۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
کد مطلب : ۴۸۸۵۷

زندگی عشایر؛ از خطر کوچ در دوران کرونا تا پاسداری از طبیعت

عشایر چهارمحال و بختیاری کوچ پاییزه خود را از 20 شهرویور آغاز و تا 20 مهر ماه ادامه می دهند که امسال به خاطر شرایط کرونا نیمی از کوچ دام ها به وسیله خودرو انجام شد.
زندگی عشایر؛ از خطر کوچ در دوران کرونا تا پاسداری از طبیعت
به گزارش جهانبین نیوز ؛ در حالی که زندگی شهرنشینی امروزی با تجمل گرایی همراه شده است ولی”ساده زیستی” همچنان در زندگی عشایر حرف اول را می زند و این سادگی با جاذبه های فراوانی همراه است.

عشایر مردمان پر تلاشی هستند که در سراسر کشور نقش مهمی در چرخه اقتصادی جامعه دارند چراکه آنها با سخت کوشی و تلاش خود برای تامین نیازهای جامعه در بخش فرآوده های دامی همواره می کوشند.

کسی نمی داند که این تولیدات دامی که در سطح کشور نیازهای مردم را تامین می کند با چه رنج و مشقتی توسط عشایر به دست می آیاد که آنها مصرف می کنند.

در این بین از زمان قدیم تا دیرباز زندگی عشیره ای در استان چهارمحال و بختیاری رواج داشته و هنوز هم دارد.

صفا و صمیمیت و دروی از زندگی شهرنشینی یک نوع آرامش خاص در بین زندگی مردم عشایر به وجود آورده است که آنها فقط به کار خود فکر می کنند.

مردم عشایر همواره از مشکلات زیادی رنج می برند و تنها منبع درآمد از طریق همین دامداری است که با این شرایط سخت تعدادی از آنها نیز از به شهرها رفته اند و عشایری را رها کرده اند.

عشایر همواره برای تهیه آب با مشکل هستند چون معمولا در مکانهایی مستقر می شوند که آب نیست و مجبور هستند آب را با دبه های بزرگ و کوچک به سمت چادر خود بیاورند.

چهارمحال و بختیاری با بیش از ۱۲۶ هزار نفرجمعیت عشایری و یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک، دومین استان عشایرنشین کشور بعد از استان فارس است.

30 درصد از محصول گوشت قرمز استان چهارمحال و بختیاری را عشایر تولید می کنند

معاون توسعه وعمران امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: عشایر کوچروی حدود ۲۵ درصد از پروتئین مورد نیاز این استان را در نیمه نخست سال تامین می کنند که ۳۰درصد آن بصورت ارگانیک و کنترل شده است .

یدالله چراغپور معاون توسعه و عمران امور عشایر چهارمحال و بختیاری در یکی از گفتگوهای خود با اهالی رسانه ، از پاک و مرغوب بودن همه محصولات تولیدی عشایر استان را، یادآور شد و اظهار داشت : چرای دام عشایر در  مراتع بکر و عاری از هرگونه آلودگی  کود شیمیایی و سم گیاهی، همچنین نگهداری از دام های بومی محلی سالم با نظارت کامل شبکه دامپزشکی از عمده دلایل مرغوبیت محصولات پروتئینی و لبنی این قشر مولد است.

وی میزان تولید شیر و لبنیات عشایر در زمان استقرار در مناطق ییلاقی استان را حدود ۲۰ هزار تن  برآورد کرد و تصریح کرد: دام های سبک عشایر کوچروی این استان در زمان استقرار در مناطق ییلاقی ۲۵۰ تن پشم گوسفند و ۵۰ تن نیز کرک و مو بز، تولید و روانه بازار مصرف می کنند.

معاون توسعه وعمران امور عشایر چهارمحال و بختیاری سیاه چادرهای هر یک از عشایر استان را یک کارگاه تولیدی اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و تاکید کرد: بیش از ۸۰ درصد از ۱۵ هزار خانوار جمعیت عشایر کوچروی شناسایی شده  استان، در تولید صنایع دستی گلیم ، جاجیم ، چوقا و چادر و سبد بافی سهیم هستند.

چراغپور، از ابلاغ و اولویت گذاری خرید و ذخیره سازی بیش از  ۵ هزار تن محصول جو  خارجی و داخلی خوراک دام، با قیمت مصوب دولتی برای زمان میان بند و فصل گرم و کم علوفه امسال خبر داد و گفت: در سال جاری نیز  درخواست ۵۰۰ میلیارد ریال  اعتبار ارزان قیمت به منظور حمایت و  تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز مکاتبه با امور عشایر کشور انجام شده است. 
 
معاون توسعه و عمران امور عشایر چهارمحال و بختیاری افزود: این تسهیلات در راستای خرید و تامین علوفه دام و کوتاه کردن دست دلالان به عشایر در نظر گرفته شده  که سال گذشته نیز ۳۵۰ میلیارد ریال به متقاضیان دارای شرایط پرداخت شد. 

وی، حمایت غیرمستقیم برای افزایش کیفی و کمی تولید گوشت قرمز و فرآورده‌های لبنی در بین عشایر را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی از عمده وظایف مسئولان این اداره متولی عنوان کرد.

این مسوول امور عشایری چهارمحال و بختیاری، واکسیناسیون دام، تامین امنیت و توزیع مایحتاج ضروری را از جمله وظایف ذاتی و خدمات قابل ارائه به عشایر استان در طول سال اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ما ؛ عشایر دارای مشکلات بسیاری از جمله کمبود آب شرب، بهداشت و سلامت، ایل راه‌ها و ... هستند که باید به مشکلات آن‌ها توجه کرد.

سپاه و بسیج در امور مختلفی به عشایر کمک می کنند

سردار علی محمد اکبری فرمانده سپاه حضرت قمر بنی هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری گفت:  فرمانده سپاه قمربنی هاشم چهارمحال و بختیاری از تشکیل موسسه خیریه عشایری در استان خبر داد و تصریح کرد: تشکیل این موسسه به همت سپاه استان بوده است, به دنبال آن هستیم تا بتوان از خیرین نیز کمک گرفت.

وی خاطرنشان کرد: سپاه و بسیج در امور مختلفی به عشایر کمک کردند که احداث مدرسه ، بهداشت و اعطای تسهیلات اقتصاد مقاومتی برخی از این موارد است.

 فرمانده سپاه قمربنی هاشم چهارمحال و بختیاری ادامه داد: عشایر توانمندی های بسیار بالاییدر مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی دارند.

وی تاکید کرد: عشایر مردمانی سختکوش هستند که نقش مهمی در تولید در کشور دارند.

به گزارش خبرنگار ما ؛ براساس تقویم، کوچ عشایر استان از روز ۲۰ شهریور آغاز  می شود و تا ۲۰ مهرماه ادامه خواهد داشت. 

در کرونا بخش عمده ای از دام کوچ با خودرو انجام شد

یحیی حسین پور مدیر کل امور عشایر چهارمحال و بختیاری تعداد دام عشایر کوچروی استان را بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک اعلام و تصریح کرد: مسیر حرکت کوچ با گذر از گردنه ' تاراز' و ایل راه‌های 'لاسوزنی' و پل 'ماربره ' به منطقه بازفت می‌رسد و عشایر با توقف چند روزه با گذر از زردکوه بختیاری وارد مناطق قشلاقی استان خوزستان شدند.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به هماهنگی لازم مسئولان انتظامی و دستگاههای متولی برای ایجاد امنیت عشایر در زمان کوچ افزود: ماموران نیروی انتظامی با همکاری نیروهای بسیج عشایر با استقرار در مسیر کوچ، عشایر را همراهی کردند.

حسین پور، از آمادگی کامل پلیس راهور در محورهای ارتباطی چهارمحال و بختیاری به خوزستان در زمان اجرای تقویم کوچ عشایر خبر داد و تصریح کرد: با اطلاع‌رسانی انجام شده با توجه به شیوع ویروس کرونا، بخش عمده کوچ دام با خودرو انجام شد

وی از تامین و انتقال آب آشامیدنی سالم با تانکر سیار به ایل راههای عشایری را از دیگر اقدامات این اداره عنوان کرد.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری، تولید و تامین علوفه دامی در سال زراعی جاری در مراتع مناطق ییلاقی را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: نهاده دامی مورد نیاز عشایر در مناطق قشلاقی نیز  توسط تشکل‌ها و اتحادیه‌های عشایر خریداری و در استان خوزستان ذخیره‌سازی شده است.

به گزارش جهانبین نیوز ؛ عشایر در طول سال دو بار کوچ برون استانی دارند که در بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند و این کوچ در پاییز برعکس می‌شود.

انتهای پیام/  1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰

ساعت:

۰۸:۴۷:۰۰

16 Oct 2021