۱
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
کد مطلب : ۴۸۴۷۹
دامپزشک و مدرس دانشگاه مطرح کرد

ذبح دامداری و دام‌پروری‌های خرد با تیغ ارز ۴۲۰۰/ کشتار دام‌های مولد به قیمت نابودی ذخایر ژنتیکی

دامپزشک و مدرس دانشگاه گفت: ارز 4200 تومانی که در سال 97 وارد سیستم اقتصادی کشور شد، باعث فلج شدن این سیستم و آسیب جدی بر مردم و تولیدکنندگان ازجمله دامداران و دام‌پروران کوچک شد چون به‌هرحال تولیدکنندگان بزرگ با استفاده از رانتی که داشتند می‌توانستند از این ارز استفاده کنند.
ذبح دامداری و دام‌پروری‌های خرد با تیغ ارز ۴۲۰۰/ کشتار دام‌های مولد به قیمت نابودی ذخایر ژنتیکی
محمد زوارشانی دامپزشک و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: دلالی و دلال‌بازی در کشور به‌ویژه از اردیبهشت سال 97  به بعد که تحریم‌ها مجدداً اعمال شد و همچنین زمانی که معاون اول دولت وقت ارز 4200 تومانی را وارد بازار کرد، بیشتر قوت گرفت.

وی افزود: عده‌ای که به ارز 4200 تومانی دسترسی داشتند از آن استفاده می‌کردند تا یک کالای اساسی را وارد کنند اما در عمل کالای دیگر وارد کشور می‌کردند، همین اقدام باعث می‌شد کمبود در برخی کالاهای اساسی دیده شود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: واردات کالا با استفاده از ارز 4200 تومانی برای کالاهایی مثل دارو بسیار حیاتی بود، اما در این میان عده‌ای از وجود این ارز ضرر کردند، این گروه به‌نوعی جزء قشر ضعیف جامعه و همچنین تولیدکنندگان کوچک ازجمله مجتمع‌های دامداری و دام‌پروری خُرد بودند.

زوارشانی خاطرنشان کرد: اتفاق دیگری که رخ داد این بود که از سال 98به این طرف به‌استثنای بهار سال 97 که بارش‌های خوبی صورت گرفت در بقیه سال‌ها وضعیت بارندگی بسیار ضعیف و خشکسالی را در کشور شاهد بودیم.
 
خشکسالی می‌تواند طیف وسیعی از صنایع را تحت تأثیر قرار دهد

دکتری دامپزشک و مدرس دانشگاه اضافه کرد: وقوع خشکسالی می‌تواند طیف وسیعی از صنایع را تحت تأثیر قرار دهد، برای مثال پایه اساسی برای صنعت دام‌پروری خوراک دام و علوفه است که به دنبال خشکسالی‌های وسیعی که رخ داد مراتع و کشتزارها ازنظر وضعیت پوشش گیاهی ضعیف شدند.

زوارشانی بیان کرد: از سوی دیگر تحریم‌های ظالمانه وضع شده علیه ایران نیز باعث شد ورود نهاده دامی به کشور کم و کمتر شود، البته هنوز متوجه نشدیم آیا ورود نهاده به کشور متوقف شده بود یا نهاده وارد گمرک می‌شد، آنجا تبدیل به کالای رسوبی ‌شده و به دلیل همین دپو شدن بعضاً فاسد می‌شدند.

وی تأکید کرد: زمانی برخی از دلال‌ها با ارز 4200 تومانی به‌جای واردات نهاده دامی، گوشت وارد می‌کردند که همین موضوع نیز باعث شد دامداران و دام‌پروران کوچک و متوسط آسیب ببینند، گوشت قرمز وارد می‌شد، گوشت تولید داخل افت قیمت پیدا می‌کرد و از طرفی قیمت علوفه هم بالا بود.

این دکتری دامپزشک یادآور شد: بعدازاین حوادث بود که واردات گوشت قرمز به کشور ممنوع شد، از طرفی به دلیل قیمت پایین دام و همچنین نبود نهاده دامی پدیده قاچاق دام مولد به وجود آمد و چقدر قاچاق دام مولد بهتر از بردن این دام‌ها به کشتارگاه بود.

زوارشانی تصریح کرد: بعد از قاچاق دام‌ها با اقداماتی مقابل این پدیده ایستادند، همچنین واردات گوشت قرمز هم به‌خوبی انجام نشد و دوباره گوشت قرمز گران شد.

وی گفت: همه این‌ها گذشت تا سال قبل که نهاده‌های دامی به‌درستی به دست دامداران نرسید، وزارت جهاد کشاورزی یک سامانه بازارگاه راه‌اندازی کرد، این سامانه خوبی بود ولی همچون ماشینی بود که سوخت نداشت.
 
سالیانه 12 میلیون تن غلات در کشور نیاز داریم تا خوراک دام را تأمین کنیم

دامپزشک و مدرس دانشگاه افزود: در کشور سالیانه چیزی حدود 12 میلیون تن غلات احتیاج داریم که بتوانیم خوراک دام را تأمین کنیم اما میزان نهاده‌ای که وارد این سامانه می‌شد بسیار ناچیز بود و این شائبه را به وجود آورد که نهاده‌ها خارج از این سامانه در حال توزیع است.

زوارشانی ادامه داد: وزیر وقت دولت قبل دائم گزارش می‌دادند که علوفه و نهاده وارد کشور شده است ولی در دامداری‌ها کمبود علوفه وجود داشت، حتی در مقطعی قیمت سویا تا کیلویی 18 هزار تومان هم رسید.

وی عنوان کرد: ارز 4200 تومانی که در سال 97 وارد سیستم اقتصادی کشور شد، باعث فلج شدن این سیستم و آسیب جدی بر مردم و تولیدکنندگان ازجمله دامداران و دام‌پروران کوچک شد چون به‌هرحال تولیدکنندگان بزرگ با استفاده از رانتی که داشتند می‌توانستند از این ارز استفاده کنند.

دامپزشک و مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: حتی مکان استفاده از این ارز 4200 تومانی هم اشتباه بود، بروکراسی اداری که باید برای ترخیص کالا از گمرک طی می‌شد پیچیده‌تر شد و... همه این‌ها دست به دست هم داد تا به سال 1400 رسیدیم که دامداران از سر ناچاری مجبور شدند دام‌های مولد خود را به کشتارگاه بفرستند.

هر دام مولد؛ 120میلیون تومان آب می‌خورد

زوارشانی اضافه کرد: در حال حاضر وارد کردن یک دام مولد به کشور چیزی حدود 4 هزار دلار یا تقریباً 120 میلیون تومان هزینه می‌خواهد، ولی یک گاو مولد با قیمت 20 میلیون تومان در کشتارگاه، کشتار می‌شود.

وی بیان کرد: اگر روند کشتار دام‌های مولد ادامه پیدا کند در 6 ماهه دوم سال با کمبود شدید گوشت قرمز مواجه می‌شویم و مجبور هستیم گوشت وارد کنیم، اما امید بسیاری وجود دارد با سیاست‌های دولت سیزدهم و همچنین وزیر جهاد کشاورزی این دولت که از خانواده جهاد کشاورزی انتخاب شده است، این روند اصلاح شود.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: صنعت دام‌پروری به دو دسته پرواری و شیری تقسیم می‌شود، گاوداری‌ها هم نیاز گوشتی و هم نیاز شیری جامعه را تأمین می‌کنند ولی وضعیت بدتر برای کسانی است که گوسفند و بز دارند که صرفاً نیاز گوشتی کشور را تأمین می‌کنند.

زمانی که یک دام مولد به کشتارگاه فرستاده می‌شود درواقع یک ذخیره ژنتیکی از دست می‌رود

زوارشانی یادآور شد : زمانی که یک دام مولد به کشتارگاه فرستاده می‌شود درواقع یک ذخیره ژنتیکی از دست می‌رود و این روند اگر ادامه‌دار باشد بعد از چند سال شاهد انقراض نژادهای مخصوص این کشور خواهیم بود.

وی تصریح کرد: برای اجتناب از کشتار دام مولد در کشور باید علوفه و نهاده دامی به‌اندازه کافی در دسترس دامدار قرار گیرد و همچنین در بلندمدت نیز باید فکری به حال وضعیت خشکسالی، سیستم کشاورزی و نیاز کشور شود.

دکتری دامپزشکی گفت: غلاتی مثل جو، گندم، ذرت، سویا و... بخشی از سیستم غذایی دام‌ها به شمار می‌رود و می‌توان از گندم برای تغذیه دام استفاده کرد ولی نه در حجم بسیار زیاد، برای مثل کشاورزی که دام‌پروری نیز دارد می‌تواند به‌جای خرید علوفه با قیمت زیاد از گندم تولیدی خود برای دام استفاده کند.

زوارشانی افزود: در حال حاضر کشورهای بزرگ و صنعتی جهان در بحث کشاورزی بسیار پیشرفته و قوی هستند اما در کشوری که کشاورزی به‌نوعی شغل اجدادی ایرانیان به شمار می‌رفته است را با دست خودمان نابود می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعدادی دستگاه‌ همچون سازمان دامپزشکی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (به لحاظ سلامت) و وزارت جهاد کشاورزی (به لحاظ تأمین مواد غذایی)است، مسؤول تأمین امنیت غذایی در کشور هستند.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: در برنامه پنجم و ششم توسعه قرار بود تولید ناخالص ملی ایران افزایش یابد اما در حال حاضر عملاً از یک کشوری که به‌راحتی گوشت قرمز خود را تأمین می‌کرد تبدیل شدیم به کشوری که واردکننده عمده گوشت قرمز است.

زوارشانی خاطرنشان کرد: در چهارمحال و بختیاری نیز متأسفانه همچون سایر نقاط کشور از نبود یا کمبود علوفه متضرر شدیم، بسیاری از گاوداری‌های کوچک این استان نیز تعطیل شدند و همچنین تعداد زیادی از دامداران به‌ویژه آن‌هایی که درزمینهٔ پرورش گوسفند و بز فعال بودند مجبور شدند برخی دام‌های مولد خود را به کشتارگاه ببرند.

وی با اشاره به اینکه شرایط بارش و بارندگی‌ها در چهارمحال و بختیاری نسبت به سایر نقاط کشور بدتر بود، اضافه کرد: این استان یکی از نژادهای برتر گوسفند به نام نژاد بختیاری را دارد و قطعاً آسیبی که به سبب کشتن بره و میش به این نژاد وارد می‌شود قطعاً بیشتر از دیگر استان‌ها است، چراکه ذخیره ژنتیکی است که از بین می‌رود.

دکتری دامپزشک و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد بیان کرد: کمبود علوفه در کشور به‌هیچ‌وجه یک موضوع ساده نیست و وزیر جهاد کشاورزی باید یک فکر اساسی برای این مهم داشته باشد.

انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۰

ساعت:

۱۰:۲۳:۳۹

6 Sep 2021