۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۴۸۳۹۴
رئیس دانشگاه شهرکرد خبر داد

موفقیت پژوهشگران پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد در انتقال جنین اسب

رئیس دانشگاه شهرکرد گفت: پژوهشگران پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد موفق به انتقال جنین اسب از یک مادیان اصیل و ارزشمند نژاد دره شوری شدند.
موفقیت پژوهشگران پژوهشکده فناوری جنین دام  دانشگاه شهرکرد در انتقال جنین اسب
به گزارش جهانبین نیوز؛ سعید کریمی رئیس دانشگاه شهرکرد اظهار کرد: پژوهشگران پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد در قالب یک طرح پژوهشی آزمایشی( پایلوت)، از یک مادیان اصیل و ارزشمند نژاد دره شوری اقدام به گرفتن جنین و انتقال آن به رحم یک مادیان گیرنده نمودند.

وی افزود: در این طرح ابتدا سیکل فحلی مادیان دهنده و گیرنده هم‌زمان‌سازی شد، مادیان دهنده تلقیح شده و زمان تخمک‌گذاری مادیان‌های دهنده و گیرنده با انجام سونوگرافی‌های متعدد تعیین شد.

رئیس دانشگاه شهرکرد ادامه داد: هشت روز پس از تخمک‌گذاری، شستشوی رحمی مادیان دهنده انجام شد و جنین  جداسازی شده به رحم مادیان گیرنده منتقل شد، درنهایت، نیز آبستنی مادیان گیرنده در روزهای هفتم و نهم پس از انتقال با انجام سونوگرافی مورد تائید قرار گرفت.

کریمی عنوان کرد: با استفاده از این فناوری، می‌توان پیش از آبستن شدن یک مادیان ارزشمند، اقدام به اخذ جنین و انتقال به مادیان‌های گیرنده نمود و از این طریق تعداد کُرّه های قابل تولید از یک مادیان ارزشمند را افزایش داد، این فناوری جذابیت و سودآوری فراوانی در صنعت اسب‌داری کشور دارد.

وی تأکید کرد: تمامی محلول‌ها و لوازم مصرفی در انجام این طرح در پژوهشکده فناوری جنین دام  دانشگاه شهرکرد ساخته شده است.

رئیس دانشگاه شهرکرد خاطرنشان کرد: در ابتدای تیرماه سال جاری نیز پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد در طرح مشترک با دانشگاه جامع امام حسین (ع) با عنوان " بهینه نمودن فناوری‌های لقاح خارج رحمی و انتقال جنین در گوسفند به‌منظور کاربردی شدن در ایران" موفق به تولد بره‌های حاصل از انتقال جنین‏های آزمایشگاهی گوسفند به گیرنده‏ها به روش لاپاروسکوپی شدند که حاصل آن تولد بره‌های دوقلوی کاملاً سالم و نرمال بود.

انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۰

ساعت:

۱۰:۰۷:۳۷

25 Aug 2021