۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳
کد مطلب : ۴۹۲۲۶
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد

غول گرانی کاغذ، علم و فرهنگ را می‌بلعد/ مطبوعات و ناشران در صدر قربانیان افزایش قیمت در بازار کاغذ

عدم مدیریت صحیح به بازار کاغذ نیز رسیده است و این کالای استراتژیک در عرصه عل و فرهنگ را نایاب کرده است و به گفته کارشناسان امر یا کاغذی وجود ندارد و یا اگر وجود دارد با قیمت گزافی در اختیار خریدار قرار می‌گیرد.
غول گرانی کاغذ، علم و فرهنگ را می‌بلعد/ مطبوعات و ناشران در صدر قربانیان افزایش قیمت در بازار کاغذ
به گزارش جهانبین نیوز؛ این روزها اگر پای درد دل مطبوعات و ناشران بشینی با این جمله روبرو می‌شوی، کاغذی برای چاپ روزنامه و کتاب نداریم، جمله‌ای که زیاد شنیده شده است.
 
عدم مدیریت صحیح به بازار کاغذ نیز رسیده است و این کالای استراتژیک در عرصه عل و فرهنگ را نایاب کرده است و به گفته کارشناسان امر یا کاغذی وجود ندارد و یا اگر وجود دارد با قیمت گزافی در اختیار خریدار قرار می‌گیرد.
 
درست است ذائقه مردم این روزها تغییر کرده و به سمت فضای مجازی رفته است تا جایی که ترجیح می‌دهند اخبار را به جای مطبوعات از خبرگزاری‌ها و فضای مجازی و به جای خرید کتاب کاغذی نسخع دیجیتال آن را بخوانند اما این را باید بدانیم این کتاب و مطبوعه است که ماندگاری دارد.
 
اگر قرار باشد سال‌ها بعد به کتابی دسترسی داشته باشیم نیازمند چاپ آن هستیم، این کتاب است که علم، دانش، فرهنگ و... یک جامعه را به نسل‌های بعد انتقال می‌دهد و به دل جامعه می‌برد.
 
گروه اقتصادی خبرگزاری جهانبین نیوز؛ در گزارشی سعی کرده است به ابعاد مختلف نبود کاغذ در بازار و مشکلاتی که از این راه ایجاد می‌شود بپردازد.
 

 
گرانی کاغذ تهدیدی برای مطبوعات
 
محمود مولوی سرپرست روزنامه های وطن امروز و رسالت در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به اینکه گرانی کاغذ تهدیدی است برای مطبوعات اظهار کرد: گرانی حاکم بر اقتصاد جامعه کاغذ را نیز تحت تاثیر قرار داده است و مطبوعات کشور با تهدید تعطیلی مواجه هستند، همچنین چاپ نشریات سراسری و محلی با مشکل جدی روبه‌رو شده است.
 
وی افزود: از دیگر مشکلات مطبوعات  تعدد زیاد نشریات با عناوین مختلف است که با توجه به گرانی کاغذ و نبود درآمد با تیراژهای پایین در حال انتشار هستند.
 
سرپرست روزنامه های وطن امروز و رسالت در چهارمحال و بختیاری ادامه داد: متاسفانه سرانه مطالعه مطبوعات در کشور بسیار پایین است این نیز عامل دیگری برای تیراژ پایین چاپ مطبوعات و مشکلات در این حوزه است.
 
مولوی خاطرنشان کرد: معاونت مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید ترتیبی اتخاد کند که نشریاتی که توان توزیع در گستره بالا را ندارند از گردونه مطبوعات حذف شوند تا نشریاتی که توان توزیع در گستره بالا را دارند بتوانند به حیات خود ادامه دهند.
 
وی اضافه کرد: همچنین معاونت مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دادن مجوزهای دیگر برای مطبوعات جدید خودداری کند تا همین تعداد مطبوعه که در حال فعالیت هستند بتوانند در کشور توزیع داشته باشند.
 
سرپرست روزنامه های وطن امروز و رسالت در چهارمحال و بختیاری به تعدد نشریات محلی در استان‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: این موضوع نیز باعث شده که استان‌ها نتوانند آنطور که شایسته است فعالیت مطبوعاتی مناسبی داشته باشند و ما شاهد هستیم که مشکلات موجود باعث تعطیلی بسیاری از این نشریات شده است.
 
مولوی اضافه کرد: عدم دریافت اشتراک ادارات و حمایت نکردن از آنها از جمله مشکلات مطبوعات است که باعث شده دفاتر نمایندگی روزنامه‌ها و نشریات محلی با مشکل شدید روبه رو شوند.

 
 
گرانی کاغذ و مشکلاتی که در حوزه چاپ کتب ایجاد می‌کند علم و فرهنگ جامعه را هدف قرار می‌دهد
 
محمدتقی حسین پور معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: از سال 95 مجوز نشر کتاب و آثار علمی و دانشگاهی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جهاد دانشگاهی دریافت کردیم.
 
وی افزود: تاکنون بالغ بر 70 عنوان کتاب از سوی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری منتشر شده است.
 
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: یارانه کاغذ به انتشارات مرکزی جهاد دانشگاهی تعلق می‌گرفت و در سال‌های اخیر چیزی از این یارانه به استان اختصاص داده نشد.
 
حسین‌پور عنوان کرد: گرانی کاغذ و قطع یارانه آن باعث شد بسیاری از اساتیدی که با مجموعه جهاد دانشگاهی همکاری داشتند، در بحث چاپ آثار خود در تیراژ بالا با مشکل مواجه شوند.
 
وی خاطرنشان کرد: اساتید مجبور شدند کتاب‌های خود را در تیراژ پایین‌تر و یا بعضا در نسخ دیجیتال منتشر کنند.
 
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در این مدت در کمیت انتشار کتاب مشکلی نبود و محتوی کتاب از سوی اساتید فراهم شد اما مشکل این بود که به دلیل گرانی کاغذ کتاب به دست مخاطب نرسید.
 
حسین‌پور بیان کرد: مشکل چاپ کتاب در تیراژ پایین نه‌تنها مشکل جهاد دانشگاهی بلکه مشکل اکثر انتشارات است.
 
وی تاکید کرد: هزینه چاپ کتاب نسبت به قبل 2 تا 3 برابر افزایش پیدا کرده است و چون هزینه انتشار بالا است، زمانی که کتاب وارد شبکه توزیع می‌شود، مخاطب به‌ویژه دانشجویان توان خرید آن را ندارند.
 
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: اگر این وضعیت در بازار کاغذ ادامه پیدا کند بسیاری از آثار علمی صرفا در چاپخانه‌ها چاپ شدند و به دلیل چاپ در نسخ کم یا گرانی کتاب به دست مخاطب نمی‌رسد.
 
حسین پور افزود: گرانی کاغذ و مشکلاتی که در حوزه چاپ کتب ایجاد می‌کند در سال‌های آینده در بحث علمی و فرهنگی جامعه بسیار اثرگذار است، کتاب رابطه مستقیم با دانشجویان، دانش‌آموختگان و فرهیختگان جامعه دارد، وقتی نتوان کتاب مناسب و به روز خریداری کرد یعنی زنگ خطر فرهنگی به صدا درآمده است.
 
وی ادامه داد: با وجود فضای مجازی و منابع خبری و سایت‌های خبری، هنوز کتاب در مبنای علمی جایگاه خود را از دست نداده است، کتاب ویژگی‌هایی مثل در دسترس بودن، ماندگاری و... دارد که سایت‌های خبری، علمی، فرهنگی و... و حتی خبرگزاری‌ها ندارند.
 
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: اگر بخواهیم در حوزه فرهنگ، دانش، فناوری و... حرفی برای گفتن داشته باشیم باید به حوزه نشر به‌خصوص نشر دانشگاهی که در سال‌های اخیر به دلیل گرانی کاغذ آسیب دیده توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
 
تامین کاغذ روزنامه‌ای وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست
 
شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در این خصوص اظهار کرد: تامین نیاز کاغذ روزنامه‌ها وظیفه مجموعه ارشاد نیست بلکه این وزارتخانه صرفا اعطای کاغذ حمایتی را متقبل می‌شود که طی این مدت براساس سهمیه‌بندی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.
 
وی افزود: سازمان‌های نظارتی، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و... باید بازار را کنترل کنند تا از احتکار جلوگیری شود.
 
 

کاغذی در بازار وجود ندارد و اگر باشد بسیار گران است
 
علیرضا بختیاری رئیس انجمن روزنامه‌های غیردولتی اظهار کرد: واقعیت این است که کاغذی در بازار وجود ندارد و اگر کسی بخواهد کاغذ مورد نیاز خود را تامین کند با قیمتی حدود 30 هزار تومان برای این کالا مواجه می‌شود.
 
وی افزود: درواقع هم کاغذ وجود ندارد و هم اگر وجود داشته باشد با قیمت بسیار بالا و موجودی محدود است، قیمت حال حاضر کاغذ برای مطبوعات چاپی مقرون به صرفه نیست و قیمت تمام شده را بسیار بالا می‌برد.
 
رئیس انجمن روزنامه‌های غیردولتی ادامه داد: افزایش قیمت و کمبود کاغذ در بازار به دو دلیل رخ داده است، یکی اینکه دولت معمولا در فواصل مختلف در بازار کاغذ دخالت کرده است.
 
بختیاری عنوان کرد: دیگر اینکه واردات بدون استفاده از ارز ممنوع است و همچنین ارز نیمایی به سختی به کاغذ تخصیص داده می‌شود، بنابراین یک وقفه 4 تا 5 ماهه در واردات کاغذ اتفاق افتاده است که عملا باعث بوجود آمدن بحران جدی در مطبوعات کاغذی شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: همین الان اگر بخواهیم با ارز آزاد هم کاغذ وارد کشور کنیم، قیمت تمام شده برای آن حدود 24 تا 25 تومان است اما در بازار امروز قیمت آن 30 هزار تومان است به علاوه اینکه محدودیت در عرضه کاغذ هم مشاهده می‌شود.
 
کاهش نیاز کشور به کاغذ روزنامه‌ای به 30 تا 40 هزار تن
 
ابوالفضل روغنی گلپایگانی دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا نیز اظهار کرد: تقریبا 5 سال پیش نیاز مصرف کاغذ در کشور حدود 130 هزار تن بود.
 
وی افزود: نیاز امروز کشور به 30 تا 40 هزار تن کاهش پیدا کرده و این حوزه دچار کمبود مصرف شده است که دلیل آن فناوری‌های دیجیتال و فضای مجازی است.
 
دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا ادامه داد: در کشور تنها یک شرکت به نام چوب و کاغذ مازندران وجود داشت که کاغذ روزنامه تولید می‌کرد هیچ شرکتی دیگری در ایران دانش و تجهیزات تولید کاغذ روزنامه را ندارد.
 
روغنی عنوان کرد: در شرکت چوب و کاغذ مازندران رکورد تولید 30 هزار تن وجود دارد و کاغذ مورد استفاده کشور در این شرکت تولید می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: ازجمله دلایل وضع موجود افزایش نرخ ارز بود، دیگری شایع شدن استفاده از فناوری‌های جدید است و سوم اینکه ذائقه مردم را نیز نباید کنار بگذاریم.
 
دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا اضافه کرد: مشکلاتی در جهت واردات وجود دارد و تحریم‌ها هم در برخی موارد بی تاثیر نیست، برای واردات انتقال پول و حمل کاغذ به کشور مشکلاتی وجود دارد.

 
 
مدیران سیاسی هیچ مشکلی را حل نمی‌کنند
 
احمد شریفان رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا اظهار کرد: اگر عوامل کارخانه تولید کاغذ مازندران را بررسی کنیم می‌بینیم که این واحد تولیدی با دلار 7 هزار تومان تعطیل شده است.
 
وی افزود: پول بیت المال در این کارخانه هزینه شده است، اداره این کارخانه را به اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا، سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا و خود مطبوعات بسپارند.
 
رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا ادامه داد: بانک ملی سهامدار اصلی کارخانه تولید کاغذ چوب و کاغذ مازندران است، تا زمانی که سیاسی‌کاری باشد و مدیران سیاسی در راس امور این کارخانه باشند، مشکل حل نمی‌شود.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ نبود یا گرانی کاغذ در بازار علاوه بر اینکه منجر شده است ناشران و روزنامه‌نگاران در این زمینه با مشکل مواجه شوند، باعث شده تا نویسندگان نیز برای چاپ آثار خود با مشکل مواجه شوند.
 
نویسندگان و مطبوعات مجبورند برای آنکه زحماتشان از بین نرود آثار خود را حتی در تیراژ پایین به چاب برسانند که این خود معضلات را دوچندان می‌کند، زمانی که کتاب به دست مردم نرسد آن هم در ایران که سرانه کتابخوانی افراد در ان بسیار ناچیز است چگونه می‌توان به امید ایجاد جامعه‌ای فرهیخته بود.
 
گروه دیگری که به مشکلات بزرگی در بحث گرانی کاغذ برخورد می‌کنند، دانشجویان و دانش‌آموزان هستند که بعضا نمی‌توانند کتاب‌های مورد نیاز تحصیل خود را به دلیل گرانی کاغذ خریداری کنند.
 
لذا ضرورت دارد مسؤولان متولی در این زمینه سریعا فکری به حال آشفته بازار کاغذ کنند چراکه نبود این کالا قلب علم و فرهنگ جامعه ایرانی را هدف قرار داده است.

//////////////////////////////
گزارش از سمیه نظری زاده
///////////////////////////////

انتهای پیام/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰

ساعت:

۰۸:۴۶:۲۳

29 Nov 2021