۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۴۹۰۰۳
چشم و هم چشمی؛ اصلی ترین مانع ازدواج جوانان/

رسومات دست و پا گیر جوانان را در پیچ و خم زندگی گرفتار می کند

گسترش تجملات و تشریفات ، رسومات دست و پاگیر، جوانان را در پیچ و خم و چالش زندگی گرفتار کرده است.
رسومات دست و پا گیر جوانان را در پیچ و خم زندگی گرفتار می کند
به گزارش جهانبین نیوز؛ در تقویم ملی ما روز ملی ازدواج  سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) است که قرار بود ازدواج ساده‌شان، به مانند همه زندگی‌شان، سرمشق و الگویی باشد برای ما جوانان برای زندگی؛ ماجرایی که این سال‌ها از آن به عنوان یک معضل اجتماعی یاد می‌کنند اما دیگر کمتر شاهد الگوبرداری جوانان از این موضوع هستیم.

طی سال های گذشته آمار سن  ازدواج بالا رفته است و شاهد کاهش چشم‌گیر آمار ازدواج هستیم  و دیگر کمتر جوانی را می توان دید که میل به تشکیل خانواده داشته باشد.

امروزه جامعه  شرایط جدیدی را تجربه می کند از تغییر در فرهنگ  تا اداب و رسوم و  توقعات که بسیار متفاوت شده است.

اغلب جوانان تنها به دنبال راه گریزی از ازدواج هستند، این موضوع دلایل بسیاری را شامل می شود.

نداشتن مسکن، کار مناسب، درآمد ثابت و مهمتر از آن یک امنیت شغلی ، عدم توانایی تامین جهیزیه، برگزاری یک مراسم آبرومند عروسی و ... از مهم ترین مشکلات اقتصادی هستند که در کاهش آمار ازدواج طی سال های اخیر دخیل بودند.

اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر به این موضوع بپردازیم موارد بسیاری را می‌توان مورد بررسی قرار داد.

تغییر در سبک زندگی جوانان نسبت به دهه‌های گذشته بسیار متفاوت شده است. دیگر کمتر جوان کم‌توقعی پیدا می شود که بتواند با حداقل‌ها کنار بیاید و ساده‌زیستی را در زندگی الگو قرار دهد.

اکثر جوانان دیگر به دنبال یک زندگی تشریفاتی، مجلل و به قول معروف لاکچری هستند دیگر کسی آرامش را در یک خانه ۶۰ متری در کنار خانواده نمی‌بیند و یک خانه نقلی که داخل آن با حداقل های یک زندگی پر شده برای یک جوان قابل قبول نیست.

گسترش تجملات و تشریفات ، رسومات دست و پاگیر،  جوانان را در پیچ و خم و چالش زندگی گرفتار کرده است.

تا زمانی که نتوانم خرج زندگی را مهیا کنم ازدواج نمیکنم

محمد دانشجوی حسابداری در داشنگاه شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار جهانبین نیوز گفت: زمانی که نمی توانم خرج خودم را در بیامردم دلیل اینکه ازدواج کنم چیست؟ چرا باید خود را زیر بار این مسئولیت سنگین ببرم؟

چرا باید خودم را به خاطر فراهم نکردن خواسته های همسرآیندم شرمنده و سرشکسته بکنم؟

رضا دانشجوی رشته کامپیوتر در ادامه گفت: توقعات بسیار بالا رفته است و اگر تصمیم به ازدواج دارید حداقل باید کار، مسکن و یک خودرو خوب داشته باشید.

زمانی که خط فقر زیر 10 میلیون تومان هست و حقوق اداره کاری ناچیز حتی برای یک فرد کافی نیست، چرا باید به فکر ازدواج بود؟

مهدی فارق التحصیل رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: با قیمت های دقیقه ای اجناس، با این فیمت دلار و سکه، قیمت مسکن ، خودرو، قیمت مواد غذایی، با این وضعیتی که برای مردم ایجاد شده همین که زنده بمانیم کافی است.

تا خانواده حمایتم نکند نمیتوانم ازدواج کنم

برخی ها هم یه قول گفتنی نیمه گشمده خود را پیدا کرده بودند و می توانستند با حمایت خانواده ها زندگی خود را شروع کنند که این بار این خانواده ها بودند که سنگ جلوی پای آن ها انداخته بودند.

آری گاهی اوقات تنها جوانان در این موضوع دخیل نیستند، در اکثر موراد این خانواده هستند که مانع اصلی ازدواج آسان می شوند.

مهریه های بسیار سنگین، جهیزیه مفصل، مسکن و خودرو لوکس و آنچنانی، گاهی به دلیل بزهکاری ، گاهی بدهکاری و گاهی بیکاری،  جوانان را از این سنت حسنه محروم می کنند.

چه بسیار خانواده هایی با وجود وضعیت اقتصادی کاملا معمولی برای کم نیاوردن در برابر خانواده داماد و یا عروس دست به اخذ وام‌های کلان زده و به مدت طولانی خود را میزبان استرس قسط وام و ... می کند.

چشم و هم چشمی در بین خانواده یک مشکل و معضل فراگیر شده است.

در گذشته مراسماتی از قبیل حنابندان، عقدکنان بهانه زیبایی بود تا خانواده ها در کنار یکدیگر ، شادی لذت بخشی را تجربه کنند اما امروز دیگر خبری از آن همه هیاهو ، شادی و دورهمی هایی در عین سادگی نیست و ازدواج روندی سخت و طاقت فرسارا برای جوانان در پیش گرفته است.

پسر جوان مجبور است برای ایجاد شرایطی در خور خانواده عروس خود درگیر وام های کلان کند و خانواده عروس برای  جهیزیه درخور خانواده  داماد زیر بار قرض و بدهی برود چه بسا که بسیاری از  وسایل این جهیزیه سال ها در کمد های خانه خاک خواهد خورد.

اکنون ازدواج خود معضلی است برای جوانانی که بیکاری در میان آن ها بیداد می کند.

مشکلات اقتصادی یکی دیگر از مواردی است که بر عدم ازدواج آسان تن داده و موجب کاهش آمار ازدواج شده است.

زمانی که قیمت یک یخچال فریزر حدودا یک و نیم برابر یک وام ازدواج است دیگر به چه امیدی یک جوان فکر زندگی مشترک را در ذهن خود بپرورد، جامعه پر از جوانان بیکار و نا امیدی است  که نیمی از عمرشان را پشت میزها برای کسب علم و دانش نشسته اند  تا آینده شان را تامین کند اما اکنون فهمیده اند که دیگر علم بهتر ثروت نیست، هر کسی ثروت دارد، اجازه دارد صحبت از زندکی مشترک بزند.

زوجی که برای یک وام ازدواج دو سال صبر کنند و زمانی که وام ازدواج را دریافت کردند تنها بتوانند یک قلم از جهیزیه را با آن بگیرند.

با این حال جوانانی هستند که زرق و برق مراسمات عروسی در تالار ها و تجملات را نادیده گرفته و زندگی خود را نه مادی، بلکه بعنوی آغاز می کنند.

جوانانی هستند که بدون چشم و هم چشمی و توقعات و تجملات، سبک زندگی اما علی (خ) و حضرت الزهرا (س) را الگوی زندگی خود قرار دادند، چراکه وقتي انسان به زندگي اين دو بزرگوار مي نگرد مي بيند در همه ي ابعاد زندگيشان سراسر هدايت و سعادت است.

باید تلاش کنیم با دور ریختن رسوم غلط و نوظهور که مانعی در مسیر ازدواج ایجاد می‌کند ضمن معرفی الگوهای موفق دینی و اجتماعی روش‌های عملی و آسان را به جوانان بازگو کنیم.

انتهای پیام/۱۰۲۰ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰

ساعت:

۰۹:۰۴:۱۶

6 Nov 2021