۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۴
کد مطلب : ۴۸۳۸۹
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

احیا اقامه نماز در مساجد دسترنج فعالیت های فرهنگی/ سلامت معنوی جامعه در گرو اقامه نماز جماعت است

احیا اقامه نماز در مساجد و محلات استان چهارمحال و بختیاری دسترنج فعالیت های فرهنگی و هنری کانون ها و نهاد های مختلف در استان خواهد بود.
احیا اقامه نماز در مساجد دسترنج فعالیت های فرهنگی/ سلامت معنوی جامعه در گرو اقامه نماز جماعت است
به گزارش جهانبین نیوز؛ در دهه هاي اخير در حوزه مديريت و برنامه ريزي شهري، رويکرد برنامه ريزي توسعه محله اي پايدار بسيار مورد توجه قرار گرفته است، اين رويکرد که مشارکت مردم از مهم ترين ارکان اصلي آن محسوب مي شود.

به دنبال آن است که مردم را در مراحل مختلف تصميم گيري، اجرا و ارزيابي دخيل و از ظرفيت ها و استعداد هايي که در بين مردم محله وجود دارد، به بهترين شکل استفاده کند.

سرمايه ها و ارکان اصلي محله هاي شهرهاي اسلامي و ايراني، نهاد مسجد است که معمولا در هر شهر و محله هاي آن نوعي مرکزيت داشته و کارکردهاي مختلفي در طول تاريخ و زمان معاصر برعهده داشته و از اين جهت مي تواند در الگوي بومي توسعه فرهنگي- اجتماعي در سطح محله موثر و کارآمد باشد.



مسجدها محور پاسخگویی،هدایت گری و محور انسجام و وحدت محله باشد

محمدرضا مظاهری مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان چهارمحال و بختیاری در گفتگوی با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ در راستای ارتقای سطح اقامه نماز در مساجد و محلات افزود: تنها مکان هایی که به عنوان امن ترین و پاکترین مکان ها بتواند اقامه نماز در آن صورت پذیرد مسجد بوده که این نکته تعالی بخش تربیت محله است.

وی افزود: مسجدها محور پاسخگویی،هدایت گری و محور انسجام و وحدت محله باشد در بحث محله محور کردن اقامه نماز در مسجد می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

مظاهری بیان کرد: اهل مسجد باید محله محوری مسجد و آباد سازی را عملیاتی کنند ،معمولا کسانی می توانند مسجد ها را آباد کنند که از ایمان آورندگان به خدا و روز قیامت باشند، نماز را بپا دارند ، زکات را پرداخت کنند و از غیر خدا نهراسند.

مظاهری درباره ی اقدامات کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان در راستای محله محور سازی اقامه نماز در محله عنوان کرد: از آنجایی که می بایست سبک مدیریت اسلامی و دینی را با محوریت مسجد پایه و خانواده محور از مساجد یاد بگیریم ،برگزاری دوره های تربیتی در اقامه نماز با محتوای تشویق و ترقیب نوجوانان و جوانان هر محله را برای خانواده ها و بویژه مادران را برگزار کردیم.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان تصریح کرد: ما با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری و در دل کانون های فرهنگی و هنری سعی کرده ایم در احیای واقعی کارکرد های مساجد جوانان را جذب مساجد کرده که به تبع آن اقامه نماز جماعت را برای جوانان خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: برخی کانون های فرهنگی مساجد ما هماهنگی های لازم را با مدارسی که در کنار مساجد وجود دارد انجام داده اند تا در اقامه نماز ظهرو عصر دانش آموزان، برپایی نماز جماعت را در مسجد داشته باشند که طبیعتا گعده هایی در راستای اقامه نماز ایجاد می شود و تاثیر بسزایی در امر احیای فرهنگ مساجد و محله محوری صورت خواهد پذیرفت.

وی همچنین با اشاره به برگزاری مسابقات متنوع فرهنگی در کانو های فرهنگی و هنری مساجد استان ابراز کرد :در ایام محرم دومین سوگواری نماز عاشورایی را در قالب شعر ، کلیپ و اینفوگرافی داریم که با مشارکت ستاد اقامه نماز اتفاق افتاده است و همین برنامه ها میتواند راه گشایی در بحث جذب و اقامه نماز باشد.

در پایان وی افزود: تجلیل از بیشترین حضور جوانان و نوجوانان در نمازهای جماعت مساجد یکی دیگر از برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد می باشد که می تواند در این امر سهم بسزایی را داشته باشد،همچنین در قالب طرح ملی سه شنبه های تکریم هم بحث تجلیل از مکبران و موذنین جوان و نوجوان را در مساجد همواره داشته ایم که این موضوع نیز می تواند باعث تشویق و ترغیب به حضور در مسجد و نماز های جماعت می شود.


بی شک سلامت معنوی جامعه در گرو اجرای این امر الهی است

اکبر ایازی مدیر ارتباطات شهرداری شهرکرد  در گفتگو‌ با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ بیان کرد : در راستای ترویج فرهنگ اقامه نماز در محلات همکاری لازم توسط شهرداری شهرکرد با  نهادهای متولی انجام شده است.
 
اکبر ایازی اظهارداشت: بی‌شک سلامت معنوی جامعه در گرو اجرای این امر الهی است و در اهتمام به گسترش این امر مهم فرهنگی تا حدی باید تلاش شود که هیچ جوانی برای نماز سهل انگاری نکند و ضرورت اقامه آن را مهم بشمار آورد.
 
وی کاهش ناهنجاری جامعه را در گرو اهتمام آحاد مختلف در توجه به امر نماز دانست و افزود: هرچه فضای جامعه به این مهم گرایش یابد معضلات و آسیب‌های اجتماعی مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری کاهش می‌یابد.
 
مدیر ارتباطات شهرداری شهرکرد با اشاره به اقدامات انجام شده توسط این شهرداری بیان کرد: کمک از طریق ماده 17 به مساجد، کمک به هیئات مذهبی، پایگاه‌های مقاومت بسیج، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و فضاسازی در سطح شهر و مساجد به مناسبت‌های مختلف از جمله اقداماتی بوده که توسط شهرداری شهرکرد انجام شده است.
 
ایازی ادامه داد: همچنین قبل از شیوع ویروس کرونا بحث اقامه نماز در بوستان‌های محوری سطح شهر و پارک‌های لاله، ملت و تهلیجان را در دستور کار داشته‌ایم اما متأسفانه با شرایط موجود امکان اقامه نماز و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری با موضوع نماز وجود ندارد.

به گزارش جهانبین نیوز؛ کانون های فرهنگی و هنری مساجد نقش بسزایی را در راستای احیا و زنده نگاه داشتن فرهنگ اقامه نماز در مساجد و محلات استان چهارمحال و بختیاری ایفا می کند و در کنار آن ادارات و نهادهای مختلف فرهنگی می توانند با برنامه های فرهنگی، احیای این فریضه مهم که اساس زندگی اسلامی و اساس معنویت جامعه می باشد را زنده نگاه دارند.

انتهای پیام/1030 ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۴ شهريور ۱۴۰۰

ساعت:

۰۹:۵۷:۱۱

26 Aug 2021