۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳
کد مطلب : ۴۸۷۲۴

چهارمحال و بختیاری پیشرو در پرورش ماهیان سردآبی

استان چهارمحال و بختیاری جز استان هایی است که در پرورش ماهیان سردآبی مهارت ویژه ای دارد و چندین سال است رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی کشور را به خود اختصاص داده است.
چهارمحال و بختیاری پیشرو در پرورش ماهیان سردآبی
به گزارش جهانبین نیوز ؛ پرورش ماهی سردآبی(قزل آلا ) در کشوردر سال 1338 با استفاده از آب رودخانه کرج آغاز گردید و با گسترش جهانی پرورش آن در ایران نیز پرورش و تکثیر آن توسعه چشمگیری در این سال ها داشته است و در حال حاضر کشور ایران در زمینه تولید ماهی قزل آلا از جایگاه خوبی برخوردار است و در مناطق مستعد کشور با احداث مزارع پرورش هر ساله بر تولید این نوع آبزی افزوده می شود.

پرورش ماهی قزل آلا در بخش هایی از استان های کویری یا مناطق سرد کوهستانی تکثیر وپرورش می یابد از نکات مهم که پرورش این ماهی را بیش از پیش رایج نموده است وبا توجه به شرایط بیولوژیکی جز بهترین ماهیان پرورشی  از گروه ماهیان سرد آبی در جهان معرفی مینماید.

استان چهارمحال و بختیاری نیز جز استان هایی است که در پرورش ماهیان سردآبی مهارت ویژه ای دارد و  چندین سال است رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی کشور را به خود اختصاص داده است.

 با تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام آبزی‌پروری، ظرفیت تولید ماهی سردابی این استان به ۳۰ هزار تن در سال می‌رسد.

میزان تولید ماهی سردآبی استان ۲۴ هزار تن ماهی قزل‌آلا در سال است.

این استان تولید بیش از ۱۵ درصد از ماهیان سردآبی کشور را به خود اختصاص داده است.

سرانه مصرف ماهی در این استان ۷ کیلوگرم است و این در حالی است  که سرانه مصرف ماهی در کشور ۱۰ کیلوگرم و میانگین جهانی بالای ۲۰ کیلوگرم است.



فعال ترین حوزه در تولید ماهیان سردآبی شهرستان کیار است

سعید داودی‌نیا مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کیار در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛  گفت: فعال‌ترین حوزه در تولید ماهیان سردآبی در شهرستان کیار بخش سبزکوه، شهر ناغان و حومه است.
 
مدیرجهادکشاورزی شهرستان کیار افزود: تولید ماهیان سردآبی امسال باتوجه به سیل سال گذشته و واردشدن خسارات فراوان که حدود ۷۰ درصد تولید و زیرساخت را نابود کرد اکنون به سه هزار و ۱۰۰ تن رسیده است.
 
وی ادامه داد: این تولید با تمهیدات و حمایت‌های جهاد کشاورزی شامل تسهیلات کم بهره، بلاعوض و ساخت زیرساخت‌ها بوده، که مجددا تولید در حال احیا است.
 
داودی نیا خاطرنشان کرد: تعداد مزارع فعال و مجاز شهرستان کیار ۱۲۱ مزرعه پرورش ماهی است که به ازای هر تن تولید برای سه نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می‌شود که باتوجه به تولید امسال برای ۹۳۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد شده است.
 
مدیرجهادکشاورزی شهرستان کیار، اظهارداشت: با وقوع سیل سال گذشته حدود ۳۰۰ تن محصولات مزارع از بین رفت و مزارع خالی شدند که اکنون در حال احیای تولید هستیم و با وجود زیرساخت‌های آماده، ظرفیت تولید پنج هزار تن و پتانسیل تولید حداکثر ده هزار تن در شهرستان وجود دارد.
 
وی در خصوص مزارع تولید بچه‌ ماهی افزود: مزرعه تولید بچه‌ماهی به طور جداگانه در شهرستان وجود ندارد و تولید بچه ماهی در کنار تولید اصلی و با مشارکت مزارع با یکدیگر انجام می‌شود.



به گزارش جهانبین نیوز ؛ بیش از ۴۰۰ مزرعه پرورش ماهی دارای پروانه بهره‌برداری در سطح استان وجود دارد که  بیش از ۹۹ درصد مزارع در حوضه سرشاخه‌های کارون قرار دارد.

با برنامه‌ریزی‌ انجام شده سال آینده صادرات ماهیان سردآبی به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و روسیه به بیش از ۵۰۰ تن می رسد.

باارائه کد تاییدیه فنی بهداشتی دامپزشکی جهانی به ۲۰ واحد بهره‌بردار و تولیدکننده آبزی‌پرور، فرآیند صادرات محصول ماهی سردابی با کیفیت و مشتری‌پسند از این استان به خارج از کشور فراهم شد.

این استان ۱۰ سال متوالی رتبه نخست تولید ماهیان سردابی کشور را به خود اختصاص داده است.

چهارمحال و بختیاری با قرار گرفتن در سرچشمه رودخانه‌های کارون ، زاینده رود و دز و داشتن حدود یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر ساحل رودخانه استعداد و ظرفیت مستعدی برای پرورش ماهی وآبزی پروری دارد.

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰

ساعت:

۰۸:۴۳:۴۱

3 Oct 2021