۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
کد مطلب : ۴۸۹۶۵
وقتی گره های سبز واسطه حاجت روایی می شوند!

خرافاتی که تا دخیل بستن به درختان هم پیش می رود

دخیل بستن به درختان خرافاتی بیش نیست اما متاسفانه در عصر کنونی هنوزهم هستند کسانی که با بستن گره سبز به درختان به دنبال حاجت روایی هستند.
خرافاتی که تا دخیل بستن به درختان هم پیش می رود
خرافاتی که پای به گزارش جهانبین نیوز؛ از دوران کودکی تاکنون، دست کم برای یک بار هم که شده خرافات هایی به گوشمان خورده  که بعضی هایش جدید بودند و برخی دیگر ریشه در تاریخ داشتند، یکی از این باورها درخت بوده که در ایران باستانی ارزش بالای داشته و برخی از این  درختان از جمله درختان مقدس ایرانی شناخته می شوند، درخت نماد حیات و زندگی است و رمز باروری پایان ناپذیر، سرچشمه بی مرگی و مظهر حقیقت مطلق هستی است،  انسان در بعضی از فرهنگ ها گاهی تا سر حد پرستش درخت نیز پیش رفته است، در پاره ای دیگر از فرهنگ ها برای نوع انسان منشاء گیاهی قائل بوده اند .

حرمت یافتن بعضی از درختان همیشه سبز یا درختان کهن در ایران به دلیل همجواری آن با امامزاده ها و پیران مقدس نیز نشانه ای از تقدس نباتات  در باورهای ایرانی است.

 در ادیان مختلف اعتقاد به تقدس درخت در سه شکل درخت کیهانی، درخت زندگی و درخت معرفت متجلی می شود.

هنوز در برخی از مناطق استان چهارمحال و بختیاری درخت را یک نماد مقدس می دانند به گونه ای که به آن توسل جسته و حاجت می خواهند.

هرچند در دورانی به سر میبریم که نسل جوان مقدس شمردن درخت را خرافات می پندارند اما هستند کسانی که برخی درختان را به اندازه یک امام زاده مقدس می خوانند و اعتقاد دارند اگر شاخه ای از این درخت بشکند ممکن است فرد مورد نفرین درخت قرار گیرد.



دخیل بستن به شاخه های درختان برای گرفتن حاجت

فتحی یکی ازمردمان دیار چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز می گوید: در قدیم یک درختی در اینجا بود که قدمتی بالای 200 سال داشت و مردم زیادی به آن اعتقاد داشتند.

او ادامه می دهد: هرکس هر حاجتی داشت در کنار این درخت شمعی روشن می کرد و از درخت می خواست که برای او دعا کند و از خداوند بخواهد که حاجت او را بدهد.

فتحی عنوان می کند: برخی از مردم نیز با بستن یک تکه پارچه سبز به درخت دخیل می بستند و تا زمانی که حاجت خود را می گرفتند آن دستمال را باز می کردند و زیر درخت کاچی میپختند و بین مردم پخش می کردند.

او می گوید: باور به این درخت برای مردم نهادینه شده بود به گونه ای که برای ریزترین حاجت خود به این درخت دخیل می بستند و هیچگونه نمیپذیرفتند که این یک خرافاتی بیش نیست.

فتحی می افزاید: در حال حاضر این درخت را قطع کرده اند تا به مردم بفهمانند که دخیل بستن به یک درخت خرافات است و هیچگونه استناد قابل قبولی ندارد.



دخیل بستن به یک درخت خرافه ای بیش نیست

حجت الاسلام والمسلیمین سید حسن جلالی امام جمعه هفشجان در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛  در راستای خرافات دخیل بستن به درخت اظهار کرد: یکی از عادات و روش‌های کهنه و تاریخی در ذهن مردم روحیه خرافه پرستی است.

وی با اشاره به اینکه مردم در قدیم به یک سری مسائل باور و اعتقاد قلبی داشتند گفت: دخیل بستن به یک درخت مبنای عقلی ندارد و این یک خرافه ای بیش نیست.

جلالی با اشاره به اینکه هنوز هم هستند کسانی که خرافه پرستی می کنند گفت: لازم است با فرهنگ سازی و آگاهی دادن به مردم راه درست از اسشتباه را به آن ها نشان داد.

وی خاطر نشان کرد: مردم به درختان سبز دخیل می‌بندند و به درختان و سنگ و ... رنگ و لعاب قداست می‌دهند که این موضوع با دستور و سیره اسلام منافات دارد.

جلالی تاکید کرد: اینگونه مسائل باعث تضعیف و سستی اعتقادات مردم و وهن در دین می شود و نباید اجازه داد به ان ها دامن زده شود.

به گزارش جهانبین نیوز؛ مراجع تقلید نیز در خصوص دخیل بستن به درختان فتواهایی را داده اند ، دفتر آیت الله وحید خراسانی دخیل بستن را بدعت دانست و در ادامه یادآور شد: "باز کردن قفل برای مسئولین نگهداری اماکن متبرکه مستلزم مشقات بسیاری است. بهتر است به جای این کار نخ دل خود را به نخ دل حضرت دوست ببندند. انجام ندادن این کار بهتر است چرا که بدعت و خرافات محسوب می شود. اگر هزاران نفری که برای زیارت به این اماکن می روند هر کدام یک نخ را به ضریح ببندند بازکردن این نخ ها برای مسئولین حفظ و نگهداری اماکن متبرکه مستلزم مشقات بسیاری است".

آیت الله مکارم شیرازی در سؤالی راجع به این گونه حرکات و عقیده به تقدّس این گونه درخت ها  و گره زدن نخ، یا بستن پارچه به این درخت ها  و گرفتن حاجت از آنها  گفت: این اعتقادات قطعاً از خرافات است و حاجت خواستن از آنها نوعی شرک می باشد و بر همه لازم است نهی از منکر کنند و پاداش خود را از خداوند بخواهند

دفتر آیت الله نوری همدانی نیز در رابطه با دخیل بستن به ضریح اماکن متبرکه این اقدام را بدعت و حرام دانست.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ بستن نخ به شاخه های درختان و قفل زدن به نرده های اطراف اماکن مقدس و متبرکه و یا بستن نخهای رنگی برای برآورده شدن حاجات و نیازهای فردی تنها مختص به پیروان یک دین یا مذهب خاص نیست بلکه این گونه اقدامات در میان پیروان مذاهب و ادیان بسیاری در سراسر دنیا متداول است و به رغم هشدارهای رهبران دینی بسیاری از افراد هنوز هم براساس باورهای شخصی بدون توجه به دیدگاه رهبران دینی این امر را تکرار می‌کنند. که لازم است متولیان فرهنگ در این راستا به اندازه کافی فرهنگ سازی کرده که دیگر مردم به دنبال خرافه پرستی نباشند واگر هم حاجتی را دارند با توسل جستن به ائمه و توکل بر خدا حاجت خود را بخواهند.
 
انتهای پیام/1020ج
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰

ساعت:

۰۹:۰۵:۴۵

1 Nov 2021