۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۴۸۳۲۴
رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

فرسایش و رسوب در چهارمحال و بختیاری بالاتر از میانگین کشوری است

رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: متوسط فرسایش رسوب در تمام حوضه‌های استان بالاتر از میانگین کشوری برآورد شده است و اولویت‌بندی‌های حوضه‌های آبخیز استان بر اساس یکی از فاکتورهای اولویت بندی شناسایی حوضه‌های بحرانی که فرسایش و رسوب است انجام شده است.
فرسایش و رسوب در چهارمحال و بختیاری بالاتر از میانگین کشوری است
فرزاد رضازاده رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ از انجام مطالعات مختلف آبخیزداری بر روی نزدیک به ۱۰۰ حوضه آبخیز مطالعات مختلف آبخیزداری انجام شده و ۱۱۰مورد باقیمانده است اظهار کرد:این مطالعات براساس مطالعات انجام شده قبلی و تقسیم‌بندی حوضه‌های آبخیز استان است.

وی تصریح کرد: تاکنون ۴۵ درصد مساحت استان مورد مطالعه قرار گرفته که شامل مطالعات شناختی، توجیهی، اجرایی و موردی بوده و ۶۳ حوضه دارای مطالعات کامل تفصیلی و اجرایی است.

وی گزارش فرسایش رسوب را براساس مطالعاتی ابلاغی مطالعه به روش تجربی "پسیاک" دانست و عنوان داشت: فرسایش رسوب ۶۳ حوضه استان در پنج کلاس شدت بسیار زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم تقسیم‌بندی شده است.

رضازاده با تاکید براینکه متوسط فرسایش رسوب در تمام حوضه‌های استان بالاتر از میانگین کشوری برآورد شده است، گفت: اولویت‌بندی‌های حوضه‌های آبخیز استان بر اساس یکی از فاکتورهای اولویت بندی شناسایی حوضه‌های بحرانی که فرسایش و رسوب است انجام شده و باید از دیدگاه‌های دیگر نیز حوضه‌ها بررسی و اولویت‌بندی شود تا حوضه‌های آبخیز استان براساس عوامل مختلف سیل.خیزی، زمین‌لغزش و خشکسالی، جمع‌بندی شود.

وی اضافه کرد: براساس مطالعات انجام شده از سال ۱۳۷۰ تاکنون در خصوص میزان فرسایش و رسوب برآورد شده با مدل‌های تجربی در طرح‌های مطالعات آبخیزداری که مبتنی بر اعمال مدل‌های برآورد فرسایش و رسوب و ارزش‌گذاری عوامل موثر در آن است، میزان فرسایش خاک در استان ۱۰ تا ۳۰ تن در هکتار در حوضه‌های آبخیز است.

رضازاده یادآور شد: سالانه نیم میلیمتر از خاک مرغوب حوضه‌های آبخیز استان فرسوده می‌شود و پس از گذشت ۲ دهه یک سانتیمتر خاک مرغوب این حوزه‌ها از بین می‌رود.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

ساعت:

۱۲:۴۳:۳۰

16 Aug 2021