۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۴۸۸۷۵
رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

بیش از 3 هزار میلیارد تومان خسارت خشکسالی به کشاورزی چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: خسارت خشکسالی به بخش کشاورزی استان 3 هزار و 100 میلیارد تومان برآورد شد که علی‌رغم پرداخت این خسارت در قالب بیمه به کشاورزان اما رقم بسیار ناچیزی بود که نتوانست خسارت آن‌ها جبران کند.
بیش از 3 هزار میلیارد تومان خسارت خشکسالی به کشاورزی چهارمحال و بختیاری
به گزارش جهانبین نیوز؛عطاالله ابراهیمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: 250 هزار و 273 هکتار سطوح کشاورزی این استان است، یک میلیون و 500 هزار تن محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود و بیش از 70 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه 7 هزار تن قارچ خوراکی در چهارمحال و بختیاری تولید شده است، افزود: ماهیان سردابی و بادام دو مزیت مهم این استان هستند که به‌نوعی برند محصولات کشاورزی استان به شمار می‌روند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ازجمله مشکلات بخش کشاورزی تأمین منابع مکفی برای رونق بخش کشاورزی است.

ابراهیمی با بیان اینکه 554 میلیارد تومان از منابع مختلف در قالب تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار گرفت، ادامه داد: همچنین بالغ‌بر 52 میلیارد تومان تجهیزات کشاورزی برای بازسازی و نوسازی مکانیزاسیون کشاورزی در استان خریداری شد.

وی عنوان کرد: اعتبارات تملک دارایی از محل اعتبارات ملی و استانی تأمین شد تا برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام هزینه شود، این اعتبارات شامل 53 میلیارد تومان استانی و 51 میلیارد تومان کشوری هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: یکی از شاخص‌ترین پروژه‌هایی که از محل اعتبارات تملک دارایی در بخش کشاورزی در استان به بهره‌برداری رسید، تأمین و انتقال آب دشت اردل با 10 میلیارد تومان اعتبار بود که 480 هکتار از اراضی دشت اردل را به زیر آب برد.

ابراهیمی با تأکید بر اینکه در اعتبارات هزینه‌ای شاهد رشد 29 درصدی در چهارمحال و بختیاری هستیم، اضافه کرد: نقشه مناطق آسیب‌پذیر مخاطرات طبیعی این استان تهیه شد.

وی بیان کرد: در سال گذشته با توجه به شرایط خشکسالی در چهارمحال و بختیاری، سیاست افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ای در این استان بود، بنابراین سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان از 30 هکتار به 37 هکتار رسید و 19.1 هکتار دیگر نیز در حال احداث است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: این استان به لحاظ کشت گلخانه‌ای رتبه برتر کشور را کسب کرد و در حال حاضر نیز 200 هکتار موافقت‌نامه اصولی دیگر برای کشت گلخانه‌ای صادر شده است.

ابراهیمی افزود: توسعه باغات در اراضی شیب‌دار جز اولویت‌های چهارمحال و بختیاری در سال جاری است و پیش‌بینی می‌شود این کشت به یک هزار هکتار برسد.

وی ادامه داد: از آنجا که میزان بارندگی به‌شدت در کشور کاهش یافته است و از طرفی تولید محصولات در اراضی دیم وابسته به بارندگی‌های بهاره است که تقریباً به صفر رسیده است، بنابراین در کشت دیم نیز کاهش محصول را شاهد بودیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در استان از 1.67 به 1.94 ارتقا یافت، 462 دستگاه عدوات کشاورزی به استان اضافه شد، 214 ماشین‌آلات مربوط به باغداری خریداری شد و از ابتدای سال تاکنون 198 دستگاه به‌ویژه در بخش زارعی به مکانیزاسیون کشاورزی استان ملحق شد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: 22 هزار و 625 هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری از طریق کشاورزی حفاظتی کشت شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: یک هزار و 600 هکتار از اراضی این استان تحت کشت گیاهان دارویی است و کشت این گیاهان به‌ویژه در دشت‌هایی که دچار کمبود آب هستند دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: از یک هزار و 400 گونه گیاهی 400 گونه آن خاصیت دارویی دارد و حداقل 20 گونه نیز جز گیاهان دارویی اقتصادی هستند.

ابراهیمی تأکید کرد: در بخش شیلات، تولید ماهیان زینتی به 470 هزار قطعه رسید، توسعه صنعت تولید ماهیان زینتی می‌تواند اکوتوریسم کشاورزی را ارتقا دهد.

وی تصریح کرد: درمجموع 358 هزار تن انواع محصولات دامی شامل 296 هزار تن شیر خام، 27 هزار تن گوشت قرمز، 26 هزار تن گوشت مرغ، یک هزار و 180 تن انواع ماکیان، 4 هزار و 418 تن تخم‌مرغ و 2 هزار تن عسل در چهارمحال و بختیاری تولید شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: خسارت خشکسالی به بخش کشاورزی استان 3 هزار و 100 میلیارد تومان برآورد شد که علی‌رغم پرداخت خسارت در قالب بیمه به کشاورزان اما رقم بسیار ناچیزی بود که نتوانست خسارت آن‌ها جبران کند.

انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰

ساعت:

۱۳:۳۵:۱۵

17 Oct 2021