۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
کد مطلب : ۴۸۳۸۵
کارشناس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

تهدید حیات گیاهی و جانوری با آتش/ پدیده آتش‌سوزی مخرب برای منابع طبیعی

کارشناس آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: آتش‌سوزی به‌شدت مرگبار است، حیات گیاهی و جانوری را تهدید می‌کند و باعث فرار یا مرگ آن‌ها می‌شود، آتش‌سوزی منجر می‌شود طبیعت، مواد مغذی خاک، منابع آب و... از بین برود که جبران آن نیز بسیار سخت خواهد بود.
تهدید حیات گیاهی و جانوری با آتش/ پدیده آتش‌سوزی مخرب برای منابع طبیعی
فرزاد رضازاده کارشناس آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: در حال حاضر پدیده آتش‌سوزی برای منابع طبیعی بسیار مخرب است.

وی افزود: در فصول گرم سال و در سال‌هایی که گرفتار خشکسالی‌های متمادی هستیم، اگر منابع طبیعی را حفظ نکنیم سال‌های آینده مشکلاتی به‌مراتب بیشتر و بدتری خواهیم داشت.

کارشناس آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها پیامدهای بسیار ناگواری دارد، چند سالی است که آتش‌سوزی‌های گسترده گریبان گیر منابع طبیعی و جنگل‌های کشور هم شده است.

رضازاده عنوان کرد: بهترین راه‌کار پیشگیری است تا اینکه بخواهیم با آتش‌سوزی مقابله کنیم، برای این کار باید تعریف صحیحی از آتش‌سوزی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: آتش‌سوزی شامل در کنار هم قرار گرفتن سه فاکتور است، ابتدا ماده سوختنی، دوم هوا یا همان اکسیژن و سوم وجود حرارت لازم.

کارشناس آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در عرصه‌های مرتعی و جنگلی ماده سوختنی که همان پوشش گیاهی و علفی در مرتع است، وجود دارد، اکسیژن و هوا که همیشه هست و نکته آخر دمای لازم یا همان جرقه اولیه برای آتش‌سوزی است.

رضازاده یادآور شد: باید تلاش کنیم این جرقه اولیه را وارد عرصه‌های منابع طبیعی نکنیم، سیگار یا کبریت روشن را در طبیعت رها نکنیم، اگر آتش روشن کردیم حتماً آن را خاموش کنیم و اینکه مطمئن باشیم این آتش در منطقه امنی است و ارتباطی با زمین‌های کشاورزی و جنگل‌ها ندارد.

وی افزود: اگر موارد ذکرشده رعایت شود می‌توان از درصد زیادی از آتش‌سوزی‌ها جلوگیری کرد، باید به فرزندان، جوامع محلی، کسانی که اهل تفریح و گردش هستند و... آموزش دهیم که حتماً آتش باید در یک جای امن به دور از زمین‌های کشاورزی، مراتع و جنگل‌ها برپا شود، بعد از استفاده حتماً از خاموش بودن آتش اطلاع حاصل کنیم و آتش در جهت وزش باد برپا نشود چراکه باد می‌تواند به‌سرعت آتش را شعله‌ور و از اختیار انسان خارج کند.

کارشناس آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: آتش‌سوزی به‌شدت مرگبار است، حیات گیاهی و جانوری را تهدید می‌کند و باعث فرار یا مرگ آن‌ها می‌شود، آتش‌سوزی منجر می‌شود طبیعت، مواد مغذی خاک، منابع آب و... از بین برود که جبران آن نیز بسیار سخت خواهد بود.

رضازاده عنوان کرد: رها کردن مواد سوختنی در طبیعت بسیار خطرناک است، خاموش کردن مواد پلاستیکی سخت است چون از مواد نفتی تهیه می‌شوند، همچنین رها کردن زباله‌هایی (ظروف یک بار مصرف) که می‌تواند منجر به تمرکز اشعه آفتاب در یک نقطه شود حتی اگر احتمال آتش‌سوزی آن بسیار کم باشد، خطرناک است و باید جمع‌آوری شوند.

انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲ شهريور ۱۴۰۰

ساعت:

۱۱:۲۹:۲۶

24 Aug 2021