۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۴۸۳۶۳
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد

توزیع قطره‌چکانی واکسن، دردی از اهریمن کرونا دوا نمی‌کند/ واکسیناسیون عمومی مهم‌ترین برنامه مسؤولان باشد

واکسیناسیون عمومی در برابر بیماری کرونا مطالبه به‌حق مردم است که در دولت قبل بنا به دلایلی انجام نشد ولی رئیس‌جمهور جدید یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اصلی دولتش در بدو آغاز به کار را، این مهم قرار داده است.
توزیع قطره‌چکانی واکسن، دردی از اهریمن کرونا دوا نمی‌کند/ واکسیناسیون عمومی مهم‌ترین برنامه مسؤولان باشد
به گزارش جهانبین نیوز؛ با ورود کشور به موج پنجم بیماری کرونا و شیوع سویه دلتا که به‌مراتب از نوع کرونای چینی خطرناک‌تر و با سرعت و شدت بیشتر بیمار زایی است، لزوم تسریع در واکسیناسیون عمومی دوچندان شد.

متأسفانه این روزها شاهد فوت تعداد زیادی از هم‌وطنان به دلیل شیوع بیماری کرونا هستیم که شاید اگر پیش از این فرایند واکسیناسیون عمومی آغاز و تکمیل شده بود شاهد این حجم از مرگ و میرهای ناشی از این بیماری منحوس نبودیم.

واکسیناسیون عمومی در برابر بیماری کرونا مطالبه به‌حق مردم است که در دولت قبل بنا به دلایلی انجام نشد ولی رئیس‌جمهور جدید یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اصلی دولتش در بدو آغاز به کار را، این مهم قرار داده است.

 

اقدام لازم برای مهار اوضاع را برای یک ساعت هم به تأخیر نیندازیم

تا جایی که رئیس‌جمهور منتخب مقابله و مدیریت بیماری کرونا را مهم‌ترین مسئله و مشکل امروز کشور برشمرده و اظهار کرده است: مهار شیوع کرونا که این روزها شدت یافته است، مثل همه مشکلات حاد دیگر نیازمند آن است که همه مسئولان به میدان بیایند و همه ظرفیت‌های کشور و امکانات در اختیار دولت گرفته تا دیگر نهادها در این زمینه به شکل احسن به کار گرفته شود.

وی تصریح کرده: با احترام نسبت به همه اقداماتی که تاکنون برای مهار کرونا انجام شده است، اما باید به شکلی فعال و با شیوه‌هایی مؤثرتر تلاش کنیم تا بر مشکل فائق شویم.

رئیسی با تأکید بر اینکه هیچ کس نباید خودش را از شمول پروتکل‌های بهداشتی مستثنی بداند و همه باید احساس کنند که اول باید خودشان دستورالعمل‌ها را رعایت کنند، خاطرنشان کرد: دولت و همه نهادهای نظام، نیروهای مسلح و همه بخش‌های دیگر باید با تمام وجود پای کار بیایند و اولویت اول و اصلی‌شان کرونا باشد.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: وضعیت ابتلا و قربانیان کرونا اقتضا می‌کند که اقدامات لازم برای مهار اوضاع را حتی برای یک ساعت هم به تأخیر نیندازیم، و از آقای دکتر ظریف، وزیر امور خارجه می‌خواهم که اقدامات و پیگیری‌های لازم را برای تسریع و افزایش واردات واکسن به کشور انجام دهند و مسئولان وزارت بهداشت و نهادهایی مانند هلال‌احمر نیز حداکثر توان خود برای گسترش و تسریع واکسیناسیون عمومی را به کار بگیرند.

سید ابراهیم رئیسی در سخنانی دیگر خبر از ورود 30 میلیون دُز واکسن کرونا به کشور داد، یکی از اقدامات ضروری را تسریع در روند واکسیناسیون عنوان کرد، و گفت: نظر کارشناسان بر این است که برای کنترل وضعیت نامطلوب شیوع کرونا در کشور، باید ۶۰میلیون دُز دیگر، واکسن تأمین شود.

در حال حاضر یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم قطعاً مهار بیماری کرونا به‌ویژه پیک پنجم این بیماری است که به‌شدت خطرناک بوده و متأسفانه باعث فشار بسیار زیاد به مجموعه بهداشت و درمان شده است.

قبل از اینکه سیستم بهداشت و درمان در کشور زیر فشار وارده در اثر بیماری همه‌گیر کرونا فروبریزد باید کاری انجام شود و به گفته کارشناسان امر تنها راه مقابله با سویه‌های جدید این ویروس جهانی شده، ابتدا رعایت همه‌جانبه پروتکل‌های بهداشتی و بعدازآن واکسیناسیون عمومی است.

 


رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون به‌ویژه برای گروه‌های پرخطر مهم‌ترین راهکار برای برون‌رفت از پیک پنجم

در همین خصوص سید راشد جزایری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: تاکنون 25 پارت واکسن کرونا وارد استان چهارمحال و بختیاری شده است که این تعداد بالغ‌بر 239 هزار و 500 دوز واکسن است.

وی افزود: تاکنون 225 هزار و 500 دز واکسن معادل 95 درصد تحویل داده شده به استان در پایگاه‌های تجمیعی و مراکز بهداشتی و درمانی توزیع و به گروه‌های سنی مختلف و پرخطر تزریق شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: در حال حاضر گروه سنی 55 تا 59 سال در حال تزریق واکسن هستند که طبق آخرین آمار بالغ‌بر 65 درصد این گروه واکسینه شدند.

جزایری عنوان کرد: زمانی که در هر گروه به پوشش 70 درصد برسیم گروه‌های جدید برای تزریق واکسن اعلام می‌شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر تنها دو راهکار برای مهار خیز پنجم کرونا بیشتر وجود ندارد، راهکار اول رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دیگری انجام واکسیناسیون به‌ویژه برای گروه‌های پرخطر و گروه سنی ۶۰ سال به بالا است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: روزانه در پایگاه‌های واکسیناسیون مستقر در چهارمحال و بختیاری که شامل ۱۲۰  مرکز بهداشتی درمانی و ۱۳ پایگاه تجمعی است، گروه‌های سنی مختلف واکسینه می‌شوند.

جزایری تأکید کرد: چیزی حدود ۶۵۰ هزار نفر گروه هدف هستند که باید در چهارمحال و بختیاری واکسینه شوند.

وی گفت: به مردم توصیه می‌شود هر واکسنی که در دسترسشان قرار دارد را تزریق کنند، مگر اینکه پزشک معالج فرد واکسن به خصوصی را تجویز کرده باشد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان شهرکرد ادامه داد: متأسفانه علیه واکسن کرونا تبلیغات سوء انجام شده است، از همین جا به مردم اعلام می‌کنم تحقیقات چند دانشگاه نشان می‌دهد افرادی که واکسن زدند و باز به کرونا مبتلا شدند نیازی به مراقبت‌ها ویژه نداشتند.

جزایری عنوان کرد: کسی که واکسن زده باشد و به ویروس کووید_۱۹ مبتلا شوند ۶۰ الی ۷۰ درصد نیازی به بستری شدن ندارد، اگر بستری شد ۶۰  تا ۷۰ درصد نیاز به مراقبت ویژه ندارد و کاهش مرگ و میز گروه سنی بالای ۷۰ سال که بیش از ۸۲.۵ درصد بود به‌شدت کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بیش از ۷۰ درصد گروه سنی بالای ۱۸ سال در جامعه واکسینه شوند قطعاً در ابتدا پاندمی، سپس اپیدمی و بعدازآن با رعایت برخی مسائل تک‌گیری‌ها هم کنترل می‌شود.
 
شاید کسی فکرش را نمی‌کرد که دولت سیزدهم در آغاز راه خود با این ابر چالش بزرگ مواجه شود و پیک پنجم بیماری کرونا کشنده‌تر از پیک‌های قبل از آن ظاهر شده و جان بسیاری از مردم را به خطر بیندازد.
 
اما هم‌اینک در بطن خطر و بیماری قرار گرفته‌ایم و دولتمردان باید فکری برای مقابله با بیماری کنند، این در حالی است که مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه‌حل برای کنترل بیماری که همان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و پرهیز از حضور در تجمعات است، از سوی مردم کاملاً نادیده گرفته می‌شود.

همه این تفاسیر باعث شد تا دولت جدید علی‌رغم آنکه مقرر شده بود واکسیناسیون عمومی را با واکسن‌های تولید داخلی انجام دهد مجبور به خرید واکسن از خارج شد تا بتواند با واکسیناسیون عمومی پیک‌ها و موج‌های احتمالی این بیماری مرموز را بشکند.

 


بیشترین توان دولت، معطوف به کنترل بیماری کرونا است

سعید محمدی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: اعتقاد حجت‌الاسلام رئیسی این بود که قسمت عمده‌ای از مشکلات را می‌توان با اتکا به توان داخلی کشور و مدیریت کارآمد و جهادی رفع کرد.

 وی افزود: بعدازاینکه سرنوشت انتخابات مشخص شد، برنامه‌های رئیس‌جمهور بر اساس سه اولویت اصلی برای پیشبرد اهداف کشور تعیین شد، ابتدا واکسیناسیون عمومی علیه کرونا، سپس رسیدگی به معیشت مردم به‌خصوص حمایت از طبقات مختلف مردمی و سومین اولویت نیز راه‌اندازی واحدهای تولیدی کوچک بود.

محمدی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت بیماری کرونا و اینکه بیشترین توان دولت بی‌شک به این مقوله معطوف خواهد بود.
 
خستگی و کلافگی همگانی از شیوع بیماری کرونا در جامعه موج می‌زند، از کاسبی که هر چند وقت یکبار باید برای حفظ سلامت و خود و دیگران کسب و کارش را تعطیل کند تا کادر بهداشت و درمان که اگر سریع‌تر تکلیف بیماری مشخص نشود چه‌بسا گرفتار مشکلات عدیده جسمی و روانی شوند چه‌بسا که هم‌اینک مواردی از این آسیب‌ها در بین آن‌ها دیده می‌شود.
 

وجود نامنظمی در توزیع واکسن/ واکسن هر سه روز یک‌بار در تعداد محدود توزیع می‌شود

مجید شیرانی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: بار عظیم واکسیناسیون بر دوش بخش بهداشت است و نیازمند برنامه‌ریزی و بسیج پرسنل بسیار زیادی است.

وی افزود: مشکل دیگری که وجود دارد، نامنظمی در توزیع واکسن است این در حالی است که طبق دستورالعمل‌ها باید برای 10 روز آینده نوبت تزریق واکسن داده شود، این خود باعث به وجود آمدن تنش‌هایی بین مردم و پرسنلی است که امر تزریق واکسن را انجام می‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: واکسن هر سه روز یک‌بار آن هم در تعداد محدود به استان اختصاص داده می‌شود.

شیرانی عنوان کرد: پرسنل بهداشت و درمان ماه‌ها است که در حال کار هستند و با تمام مضیقه‌ها کار کردند، هیچ مرخصی و تعطیلی نداشتند، با این وجود مورد هجمه قرار می‌گیرند که چرا واکسن نیست، از طرفی مردم نیز حق دارند چراکه پیام برای آن‌ها ارسال شده و برای تزریق مراجعه کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به لحاظ درمانی نیز بضاعت استان بسیار کم است، در حال حاضر بیش از 800 بیمار فقط در بخش‌های کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند، این در حالی است که خدمات درمانی به سایر بیماران ازجمله مادر و کودک، نزاع و.... نیز داده می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: پرسنل تحت فشار زیادی در حال کار هستند، بیمار کرونایی، یک بیمار موقت نیست بلکه هفته‌ها باید بگذرد تا یک مبتلا به کرونا در وضعیت مساعد قرار گیرد.

شیرانی بیان کرد: در لبالب ظرفیت سیستم بهداشت و درمان در حال حرکت هستیم، در بیمارستان‌های هاجر و آیت‌الله کاشانی روزانه 400 سی‌تی‌اسکن انجام می‌شود، اگر یکی از این دستگاه‌های ظریف و گران‌قیمت که بشدت مورد سوءاستفاده شرکت‌های خدمات رسان آن‌ها هستند، خراب شود کار بسیار سختی است.

وی تأکید کرد: هر چه زودتر باید موج پنجم شکسته و یک آرامشی بر بیمارستان‌ها و بخش بهداشت حاکم شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تصریح کرد: چند روز تعطیلی در کنترل بیماری هم اثرگذار بود و هم نبود.

شیرانی با اشاره به اینکه بیشترین آسیب از دور همی‌ها است، گفت: طبق پروتکل‌ها هرگونه تجمعات ممنوع است، باید قوانین محکمی اندیشیده شود تا از تشکیل این مراسمات جلوگیری کند، منع تردد شبانه برای جلوگیری از مهمانی‌های شبانه بود ولی کارایی ندارد چون به‌درستی اجرایی نمی‌شود.

به نظر می‌رسد مشکل این روزهای کشور اختصاص قطره‌چکانی واکسن به مراکز تزریق است، چراکه گروه‌های مختلف همچون سپاه و بسیج اعلام آمادگی کرده‌اند که پرسنل و حتی مکان لازم برای تزریق واکسن در اختیار مجموعه بهداشت و درمان قرار می‌دهند.
 

در صورت توزیع گسترده واکسن همه ظرفیت‌های سپاه آماده واکسیناسیون

علی‌محمد اکبری فرمانده سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: فرماندهان نواحی مقاومت شهرستانی باید مراکز واکسیناسیون را از نظر کیفی و کمی گسترش داده و با هماهنگی و بهره‌گیری از منابع استانی به‌صورت تمام‌وقت فعالیت نمایند تا در صورت ورود واکسن زمینه گسترش و واکسینه سازی مردم فراهم شود.

وی افزود: با ورود سویه جدید ویروس به نام دلتا و میزان بالای ابتلا و مرگ و میر این‌گونه جدید، نیاز به اقدامات ویژه‌ای وجود دارد.

فرمانده سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) ادامه داد: مردم نباید در برخورد با بیماری خطرناک کرونا دچار ساده‌انگاری و عادی انگاری شوند، همین رفتارها باعث شد تا امروز شاهد این وضعیت نامناسب در کشور و استان چهارمحال و بختیاری باشیم.

اکبری عنوان کرد: کادر بهداشت و درمان در حدود یک و نیم سال گذشته حقیقتاً ایثارگری و تلاش کردند و متحمل ضربه‌های روحی فراوانی شدند، اما همچنان پای کار هستند، نیاز است ما مردم همکاری داشته باشیم تا مشکلات در این خصوص کمتر شود.

وی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون گام پنجم طرح شهید سلیمانی است، مجدداً مجموعه سپاه و بسیج ورود کرده و هم به‌صورت مشارکتی به مجموعه علوم پزشکی و هم به شکل مستقل ۶ مرکز تجمیعی تزریق واکسن ایجاد شده است و با فراهم شدن واکسن در خدمت مردم استان چهارمحال و بختیاری هستیم کما اینکه کار واکسیناسیون در بيشتر اين پایگاه‌ها آغاز شده است.

به گزارش جهانبین نیوز؛ ورود گسترده واکسن برای واکسیناسیون عمومی نکته بسیار مهمی است که این روزها موردتوجه بسیاری از کارشناسان امر و مسؤولان مربوطه قرار گرفته است.

در این روزهایی که شهرها به دلیل شیوع گسترده سویه دلتا بوی مرگ به خود گرفته‌اند باید فرایند واکسیناسیون بیش از قبل سرعت بگیرد.

این پذیرفتنی نیست که به افراد برای دریافت واکسن پیامک داده شود و زمانی که مراجعه می‌کنند یا با درهای بسته مراکز واکسیناسیون به دلیل نبود واکسن مواجه می‌شوند و یا اینکه تجمع زیادی انسانی در محل ایجاد شده که خود باعث دوچندان شدن شیوع بیماری می‌شود.

اینکه هر سه روز یا هر دو روز یک‌بار واکسن به استان‌ها اختصاص پیدا کند فرایند واکسینه را به‌شدت با کندی مواجه می‌کند و ممکن است همان‌گونه که عدم واکسیناسیون عمومی مردم، کشور را این به روزهای سیاه رسانده، این کندی و تعلل وضعیتی به‌مراتب بدتر رقم بزند.

لذا به نظر می‌رسد در روزهایی شلوغی که انتقال دولت‌ها در حال انجام است، نباید سلامت مردم که ارتباط تنگاتنگی با معیشت آن‌ها دارد به مخاطره بیفتد.

انتهای پیام/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۰

ساعت:

۱۱:۰۱:۱۱

23 Aug 2021