۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۴۸۸۷۹
"گز" به نام بلداجی ثبت جهانی شد

ثبت جهانی گز بلداجی؛ دست سوءاستفاده‌کنندگان را کوتاه می‌کند/ افزایش قیمت و کرونا مهم‌ترین معضل پیشِ روی تولیدکنندگان

"گز" نام یکی از شیرینی‌های معروف بلداجی در چهارمحال و بختیاری است که از ترکیب چند ماده ساخته می‌شود، اخیرا این شیرینی معروف ثبت جهانی شده که دست سوءاستفاده‌کنندگان از برند آن را کوتاه می‌کند.
ثبت جهانی گز بلداجی؛ دست سوءاستفاده‌کنندگان را کوتاه می‌کند/ افزایش قیمت و کرونا مهم‌ترین معضل پیشِ روی تولیدکنندگان
به گزارش جهانبین نیوز؛ "گز" نام یکی از شیرینی‌های معروفی است که از ترکیب چند ماده مهم که مهم‌ترین آن انگبین، سفیده تخم مرغ، مغز پسته و بادام است ساخته می‌شود.

"گز" از مجموعه شیرینی‌ها خشک و فرآورده‌های سنتی ایران به شمار می‌رود که تولید آن متعلق به دوره قاجاریه باست و در گذشته به‌عنوان کالای صادراتی به جهان عرضه شد.

نخستین کارگاه گزسازی در سال ۱۳۵۲ در بلداجی تاسیس شد و بلداجی، شیرین ترین شهر ایران با افزون‌بر 20 هزار نفر جمعیت، در فاصله 60 کیلومتری از شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.



گسترش تجارت جهانی با ثبت برند گز بلداجی

سجاد رستمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به ثبت ملی گز بلداجی در سال 97 اظهار کرد: پس از چهارسال پیگیری گز بلداجی ثبت جهانی شد.

وی افزود: با دریافت این نشان جهانی علاوه‌بر افزایش تولید و صادرات این محصول هیچ تولیدی در جهان نمی‌تواند از برند بلداجی سوءاستفاده کند.

رستمی تصریح کرد: با ثبت برند، گسترش تجارت جهانی امکان‌پذیر و طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان مختلف در سراسر جهان با این برندها آشنا خواهند شد، ثبت قانونی یک نام تجاری برای آن حمایت قانونی فراهم می‌کند و از سوءاستفاده طرح توسط تقلیدکنندگان جلوگیری به‌عمل می‌آورد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری افزود: ثبت برند هزینه‌های بازاریابی کمتر و در مقابل کسب سود بیشتر را به‌همراه خواهد داشت.



وی گفت: ثبت برند و علامت‌های تجاری در صنعت برای افزایش اعتبار و وجهه تولید بسیار حائز اهمیت است و درواقع به‌غیر از همراه داشتن مزیت‌های رسمی برندهای مطرح موجود در بازار (مانند ایجاد تمایز و استفاده کاربری برای تبلیغات و بازاریابی) به‌عنوان فاکتوری برای طبقه‌بندی و تقسیم محصولات، بازاریابان، بازارها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری بیان داشت: چهارمحال و بختیاری با تولید گز با کیفیت و به‌دست آوردن بازارهای داخلی و جهانی، سال‌های قطب اول تولید گز در ایران و گز تولیدی شهر بلداجی این استان هم اکنون به‌عنوان معروف‌ترین گز ایران شناخته شده است.

رستمی افزود: هم‌اکنون در شهر بلداجی 90 کارگاه تولیدی گز وجود دارد.



افزایش هزینه‌های تولید و کرونا مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان گز در بلداجی

وی خاطرنشان کرد: البته در سالیان اخیر تولیدکنندگان گز در شهر بلداجی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند که افزایش هزینه‌های تولید از مهم‌ترین این مسائلی است که کارگاه‌های تولید گز در چهارمحال و بختیاری را دچار مشکلات فراوان کرد و امروز به غیر از افزایش چندبرابری قیمت مواد اولیه، بیماری کرونا نیز خسارات فراوانی را به فعالان این عرصه وارد کرده است.

رستمی با بیان اینکه تقاضای گز در بازار به شدت کاهش داشته است، تصریح کرد: کرونا، کاهش درآمد مردم، فانتزی بودن شیرنی گز به علت قیمت بالا و کاهش مراسمات شادی و عروسی تقاضای گز را کاهش داده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری افزود: در گذشته به‌طور میانگین سالانه ۴۰ تن گز معادل ۱۰۰ هزار بسته تولید می‎شد و به‌طور مشخص برای مصرف عید نوروز هزار و ۲۰۰ تن گز از سوی کارگاه‌های فعال در خوشه کسب و کار بلداجی روانه بازار می‌شد، اما در شرایط فعلی که از یک سو متاثر از کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت تمام‌شده گز به‌واسطه افزایش قیمت مواد اولیه و شیوع ویروس بسیاری از کارگاه‌های کوچک، بزرگ، صنعتی و نیمه‌صنعتی شهر بلداجی با حداقل ظرفیت خود فعالند.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰

ساعت:

۱۱:۰۲:۰۴

18 Oct 2021