مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است اما سازه درونی درحال تخریب و نابودی است و علاوه بر اینکه یکی از میراث‌های تاریخی این استان در حال تخریب است سبب شده تا مشکلاتی را برای مردم آن محله ایجاد کند و آسایش و آرامش مردم را بر هم بزند.



دیواره‌های داخلی حمام درحال تخریب است/ حمام محلی است برای تجمع معتادان

یکی از همسایگان این حمام در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: متاسفانه این حمام قدیمی وضعیت مناسبی ندارد و اگر سری به درون آن بزنید خواهید دید که دیواره‌های آن شروع به ریختن کرده است.

وی ادامه داد: به دلیل ریزش دیواره‌ها و عدم سرکشی مسئولان امر این محل به جایی برای تجمع معتادان و تجمع زباله و نخاله‌های ساختمانی شده است و چهره زشتی به خود گرفته است.

این شهروند مهدیه ای ادامه داد: شب‌ها بخاطر اینکه هم کوچه تاریک است هم داخل حمام نوری ندارد وضعیت وحشتناکی پیدا کرده و با تاریک شدن هوا جرات خروج از خانه را نداریم.

وی بیان داشت: اخیرا یک چاه بزرگ داخل این حمام ایجاد شده است و خانواده‌ها نگران هستند که بچه‌ها و خطراتی که برای آن‌ها به لحاظ سقوط در چاه وجود دارد هستند.

وی در انتها از مسئولان خواست برای ترمیم و مرمت این حمام قدیمی اقدامی کنند چون باعث بروز مشکلات اجتماعی برای مردم شده است.


تنها راه برون‌رفت از مشکل یافتن سرمایه‌گذار است

عسگر زمانی رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: حمام قدیمی مهدیه جزء موقوفات این اداره است.

وی با بیان اینکه این موقوفه فاقد درآمد بوده و بنابر قانون، اوقاف نمی‌تواند از موقوفه دیگری هزینه موقوفه بدون درآمد را پرداخت کند، ادامه داد: در سال 99 فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار برای این مکان صادر شد اما متاسفانه استقبالی صورت نگرفت.

زمانی افزود: اوقاف و امور خیریه آمادگی دارد جوانان دارای ایده برای این حمام را به میراث فرهنگی معرفی کند تا طبق نظر میراث فرهنگی سرمایه‌گذاری صورت گیرد، اوقاف نیز قرارداد طویل‌المدت با سرمایه‌گذار خواهد بست تا برگشت سرمایه صورت گیرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شهرکرد خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی هم نمی‌تواند در این زمینه هزینه کند و ما باید برای مرمت و بازسازی این بنا سرمایه‌گذار پیدا کنیم.

وی تنها راه برون‌رفت از مشکل ایجاد شده برای حمام قدیمی مهدیه را پیدا کردن سرمایه‌گذار عنوان و بیان داشت: وقتی موقوفه‌ای درآمدی ندارد و نمی‌توان ریالی برایش خرج کرد، اگر سرمایه‌گذاری پیدا شود میراث فرهنگی تسهیلات خوبی پرداخت خواهد کرد.


با بودجه قطرچکانی مشکل این بناهای تاریخی حل نخواهد شد

 اوقاف و امور خیریه برای رفع مشکل حمام قدیمی مهدیه باید عمل واگذاری این بنا را به کتابخانه‌ها، میراث فرهنگی، شهرداری و هر سازمانی که قبول کند، انجام دهد.

 لازم است میراث فرهنگی برای حفظ این اثر تاریخی به‌صورت قوی ورود کند، مسلما با بودجه قطرچکانی مشکل این بناهای تاریخی حل نخواهد شد.

شهرداری هر کمکی که در توانش باشد برای رفع مشکل حمام قدیمی مهدیه انجام می‌دهد

 از آنجایی که حمام فعال نیست باید تغییر کاربری داده شود و مثلا کاربری فرهنگی-گردشگری به آن داده شود.

 رفع مشکل این حمام قدیمی و تغییر کاربری آن می‌تواند در ارزش افزوده منطقه، جذب توریست و.. خیلی تاثیرگذار می‌تواند باشد.

 سلب مسئولیت در خصوص یک اثر تاریخی کار اشتباهی است و این موضوع قابل قبول نیست، لازم است برای رفع مشکل این حمام اوقاف و امور خیریه، میراث فرهنگی و شهرداری با توجه به تعهداتی که نسبت به این مسائل دارند کمک کنند، در حقیقت این بنا یک ساختمان تاریخی است و نیاز است همه پای کار بیایند و مشکل را حل کنند و شهرداری حاضر است حتی برای نگهداری این اثر هم اقدام کند.



 مرمت اضطراری بناهای تاریخی پیش‌بینی شده، اما اعتبارات کم است

کوروش بابائیان معاون میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز اظهار کرد: براساس مصوبه ای که سال گذشته به تایید هیئت وزیران رسیده، بناهای تاریخی که در اختیار دستگاه‌های دولتی ازجمله اداره اوقاف هستند باید برای ترمیم و نگهداری این آثار تامین اعتبار کرده و در این زمینه هزینه کنند.

وی تصریح کرد: با وجود این مصوبه میراث فرهنگی استان در برنامه‌های خود مرمت اضطراری بناهای تاریخی را پیش‌بینی کرده است، اما تخصیص اعتبار در این زمینه بسیار پایین است.

بابائیان با بیان اینکه میراث فرهنگی درحال تنظیم قراردادی با متخصصان این امر هست تا بتوانیم پروژه‌های اضطراری را که نیاز به مرمت دارند در اختیار آن‌ها قرار دهیم ادامه داد: محدودیت اعتبارات دست ما را در ترمیم این آثار بسته است مجموع اعتبارات ما در سال گذشته ۷۰۰ میلیون تومان بود که فقط ۳۰۰ میلیون آن تخصیص داده شد.

معاون میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در این استان ۴۶۰ بنا و بیش از ۴ هزار محوطه باستانی وجود دارد که همگی نیاز به حفظ و نگهداری و گاها مرمت دارند و با این ۳۰۰ میلیون تومان نمی‌شود کاری انجام داد.

وی افزود: از آنجایی که این ملک وقفی است به لحاظ شرعی نمی‌شود در اختیار اداره دیگری قرار گیرد، اما ما جلسات متعددی که با اوقاف داشتیم برای واگذاری این آثار درقالب بسته‌های سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی برنامه‌ریزی شد.

بابائیان با اشاره به واگذاری حمام دستگرد امامزاده، حمام اردل، حمام اردل و... در سال‌های گذشته به بخش خصوصی یادآور شد: پیگیر این موضوع هستیم که این اثر تاریخی را نیز به سرمایه‌گذار واگذار کنیم تا با اداره اوقاف و امور خیریه قرارداد ببندد و تغییر کاربری بدهند.

وی از انجام مکاتبات با سرمایه‌گذاران برای رفع این مشکل خبر داد و افزود: برای رفع مشکل حمام مهدیه پیگیر هستیم و امیدواریم به زودی این مشکل رفع شود.

به گزارش جهانبین نیوز؛ بناهای تاریخی خود به‌عنوان سندی بر هویت و فرهنگ مردم ایران زمین هستند و وظیفه ماست که در حفظ و نگهداری آن‌ها جهت انتقال به نسل‌های آینده کوشا باشیم اما متاسفانه برخی از این آثار در سایه بی‌توجهی و پیش چشم مردم تخریب و نابود می‌شوند بی آنکه کسی در این زمینه اقدامی داشته باشد.

انتهای پیام/1026ج


 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰

ساعت:

۰۹:۵۳:۱۱

6 Dec 2021