۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۴۸۵۴۲
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری:

کلزا محصولی استراتژیک/ حدود 90 درصد روغن مصرفی در کشور وارداتی است

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: دانه‌های روغنی یکی از محصولات استراتژیک است که وزارت جهاد کشاورزی تأکید بسیاری بر کاشت آن دارد، حدود 90 درصد روغن مصرفی در کشور وارداتی است که ارزبری بسیاری دارد، به همین دلیل وزارتخانه طرح افزایش کشت دانه‌های روغنی را اجرایی کرد.
کلزا محصولی استراتژیک/ حدود 90 درصد روغن مصرفی در کشور وارداتی است
به گزارش جهانبین نیوز؛ محسن مهدوی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص آغاز کشت کلزا در این استان در جمع خبرنگاران؛ اظهار کرد: دانه‌های روغنی یکی از محصولات استراتژیک است که وزارت جهاد کشاورزی تأکید بسیاری بر کاشت آن دارد.

وی افزود: حدود 90 درصد روغن مصرفی در کشور وارداتی است که ارزبری بسیاری دارد، به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی طرح افزایش کشت دانه‌های روغنی را اجرایی کرد، در همین راستا کشت برخی دانه‌های روغنی که کیفیت و کمیت مناسب روغن را به دنبال دارند و همچنین با شرایط محیطی سازگار هستند، در دستور کار قرار گرفت.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در این استان مهم‌ترین دانه روغنی که کشت آن توصیه می‌شود، کلزا است، مشخصاتی که دانه روغنی کلزا دارد شامل تنوع ارقام کلزا است که از مناطق گرم تا سرد قابلیت کشت دارد.

مهدوی عنوان کرد: پاییزه بودن کشت دانه روغنی کلزا باعث می‌شود که از آب سبز بارندگی‌ها در فصول سرد سال بهره ببرد و از طرف دیگر تناوب کشت کلزا با گندم باعث ایجاد مزیت‌های برای زمین کشاورزی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این خصوص همه‌ساله سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری کشت کلزا را در دستور کار دارد، کشت این دانه روغنی تقریباً از اوایل شهریورماه آغاز می‌شود و از نیمه شهریور تا پایان این ماه در مناطق سرد استان توصیه کاشت داریم که در مناطق معتدل‌تر مثل شهرستان لردگان این تاریخ تمدید می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: کشت کلزا علاوه بر قیمت تضمینی و تأمین روغن برای کشور، بزرگ‌ترین حسنی که دارد تناوب کشت آن با گندم است، گندم ریشه افشان دارد و از مواد غذایی سطح خاک استفاده می‌کند اما کلزا با توجه به اینکه ریشه راست دارد، در عمق نفوذ کرده و لایه شکنی می‌کند تا شرایط استفاده از لایه‌های پایین‌تر زمین برای کشت بعدازآن فراهم شود.

مهدوی بیان کرد: آنچه در کشت کلزا مهم است، تاریخ، عمق و تراکم کاشت این دانه روغنی است، مبارزه با آفات و بیماری‌های کلزا متفاوت است و شرایط خاصی را می‌طلبد، اما در کل کشتی است که توصیه می‌شود کشاورزان حتماً به آن توجه کنند.

وی تأکید کرد: برنامه کشت کلزا برای امسال یک هزار و 300 هکتار است و تسهیلات سرمایه در گردش برای کشت به کشاورزان پرداخت می‌شود، همچنین بذر کلزا به قیمت دولتی توزیع می‌شود و انواع کودهای فسفاتِ، پتاسِ و اوره به مقدار لازم در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: قیمت تضمینی خرید امسال 15 هزار تومان برای هر کیلو دانه روغنی کلزا از طرف وزارتخانه تعیین شد.

مهدوی ادامه داد: سال قبل حدوداً 790 هکتار زیر کشت کلزا رفت که تحت تنش‌های خشکی و سرما قرار گرفت ، مقداری از این سطح از بین رفت و محصول آن قابلیت برداشت نداشت.

وی عنوان کرد: تاکنون حدود 20 هکتار کاشت دانه روغنی کلزا انجام شده و امید است بتوان یک سطح مقبولی با یک تولید مناسب داشته باشیم.

انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰

ساعت:

۱۰:۱۹:۳۸

11 Sep 2021