۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲
کد مطلب : ۴۸۸۰۲
مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

تولید سالانه 11 هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر/ توزیع نهاده‌های دامی در بین عشایر، همچنان اصلی‌ترین معضل است

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: تولید سالانه گوشت قرمز توسط عشایر در این استان حدود 11 هزار تن، تولید پشم یک هزار تن و تولید شیر 35 هزار تن است.
تولید سالانه 11 هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر/ توزیع نهاده‌های دامی در بین عشایر، همچنان اصلی‌ترین معضل است
یحیی حسین پور مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: جمعیت عشایر این استان برابر با 124 هزار و 173 نفر است.

وی افزود: در چهارمحال و بختیاری 28 هزار و 745 خانوار عشایر ییلاقی که برون کوچ محسوب می‌شوند و همچنین 22 هزار و 42 نفر نیز خانوارهای قشلاقی یا درون کوچ وجود دارد.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در سال 87 طبق آخرین سرشماری آماری که از عشایر این استان صورت گرفت، به لحاظ جامعه آماری عشایری در رده هشتم قرار گرفتیم که باعث ضرر بسیار زیادی به استان شد، اما در سال 98 مجدداً به جایگاه دوم عشایری کشور رسیدیم.

حسین پور عنوان کرد: تولید سالانه گوشت قرمز توسط عشایر در چهارمحال و بختیاری حدود 11 هزار تن، تولید پشم یک هزار تن و تولید شیر 35 هزار تن است.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت دام سبک عشایر در چهارمحال و بختیاری یک میلیون و 550 هزار راس و دام سنگین 2 هزار و 700 راس است.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بر طبق ماده 5 آیین‌نامه ساماندهی عشایر مصوب سال 1383 هیات دولت هر دستگاه به نسبت جمعیت هر منطقه، استان و شهرستان و به نسبت اعتباری که در اختیار دارد موظف است در مناطق عشایری هزینه کند، اضافه کرد: سالانه عملکرد هر دستگاه در این خصوص جمع‌آوری و در اختیار سازمان عشایر کشور قرار می‌گیرد.

حسین پور با اشاره به آب‌رسانی سیار به عشایر چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: سالانه حدود 58 میلیون لیتر آب‌رسانی به بیش از 2 هزار خانوار عشایری این استان صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: 65 کیلومتر نزدیک رسانی با اجرای خط انتقال آب صورت گرفت که یک هزار و 404 خانوار از این اقدام منتفع شدند، در این راستا بهسازی چشمه، احداث منبع آب و... نیز انجام گرفت.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در مناطق صعب‌العبور 7 تا 11 میلیون لیتر نفت سفید و 407 هزار سیلندر گاز مایع توزیع شد.

حسین پور تصریح کرد: 4 هزار و 980 کیلومتر ایل راه عشایر در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که متوسط سالانه یک هزار و 200 کیلومتر مرمت و بازسازی می‌شوند.

وی افزود: یکی از نیازهای اساسی عشایر تأمین روشنایی برای آن‌ها است از همین رو امسال 825 دستگاه پنل خورشیدی با همکاری شرکت توزیع نیروی برق خریداری و در اختیار عشایر قرار گرفت.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری ادامه داد: همچنین از محل اعتبارات این اداره کل 175 پنل خورشیدی خریداری و در اختیار عشایر استان قرار گرفت.

حسین پور عنوان کرد: 14 هزار و 489 تن آرد به‌صورت متوسط سالانه در بین عشایر توزیع می‌شود و توزیع نهاده‌های دامی نیز بین  7 هزار تا 10 هزار تن است که امسال برای توزیع آن با مشکل مواجه شدیم، در حال حاضر یکی از معضلات عشایر توزیع این نهاده‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: گوشت ارگانیک و سالم عشایر با کمترین قیمت به فروش می‌رسد، لذا پیگیر اخذ مجوز برند گوشت ارگانیک عشایر هستیم تا در مراکز ویژه به فروش برسد.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: به دنبال آنیم که هیچ شهرک‌های عشایری ایجاد نشود مگر اینکه تولید و اشتغال در کنار این شهرک‌ها دیده شود، ایجاد هشت شهرک در این استان در دستور کار قرار دارد که به دنبال اجرای آن هستیم.

حسین پور بیان کرد: اعطای 20 میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت 4 درصد با بازپرداخت پنج‌ساله به عشایر از دیگر اقداماتی بود که طی سه سال گذشته انجام شد.

انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰

ساعت:

۰۸:۵۴:۰۵

11 Oct 2021