۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
کد مطلب : ۴۸۵۹۰
کارشناس مسائل افغانستان:

سر کار آمدن طالبان، یک خطر امنیتی برای ایران نیست/تهدید بازگشت آمریکا به‌عنوان یک منجی به افغانستان

کارشناس مسائل افغانستان گفت: خطر سر کار آمدن طالبان یک خطر امنیتی برای ایران نیست، درواقع طالبان نه انگیزه مقابله با جمهوری اسلامی ایران را دارد و نه حتی در وضعیتی است که بخواهد علیه اقوام مثل شیعیان افغانستان اقدام حادی انجام دهد که منجر به واکنش ایران شود.
سر کار آمدن طالبان، یک خطر امنیتی برای ایران نیست/تهدید بازگشت آمریکا به‌عنوان یک منجی به افغانستان
بهرام زاهدی کارشناس مسائل افغانستان در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: مسئله طالبان یک مسئله چندوجهی است، باید پدیده طالبان به‌خوبی شناخته شود.

وی افزود: خطر سر کار آمدن طالبان یک خطر امنیتی برای ایران نیست، درواقع طالبان نه انگیزه مقابله با جمهوری اسلامی ایران را دارد و نه حتی در وضعیتی است که بخواهد علیه اقوام مثل شیعیان افغانستان اقدام حادی انجام دهد که منجر به واکنش ایران شود.

کارشناس مسائل افغانستان ادامه داد: افغانستان در کوتاه‌مدت با بحران‌های مالی فراوانی مواجه است و رژیم عربستان صعودی که همیشه سعی کرده علیه ایران اقداماتی انجام دهد ممکن است از این مشکلات مالی افغانستان سوءاستفاده کرده و بخواهد با دستی پُر از پول به سمت افغانستان جدید برود.

زاهدی عنوان کرد: این احتمال وجود دارد که طالبان بخواهد از این موقعیت استفاده کند و در درازمدت نه به این شکل که طالبان بخواهد کاری علیه ایران انجام دهد ولی در بلوک مقابل ایران قرار گیرد، ولی در 15 سال گذشته بین طالبان و رژیم عربستان صعودی رابطه بسیار سردی حکم‌فرما بوده و امروز هم اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد همین منوال ادامه خواهد داشت.

طالبان دولت اتوکشیده داعش نیستند

وی خاطرنشان کرد: زیاده‌روی است اگر بخواهیم بگوییم طالبان یک دولت اتوکشیده داعش هستند، ازلحاظ ایدئولوژیک تفاوت جدی بین این دو گروه وجود دارد، داعش یک گروه وهابی است که هیچ اعتقادی به گفت‌وگو  ندارند ولی طالبان سنی حنفی هستند، زمانی ممکن است اختلافاتی پیش بیاید یا نوعی تندروی‌های از خود نشان دهد ولی به‌واسطه اینکه طالب‌ها یک پدیده اهل سنت بومی اهل کشور افغانستان هستند امکان مفاهمه با آن‌ها وجود دارد و می‌تواند در جهت اعتدال و صلح در کشورشان پیش برود.

کارشناس مسائل افغانستان اضافه کرد: 20 سال آمریکایی‌ها هر کار خواستند در کشور افغانستان کردند، مراکز فحشا و فساد ایجاد کردند و سکولارها و ملحدین موردحمایت غربی‌ها قرار گرفتند، همه این‌ها به جان باورها مردم افتادند، زمانی در ماه محرم داعشی‌ها از یک سوی با حمایت آمریکا و سیستم دولتی حاکم در این کشور جان عزاداران را می‌گرفتند از طرف دیگر جامعه ملحد به باورها مردم حمله می‌کردند ولی امسال اولین سالی بود که مراسم محرم بسیار باشکوه و بدون دغدغه برگزار شد و طالبان نیز مشکلی برای شیعیان به وجود نیاوردند.

زاهدی بیان کرد: در دوران گذشته، در زمان پنج‌ساله حکومت طالب‌ها تندرویی‌هایی از سوی تیپ‌های مثل عبدالمنان نیازی دیده می‌شد که باز هم رفتار آن‌ها تفاوت عمده‌ای با داعش داشت، برای مثال ملاعمر اهل شهر قندهار است اما مسجد شیعیان در این شهر به‌راحتی به کار خود ادامه می‌داد و این‌گونه نبود که رفتاری مثل داعش داشته باشند.

وی تأکید کرد: باید توجه داشته باشیم که طالبان هم بخشی از مردم افغانستان هستند و اگر این‌گونه نبود قطعاً در این 20 سالی که آمریکایی‌ها انواع حملات را علیه این کشور داشتند از بین می‌رفتند، زمانی نزدیک به 500 هزار نفر نیرو علیه طالبان در افغانستان می‌جنگیدند و بیش از 100 هزار سرباز آمریکایی و 50 هزار نفر سرباز ناتو، همچنین آنچه به‌عنوان ارتش افغانستان و گروه‌های موسوم به اربکی و... تشکیل شده بود علیه طالب‌ها در حال جدال بودند، اگر طالبان بخشی از مردم نبود و یک پایگاه گسترده مردمی به‌ویژه در پشتون نداشت، قطعاً نابود می‌شد.

در افغانستان مسائل و اختلاف قومی بسیار بالا است

کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه در افغانستان مسائل و اختلاف قومی بسیار بالا است و تهمت و بهتان هم زیاد است، گفت: اگر پشتون‌ها دیگری را قبول ندارند سعی می‌کنند آن‌ها را تضعیف کنند یا برعکس، در تحولات یکی دو ماه اخیر همه خاک افغانستان به‌جز یک استان کوچک با 150 تا 200 هزار نفر جمعیت به نام پنجشیر به دست طالبان افتاد، این استان جغرافیای خاصی دارد و ورود نظامی به آن سخت است، همچنین برخلاف دیگر نقاط افغانستان یک اراده جدی در این استان وجود داشت که از وضع موجود دفاع کند.

زاهدی افزود: خانواده مسعود در پنجشیر قرار دارد و مردم هم از آن‌ها طرفداری می‌کنند، این خلاف دیگر استان‌های افغانستان بود که انگیزه‌ای برای دفاع از دولت مرکزی و مرتد اشرف غنی نداشتند.

وی ادامه داد: فرزند احمدشاه مسعود یعنی احمد مسعود جوانی است که می‌تواند در درازمدت یک پتانسیلی برای دفاع از حقوق تاجیک‌ها و دیگر مردم افغانستان باشد اما به نظر می‌رسد راه اشتباهی را می‌رود، وقتی در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست از آمریکایی‌ها خواهش می‌کند که به وی کمک کنند و از این حرف می‌زند که ارزش‌های غربی را قبول دارد.

کارشناس مسائل افغانستان عنوان کرد: احمد مسعود همچنین یادداشتی به برنارد هنری لنین می‌نویسد و از او خواهش می‌کند که پیامش را به مکرون برساند با این مضمون که اگر می‌خواهید آزادی پاریس حفظ شود باید آزادی پنجشیر را ضمانت کنید.

زاهدی خاطرنشان کرد: دشمنی که از در رانده شد با تلاش احمد مسعود داشت از پنجره وارد می‌شد، این دقیقاً خواسته ناتو است که حقیقتاً شکست خورده و به تعبیر مقام معظم رهبری "آمریکا پس از آن ورود پر سر و صدا و دو دهه حضور در افغانستان در این کشور تحقیر شد".

اگر جنگ داخلی در افغانستان بالا بگیرد آمریکا می‌تواند شکستی که خورده را به یک برد تبدیل کند

وی اضافه کرد: اگر جنگ داخلی در افغانستان بالا بگیرد آمریکا می‌تواند شکستی که خورده را به یک برد تبدیل کند، بدین‌صورت که با گسترش ابزار تروریسم و کمک به داعش چین، ایران و روسیه را تحت تأثیر قرار دهد و در درازمدت به‌عنوان یک قهرمان و منجی به این کشور بازگردد.

کارشناس مسائل افغانستان بیان کرد: طرفداری از مردم افغانستان یک موضوعی است که همه ما باید داشته باشیم ولی طرفداری از مردم افغانستان این نیست که احمد مسعود راه درستی می‌رود، هر دو طرف خطا داشتند و طالبان نیز نباید این‌گونه وارد پنجشیر می‌شد.

زاهدی اضافه کرد: عبدالله صالح زمانی به پنجشیر رفت و خود را رئیس‌جمهور افغانستان خواند، همچنین از مخالفان طالبان درخواست کرد به پنجشیر بیایند و علیه طالبان موضع بگیرند، به همین دلیل طالبان سعی کرد قبل از اینکه پنجشیر به نقطه‌ای غیرقابل کنترل تبدیل شود، اداره آنجا را به دست بگیرد.

وی یادآور شد: طالبان در حال حاضر دولت موقتی از اعضای قدیمی خود معرفی کرده که اکثریت به لحاظ قومیتی پشتون هستند ولی فرمانده کل ارتش و وزیر اقتصاد تاجیک و معاون دوم نخست‌وزیر هم ازبک است، اگر در آینده انتخاب اعضای کابینه به لحاظ قومیتی گسترده‌تر شود و مردمان غیر پشتون هم احساس کنند در امورات کشور دخیل هستند به لحاظ اجتماعی کار آن‌ها بهتر و راحت‌تر پیش ‌می‌رود.

زاهدی تصریح کرد: در حال حاضر حدود 40 درصد از مردم افغانستان  کاملاً طرفدار طالبان هستند و حدود 40 درصد دیگر در حال سنجش اوضاع بوده تا ببینند سرنوشت کشور به چه سمتی می‌رود، البته این 40 درصد خاکستری با توجه به برگ برنده طالب‌ها که رویکردشان ایجاد امنیت است به‌احتمال زیاد طالبان را بپذیرند، یک درصدی هم که بیشتر از غرب‌گرایان هستند نمی‌خواهند با مدل جدید طالبان زندگی کنند.

بلوکه 2.5 میلیارد ریال از دارایی‌های افغانستان توسط آمریکا

کارشناس مسائل افغانستان اظهار داشت: افغانستان با مشکلات مالی مواجه است و دارایی این کشور معادل 2.5 میلیارد دلار توسط آمریکایی‌ها بلوکه شده است، ممکن است مشکلات غذایی و دارویی در افغانستان ایجاد شود، کشورهای روسیه، چین، ایران، پاکستان و... می‌توانند صندوقی به‌صورت مشترک تشکیل دهند تا به این کشور کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه چه طالبان باشد و چه نباشد مشکلات مالی افغانستان به توده و بدنه مردمی ضربه می‌زند، گفت: مسئله دیگر تلاشی است که آمریکایی‌ها برای ایجاد ناآرامی‌های مدنی و براندازی‌های نرم که معمولاً تخصص دموکرات‌ها است به شکل فعال انجام می‌دهند، هرچند طالبان عنوان کرد زمانی که اشغالگری پایان یافت آمریکا هم مثل هر کشور دیگری می‌تواند در افغانستان فعالیت اقتصادی داشته باشد اما یک زمینه 20 ساله جنگ بین این دو کشور وجود دارد که باعث تقابلی در این بین می‌شود.

زاهدی افزود: تلاش غربی‌ها، مشکلات اجتماعی و قومی و مشکلات مالی اهم مسائلی است که طالبان در یک سال آینده با آن روبرو است و اگر بتواند از این مراحل گذر کند و یک دولت همه شمول تشکیل دهد می‌تواند وارد فاز تثبیت شده در آینده افغانستان شود.

کارشناس مسائل افغانستان ادامه داد: افغانستان امروز بر سر دوراهی است، یک راه وارد شدن به یک جنگ داخلی و ادامه 40 سال جنگ و دیگری رسیدن به آرامش در این کشور است، کشور افغانستان از سویی همسایه چین و از سوی دیگر همسایه ایران و شبه‌قاره هند است که می‌تواند به مرکزی برای اتصال ریلی و ترانزیتی شرق و غرب آسیا تبدیل شود، اگر این‌گونه بشود هم اقتصاد افغانستان و هم اقتصاد کشورهای منطقه تغییر می‌کند.

در مسئله افغانستان با یک جنگ شناختی سهمگین روبرو هستیم

وی عنوان کرد: در مسئله افغانستان با یک جنگ شناختی سهمگین روبرو هستیم و کافی است یک روز یا چند ساعت از فضای مجازی دور باشیم و زمانی مجدد به این فضا بازمی‌گردیم با انبوهی از اطلاعات نادرست و فیلم‌هایی با توضیح غلط مواجه می‌شویم، برای مثال فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن دو نفر اعدام شدند و زیر فیلم این توضیح آمده بود که این افراد از شیعیان هستند که زنان و دختران خود را در اختیار طالبان قرار ندادند به همین دلیل اعدام شدند.

زاهدی خاطرنشان کرد: این فیلم و روایت نادرست آن دست به دست می‌شود درصورتی‌که این واقعه درست نیست و این افراد آدم‌ربا بودند که عمل منافی عفت انجام دادند و فردی هم که با زبان پشتون روی این فیلم صحبت می‌کرد به همین نکته اشاره داشت.

کارشناس مسائل افغانستان اضافه کرد: اخبار نادرست از سوی به‌ویژه غرب‌گرایان مدام منتشر می‌شود و این امر خطرناکی است که افکار عمومی مردم ایران، جهان و مهاجران افغان را مشوش می‌کند که منجر به تحریک احساسات شده و شاید باعث ایجاد دشمنی بین مردم شود.

انتهای پیام/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۰

ساعت:

۱۳:۱۶:۲۸

15 Sep 2021