۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۴۸۸۸۳
مدرس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد:

پدافند غیرعامل، نوش دارویی بعد از واقعه

مدرس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد گفت: در کشور ایران تعریف پدافند غیرعامل به‌خوبی تبیین نشده است، به عبارتی همیشه بعد از رخداد یک حادثه یا مشکل به سمت علاج واقعه می‌روند.
پدافند غیرعامل، نوش دارویی بعد از واقعه
محمد زوارشانی دکتری دامپزشک و مدرس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: پدافند غیرعامل به معنی ضد حمله به کار می‌رود.

وی افزود: درواقع واژه پدافند یعنی ضد حمله و غیرعامل نیز یعنی هر حمله‌ای که در آن از انواع سلاح سرد و گرم استفاده نشده باشد.

دکتری دامپزشک و مدرس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد ادامه داد: پدافند یعنی انجام اقداماتی که از بروز اتفاقی جلوگیری کند، این حوادث ممکن است سیل، طوفان، زلزله و حملات سایبری، غذایی، زیستی و... باشند.

زوارشانی تصریح کرد: بلاهای طبیعی مثل سیل، زلزله، طوفان و... جز پدافند غیرعامل محسوب نمی‌شود اما حملات بیولوژیکی، سایبری و دیگر حملاتی که به قصد جان و مال مردم با سلاح‌های غیرنظامی انجام می‌شود، پدافند غیرعامل هستند.

وی عنوان کرد: در کشور ایران تعریف پدافند غیرعامل به‌خوبی تبیین نشده است، به عبارتی همیشه بعد از رخداد یک حادثه یا مشکل به سمت علاج واقعه می‌روند.

مدرس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد خاطرنشان کرد: برای مثال در چند سال گذشته شاهد حملات سایبری بسیاری در کشور بودیم که بعد از اتفاق به فکر راه چاره برای آن‌ها افتادیم.

زوارشانی اضافه کرد: سازمان پدافند غیرعامل که در کشور ایران وجود دارد در سایر کشورها نیز وظایف مشابه‌ بر عهده دارد که در قالب نام‌های متفاوت فعالیت می‌کند.

وی بیان کرد: در حیطه دامپزشکی اقداماتی که صورت می‌گیرد اکثراً در حوزه پدافند غیرعامل است، برای مثال واکسیناسیون دام، برای پیشگیری از بیماری است، یا حضور شبانه اکیپ‌های ناظر از دامپزشکی در کشتارها برای آن است که مبادا یک دام بیمار کشتار شود و بعد هم سر سفره مردم بیاید.

دکتری دامپزشکی تأکید کرد: انجام هر کاری نیازمند زیرساخت است ازجمله پدافند غیرعامل، در کشور ایران پدافند غیرعامل و مدیریت بحران به‌نوعی با هم ترکیب شدند و هر کدام به‌نوعی یک وظیفه را انجام می‌دهد، درصورتی‌که مدیریت بحران حین و بعد از بحران باید وارد عمل شود ولی پدافند قبل از بروز حادثه کاربرد دارد.

زوارشانی افزود: مدیریت و کنترل بیماری کرونا ترکیبی از مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بود، در بخشی از این بیماری باید بحران‌های حاصل از آن کنترل می‌شد و در جایی دیگر باید با اقدامات پدافند غیرعامل به سراغ بیماری می‌رفتیم.

وی ادامه داد: با توجه به بیماری‌هایی که امروزه بین انسان‌ها و دام به وجود آمده است، باید پدافند غیرعامل جدی گرفته شود.

مدرس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد بیان کرد: به‌عنوان یک مثال بارز می‌توان به حملاتی سایبری اشاره کرد که در سال‌های گذشته در کشور رخ داد، یک ویروس وارد تجهیزات مجتمع نطنز شد و چندین سانترفیوژ را از بین برد.

زوارشانی عنوان کرد: در بحث بیماری تب برفکی یکی از تئوری‌هایی که مطرح است، حملات بیولوژیکی است که با دست‌کاری ویروس این بیماری سویه‌های جدیدی از آن ایجاد کرده و از طریق مرزهای غربی کشور وارد می‌شود.

وی تأکید کرد: در خصوص حملات بیولوژیک هیچ‌چیز دور از ذهن نیست، این حملات به‌گونه‌ای است که بشر با دست‌کاری ژنتیکی میکرواوگانیسم‌ها می‌تواند باعث شیوع برخی بلایا شود.

دکتری دامپزشکی یادآور شد: برای مثال در خصوص کرونا یکی از گمانه‌هایی که وجود دارد همین است که دست‌کاری ویروس کرونا باعث شده که با یک ویروس هوشمند و بسیار بیماری‌زا مواجه شویم.

زوارشانی تصریح کرد: همین اتفاق می‌تواند برای دیگر ویروس‌ها مثل آنفولانزای فوق حاد پرندگان، بیماری سیاه‌زخم و... نیز رخ دهد، اما نکته‌ای که مطرح می‌شود این است که اثبات دست‌کاری یا بشر ساخت بودن سویه‌ها یا بیماری‌های جدید کار آسانی نیست.

وی با اشاره به اینکه شعار سازمان دامپزشکی کشور این است، " امنیت غذایی، از مزرعه تا سفره" افزود: این روزها در جهان دیگر جنگ‌های کلاسیک مرسوم نیست، به‌جای استفاده از تسلیحات جنگی با هزینه‌های گزاف، غذای مردم را آلوده می‌کنند.

مدرس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد ادامه داد: برای مثال می‌توان یک آفتی در آزمایشگاه‌ها تولید کرد که محصول گندم یک سال مردم را از بین ببرد، به همین دلیل می‌توان گفت هدف از جنگ‌های امروزه در جهان مرگ نیست بلکه هدف وابسته کردن یک کشور است.

زوارشانی عنوان کرد: پدافند غیرعامل در بحث امنیت غذایی می‌تواند جدی‌تر باشد، برای مثال محصولات تراریخته که همیشه دیدگاه‌های دوگانه در خصوص آن‌ها وجود دارد و درنهایت نیز گفته می‌شود این محصولات نباید برای مصرف انسانی باشد.

وی خاطرنشان کرد: کشورهایی که در امر کشاورزی موفق هستند، به‌نوعی دست‌کاری ژنتیکی محصولات را انجام داده‌اند تا محصول پربارتر باشد، این واقعه در ایران هم رخ می‌دهد زمانی که به دلیل خشکسالی مجبور می‌شویم نهالی بکاریم که نسبت به شرایط مقاوم‌تر باشد.

مدرس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد اضافه کرد: در شرایط حال حاضر استفاده از محصولات با دست‌کاری ژنتیکی اجتناب‌ناپذیر است اما باید مراقب بود که این تولیدات تراریخته یا تغییر ژنتیک شده در چه مسیر و با چه هدفی انجام می‌شود.

انتهای پیام/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰

ساعت:

۱۵:۲۶:۲۵

18 Oct 2021