۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۴۸۵۱۴
سرپرست اداره حفاظت و حمایت از منابع‌طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

طمع سوداگران، چوب جنگل‌ها را ذغال می‌کند/تامین نیاز گرمایشی یک خانوار جنگل‌نشین با قطع هفته‌ای یک درخت

سرپرست اداره حفاظت و حمایت از منابع‌طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سوداگران چوب برای سودآوری اقدام به قطع درختان می‌کنند، گفت: این افراد چوب درختان را برای تهیه ذغال به استان مجاور می‌برند تا در کوره‌های اصفهان چوب خام به ذغال تبدیل شود.
طمع سوداگران، چوب جنگل‌ها را ذغال می‌کند/تامین نیاز گرمایشی یک خانوار جنگل‌نشین با قطع هفته‌ای یک درخت
به گزارش جهانبین نیوز؛ محسن امانی سرپرست اداره حفاظت و حمایت از منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به مزایای توزیع آبگرمکن‌ و پکیج‌های خورشیدی در بین جنگل‌نشینان در استان، اظهار کرد: حدود ۳ هزار و ۷۰۰ خانوار جنگل‌نشین در استان برای بحث گرمایش، پخت غذا و... نیاز به قطع درخت دارند، تاکنون ۹۹۱ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در بین جنگل‌نشینان استان توزیع شده است که این موضوع کمک بزرگی به کاهش قطع درختان و حفاظت از جنگل خواهد کرد.

وی افزود: هر خانوار روزانه به‌طور متوسط نیازمند هفت کیلوگرم چوب برای رفع احتیاجات گرمایشی و... است، این عدد در هفته به ۴۹ کیلوگرم می‌رسد، بنابراین برای رفع احتیاج خانواده به چوب باید یک درخت در هفته قطع شود که این مسئله بسیار آسیب‌زننده است.

امانی با اشاره به اینکه آبگرمکن‌های خورشیدی به‌صورت رایگان در بین خانوارهای جنگل‌نشین توزیع می‌شود، گفت: این آبگرمکن‌ها با اعتبارات دولتی خریداری می‌شود و اولویت توزیع آن‌ها در مناطق بحرانی و نیمه‌بحرانی است.

سرپرست اداره حفاظت و حمایت از منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سوداگران چوب برای سودآوری اقدام به قطع درختان می‌کنند، عنوان کرد: این افراد چوب درختان را برای تهیه ذغال به استان مجاور می‌برند تا در کوره‌های اصفهان چوب خام به ذغال تبدیل شود.

وی با اشاره به خشکسالی‌ و کاهش نزولات آسمانی در چهارمحال و بختیاری، یادآور شد: مراتع استان به‌دلیل کاهش بارش‌ها بسیار ضعیف شده‌اند، بسیاری از مراتع عاری از پوشش هستند و طبق آمار ارائه شده از سوی اداره‌کل دامپزشکی استان میزان دام‌های دامداران استان حدود سه برابر بیش‌تر از ظرفیت مراتع است و در برخی نقاط این عدد به پنج برابر می‌رسد.

امانی افزود: آمار دقیقی از میزان تاثیر خشکسالی بر جنگل‌های بلوط چهارمحال و بختیاری وجود ندارد، اما خشکسالی زوال درختان بلوط در استان را به‌علت کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی تسریع کرده است.

سرپرست اداره حفاظت و حمایت از منابع‌طبیعی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در خصوص تبعات حریق در جنگل‌ها به‌علت خشکسالی، توضیح داد: در سال‌جاری تعداد حریق‌ها نسبت به سال گذشته افزایش داشت، اما مساحت حریق‌ها باتوجه به اقدامات صورت گرفته و اطفای حریق سریع کمتر از سال‌های گذشته بوده است، با همکاری سازمان محیط‌زیست در سال‌جاری سرعت اطفای حریق بسیار بالاتر رفته و این مسئله باعث کاهش خسارت به جنگل‌ها و مراتع در استان شد.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۰

ساعت:

۱۳:۲۰:۱۴

7 Sep 2021