۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۴۸۸۱۷
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

تب مالت بیماری چموش و اذیت کننده است‌/ واکسیناسیون مرغداری‌ها در برابر آنفولانزا فوق حاد پرندگان

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: تب مالت بیماری بسیار چموش و اذیت کننده‌ای است و فردی که درگیر این بیماری می‌شود باید دوره طولانی را با آن مواجه باشد.
تب مالت بیماری چموش و اذیت کننده است‌/ واکسیناسیون مرغداری‌ها در برابر آنفولانزا فوق حاد پرندگان
محمد اسدی مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: ازجمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام که درگیری زیادی هم در بین انسان‌ها ایجاد می‌کند، تب مالت است.

وی افزود: تب مالت بیماری بسیار چموش و اذیت کننده‌ای است و فردی که درگیر این بیماری می‌شود باید دوره طولانی را با آن مواجه باشد.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بعد از بیماری تب مالت در چند سال گذشته چند مورد فوتی ناشی از بیماری CCHF در استان به ثبت رسید که یک مورد آن یک زن در شهرستان بروجن و دیگری یک مرد در شهرستان لردگان بود.

اسدی عنوان کرد: CCHF یا همان تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که از طریق یک بندپا به نام کنه به انسان منتقل می‌شود، بخشی از کنترل این بیماری در سطح دامداری‌ها با سم‌پاشی انجام می‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: قسمت عمده مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو مربوط به کنترل کشتار غیراصولی دام به‌ویژه در ایامی مثل عید قربان یا نذورات روزهای عزاداری است، به مردم توصیه می‌شود حتی‌الامکان لاشه را به مدت 24 ساعت در یخچال نگه دارند و فردی که دام را ذبح می‌کند باید مراقب باشد خون و ترشحات دام به چشمش نرسد.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: بیماری تب کریمه کنگو هیچ بروز بیرونی در دام ندارد و از طریق ترشحات و خون دام آلوده به انسان منتقل می‌شود.

اسدی بیان کرد: در سال‌های گذشته چند مورد ابتلا به هاری نیز در بین انسان‌ها در چهارمحال و بختیاری مشاهده شده است.

وی تأکید کرد: بیماری دیگر در حوزه طیور، آنفولانزا فوق حاد پرندگان است که با تمهیداتی که اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری اندیشیده است، این بیماری تحت کنترل است.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: پیش از این واکسیناسیون آنفولانزا فوق حاد پرندگان انجام نمی‌گرفت، اما به لحاظ شرایط ویروس که بسیار مستعد جهش است واکسیناسیون در مرغداری‌های مادر و تخم‌گذار به‌ویژه در استان‌هایی که مرغداری‌های آن‌ها تراکم بالایی دارند، انجام شد.

اسدی ادامه داد: با انجام این واکسیناسیون، بیماری آنفولانزا فوق حاد پرندگان کنترل شد، در حال حاضر پایش هم در تالاب‌ها و هم طیور بومی به لحاظ شناسایی موارد احتمالی ابتلا به آنفولانزا در حال انجام است.

انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰

ساعت:

۰۹:۵۴:۵۳

12 Oct 2021