۰
plusresetminus
رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: چهارمحال و بختیاری علی رغم اینکه یک استان کوچکی است اما از طرف دیگر در سطح کشور جایگاه ویژه ای دارد، این استان در تولیدات مثل تولیدات آبزیان، بادام ، قارچ و خیلی از مولفه های تولید بخش کشاورزی حرف برای گفتن دارد.
چهارمحال و بختیاری در بخش کشاورزی حرف ها برای گفتن دارد/ تولید یک میلیون تن محصولات کشاورزی در استان
به گزارش جهانبین نیوز ؛ عطالله ابراهیمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در افتتاحیه طرح های کشاورزی شهرستان اردل، با اشاره به اینکه بخش کشاورزی یک رسالت بسیار سنگین و حیاتی را بر عهده دارد اظهار کرد:  بخش کشاورزی مسئولیت تامین مواد غذایی را دارد و می طلبد در این بخش هزینه های مناسبی صورت گیرد تا تامین غذایی مردم به نوعی انجام شود.
 
 وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور ما در یک اقلیم خشک قرار گرفته، استفاده از منابع آبی و بهره وری از آن می تواند نقش مهمی در زندگی مردم داشته باشد.
 
وی با اشاره به اینکه در استان ما سالانه حدود یک میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می شود که بالغ بر هشت هزار میلیارد تومان گردش مالی این تولیدات  است گفت: این استان علی رغم اینکه یک استان کوچکی است اما از طرف دیگر در سطح کشور جایگاه ویژه ای دارد، این استان در تولیدات مثل تولیدات آبزیان، بادام ، قارچ و خیلی از مولفه های تولید بخش کشاورزی حرف برای گفتن دارد.
 
ابراهیمی با بیان اینکه خوشبختانه شهرستان اردل در این بین جایگاه ویژه ای در سطح استان دارد عنوان کرد: شهرستان اردل از لحاظ تولیدات شیلاتی در سطح استان جایگاه ویژه ای دارد و همین موضوع باعث شده رتبه استانی را در سطح کشور ارتقا ببخشد .
 
وی با تاکید بر اینکه در شهرستان اردل ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی وجود دارد که هنوز به فعلیت نرسیده و در زندگی مردم تاثیری ندارد گفت: یکی از بارزترین ان دشت اردل است که خوشبختانه به همت همه مسئولین و به ویژه همکاران ما در جهاد کشاورزی اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفته و طرح تامین انتقال آب دشت اردل برای ۵۰۰ هکتار از اراضی به مرحله اجرا در امده که می تواند در زندگی مردم نقش مهمی را ایجاد کند.
 
ابراهیمی تشریح کرد:  اگر به ازای هر هکتار توسعه باغات که صورت می گیرد یک شغل را در نظر بگیریم می تواند ۴۰۰ شغل در محدوده شهر اردل ایجاد کند که می تواند در افزایش تولید بخش کشاورزی و همچنین به نوعی کاهش وابستگی ما به کشورهای دیگر تاثیر گذار باشد.
 
وی افزود: عناصر اصلی تولید خاک، آب و نیروی انسانی است که در کنار این دو مولفه می تواند نقش مهمی داشته باشد ،پروژه تامین و انتقال آب دشت اردل باعث می شود در بخش حفاظت خاک نقش مهمی را داشته و از طرف دیگر با تامین آب و توسعه باغات که در این منطقه صورت می گیرد می تواند در بحث حفاظت خاک تاثیری بیشتری داشته باشد.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهار محال و بختیاری گفت: در کشور ما متاسفانه فرسایش خاک یکی از عواملی است که ارزش اقتصادی زمین ها را بشدت کاهش می دهد و این پروژه و توسعه باغاتی که در این منطقه اتفاق خواهد افتاد، می تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد و بهره بری آب را در این زمینه  باز تعریف  کنیم.
 
ابراهیمی اظهار کرد: واقعیت این است که علی رغم اینکه ما در کمربند خشک جهانی قرار گرفته ایم و میزان بارش ما ۲۵۰ میلی متر است و نوسان بارش جز لاینفک چنین این اقلیم هاست ان طور که باید در بحث بهره وری  آب ما تا کنون برنامه ریزی درستی انجام نشده به طوری که به طور متوسط به ازای یک متر مکعب آب که در حاضر مصرف میکنیم حدود یک و سه دهم کیلوگرم تولید داریم، حتما لازم است همکاران ما در مجموعه جهاد کشاورزی با همکاری کشاورزان در این زمینه یک برنامه ریزی منسجمی داشته باشند و بتوانیم این شاخص را به طور قابل توجهی افزایش و بهوحداقل دو کیلوگرم ارتقا دهیم که برای این کار یک همکاری دو طرفه و مشترک بین دو طرف اتفاق افتد.
 
وی یاد آور شد: در بحث گیاه پزشکی، مبارزه با افات و بیماری که در اینجا وجود دارد حتما باید کارهای بزرگی انجام شود،در بحث نهال ها برای توسعه باغات و فرایندهایی که می تواند به یک تولید برسد حتما باید برنامه ریزی صورت گیرد.
 
ابراهیمی خاطر نشان کرد: امروزه با این شرایط سخت که برای تولید برق وجود دارد نمی ارزد که کشت های غیر اقتصادی را مثل گذشته  انجام داد و باید از طریق شیوه های مناسب استفاده کرد.
 
وی اذعان داشت : حتما باید در توسعه سیستم های نوین آبیاری برای افزایش راندمان و کارایی آب برنامه ریزی شود و این آمادگی از طرف مجموعه جهاد کشاورزی از همین جا اعلام که در صورتی که کشاورزان همکاری لازم را داشته باشند ما در کنار آن ها این سیستم هارا توسعه و بهره وری منابع آب را افزایش دهیم.
 
ابراهیمی یاد آور شد: یک طرح تحول آفرین بزرگی که در دستور کار مجموعه جهاد کشاورزی است این است که بخشی از تامین آب در قالب کشت های متراکم و گلخانه ای توسعه پیدا کند که آن هم می تواند باز تحول بزرگی در تولیدات بخش کشاورزی ایجاد کند و حتما با همکاری کشاورزان این طرح به ثمر می نشیند.
 
انتهای پیام/۱۰۲۰ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۰

ساعت:

۱۴:۴۰:۰۴

28 Aug 2021