۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۴۸۷۵۷
مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری:

حدود 100 پرونده مهم اوقاف در محاکم قضایی باز است/ بدترین مستأجران اوقاف، دولتی‌ها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: نزدیک به 100 پرونده قضایی مهم اوقاف در محاکم قضایی این استان باز است، بدترین مستأجران اوقاف، دولتی‌ها هستند، دستگاه‌ها و نهادهایی مثل برخی شهرداری‌ها، مراکز آموزشی و... هستند که بعضاً نزدیک به 14 سال اجاره‌بهای موقوفه را پرداخت نکردند.
حدود 100 پرونده مهم اوقاف در محاکم قضایی باز است/ بدترین مستأجران اوقاف، دولتی‌ها
به گزارش جهانبین نیوز؛ حجت الاسلام حسن امیری مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت دهه وقف، اظهار کرد: 27 صفر روز وقف و مصادف با 12 مهرماه آغاز دهه وقف است.

وی افزود: سنت وقف یک سنت ارزنده در اسلام است که بسیار به آن پرداخته شده است، جایگاه وقف جایگاه برجسته‌ای است و این سنت حسنه عامل توسعه و پیشرفت در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری ادامه داد: قدیمی‌ترین وقف در ایران به 11.5 قرن پیش بازمی‌گردد و هنوز بعد از گذشت قرن‌ها اسم واقف آن زنده مانده است.

امیری با اشاره به اینکه 31 مدرسه در چهارمحال و بختیاری وقفی هستند، عنوان کرد: یکی از حوزه‌هایی که در تحریم‌ها و جنگ می‌تواند شور را اداره کند حوزه وقف است، دامنه و شمول وقف محدود نیست و گستردگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که دشمن در سال‌های اخیر انجام می‌دهد حمله به نهاد وقف است، چراکه پی برده که وقف می‌تواند عامل دور زدن تحریم‌ها باشد و متأسفانه برخی رسانه‌ها نیز با آن همراه می‌شوند.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه اولین خواسته واقفان حتی در 200 یا 300 سال گذشته توسعه و پیشرفت محل وقف بوده است، اضافه کرد: وقت درواقع ضامن امنیت مردم است.

امیری در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: فردا هم‌زمان با روز وقف و بیست و هشتم ماه صفر مراسمات مختلف و ویژه‌ای در امام زادگان و بقاع متبرکه چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: در راستای طرح شمیم خدمت که به جهت ایجاد اشتغال برای نیازمندان راه‌اندازی شد، برای 200 زن سرپرست خانوار شغل ایجاد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری یادآور شد: زیرساخت‌های گردشگری این استان وضعیت مطلوبی ندارد و بقاع متبرکه می‌توانند به اقتصاد و پویایی گردشگری استان کمک کنند.

امیری اظهار داشت: تلاش شد کمک نقدی به نیازمندان صورت نگیرد و صرفاً بر اشغال افراد آسیب‌دیده یا زنان سرپرست خانوار تأکید می‌شود.

وی تصریح کرد: درصدد راه‌اندازی موقوفه‌ منفعتی برای ترویج فرهنگ فاطمی در چهارمحال و بختیاری هستیم و قرار است کل برنامه‌های مربوط به حضرت زهرا (ع) را پشتیبانی کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: 37 موقوفه جدید در سامانه موقوفات این استان ثبت شد و پیش‌بینی می‌شود موقوفات بسیار خوب و ارزشمند دیگری در دهه وقف به ثبت برسد.

امیری افزود: یک هزار و 700 پک مهر تحصیلی از محل درآمد موقوفات و خیران خراج از چهارمحال و بختیاری تهیه و در سطح استان توزیع شد، اما این استان به لحاظ تعداد موقوفات در درجه 3 قرار دارد.

وی ادامه داد: به دنبال شیوع بیماری کرونا 80 درصد نذورات در چهارمحال و بختیاری کاهش یافت که این موضوع باعث توقف عملیات ساخت و ساز در بقاع متبرکه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: ایجاد اشتغال برای 270 نفر در طرح شمیم خدمت، آموزش 400 نفر در حوزه اشتغال، کمک به 150 هیات مذهبی از محل درآمد موقوفات و برگزاری 44امین دوره مسابقات قرآن کریم از دیگر اقدامات انجام گرفته از سوی این اداره کل است.

امیری خاطرنشان کرد: انجام مراسمات مذهبی باوجود شیوع بیماری کرونا، توزیع 120 هزار غذای گرم، تهیه و اهدای 160 جهیزیه و توزیع بیش از 200 هزار ماسک در بقاع متبرکه انجام گرفت.

وی با اشاره به اینکه 2 هزار و 641 رقبه معادل 70 درصد از 3 هزار و 700 رقبات در چهارمحال و بختیاری سنددار شدند، اضافه کرد: بیش از 100 هکتار زمین موقوفه در دست متصرفان بود که به اوقاف بازگردانده شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نزدیک به 100 پرونده قضایی مهم اوقاف در محاکم قضایی این استان باز است، بیان کرد: بدترین مستأجران اوقاف، دولتی‌ها هستند، دستگاه‌ها و نهادهایی مثل برخی شهرداری‌ها، مراکز آموزشی و... هستند که بعضاً نزدیک به 14 سال اجاره‌بهای موقوفه را پرداخت نکردند.

امیری یادآور شد: در حال حاضر 40 هکتار زمین موقوفه در شهر بروجن توسط شهرداری این شهر تبدیل به پارک شده است، همچنین در این شهر ملکی که وقف شده است با تغییر کاربری به ایستگاه گاز CNG شده است.

وی تأکید کرد: به‌هیچ‌عنوان از حق موقوفه کوتاه نمی‌آیم و هیچ تهدیدی مرا نمی‌ترساند، اگر دستگاه اجرایی تمکین نکند و حق موقوفات را پرداخت نکند نامشان رسانه‌ای می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در حال حاضر یک هزار و 100 مسجد در این استان وجود دارد که تنها 200 مسجد خادم دارند و تعداد کمی از این تعداد نیز بیمه هستند، 90 درصد خادمان افتخاری کار می‌کنند.

انتهای پیام/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰

ساعت:

۱۳:۱۴:۳۷

4 Oct 2021