۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
کد مطلب : ۴۸۳۱۸

سالانه نیم میلیمتر از خاک مرغوب حوضه‌های آبخیز چهارمحال و بختیاری فرسوده می‌شود

رییس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: سالانه نیم میلیمتر از خاک مرغوب حوضه‌های آبخیز استان فرسوده می‌شود و پس از گذشت ۲ دهه یک سانتیمتر خاک مرغوب این حوزه‌ها از بین می‌رود.
سالانه نیم میلیمتر از خاک مرغوب حوضه‌های آبخیز چهارمحال و بختیاری فرسوده می‌شود
به گزارش جهانبین نیوز؛ رییس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در استان حدود ۲۱۰ حوضه آبخیز وجود دارد، گفت: اولویت‌بندی فرسایش رسوب در ۶۳ حوضه آبخیز استان اجرا شده است.
 
فرزاد رضازاده  افزود: براساس مطالعات انجام شده قبلی و تقسیم‌بندی حوضه‌های آبخیز استان نزدیک ۱۰۰حوضه آبخیز مطالعات مختلف آبخیزداری انجام شده و ۱۱۰مورد باقیمانده است.
 
به گفته وی، ۴۵ درصد مساحت استان مورد مطالعه قرار گرفته است که شامل مطالعات شناختی، توجیهی، اجرایی و موردی است و ۶۳ حوضه دارای مطالعات کامل تفصیلی و اجرایی است.
 
وی با اشاره به اینکه گزارش فرسایش رسوب براساس مطالعاتی ابلاغی مطالعه به روش تجربی "پسیاک"انجام شده است، گفت: فرسایش رسوب ۶۳ حوضه استان در پنج کلاس شدت بسیار زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم تقسیم‌بندی شده است.
 
رضازاده با تاکید براینکه متوسط فرسایش رسوب در تمام حوضه‌های استان بالاتر از میانگین کشوری برآورد شده است ،گفت: اولویت بندی‌های حوضه‌های آبخیز استان بر اساس یکی از فاکتورهای اولویت بندی شناسایی حوضه‌های بحرانی که فرسایش و رسوب است انجام شده و باید از دیدگاه‌های دیگر نیز حوضه‌ها بررسی و اولویت‌بندی شود تا حوضه‌های آبخیز استان براساس عوامل مختلف سیل خیزی، زمین لغزش، خشکسالی، جمع‌بندی شود.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛  براساس مطالعات انجام شده از سال ۱۳۷۰ تاکنون در خصوص میزان فرسایش و رسوب برآورد شده با مدل‌های تجربی در طرح‌های مطالعات آبخیزداری که مبتنی بر اعمال مدل‌های برآورد فرسایش و رسوب و ارزش‌گذاری عوامل موثر در آن است، میزان فرسایش خاک در استان ۱۰ تا ۳۰ تن در هکتار در حوضه‌های آبخیز است.
 
سالانه نیم میلیمتر از خاک مرغوب حوضه‌های آبخیز استان فرسوده می‌شود و پس از گذشت ۲ دهه یک سانتیمتر خاک مرغوب این حوزه‌ها از بین می‌رود.

انتهای پیام/۱۰۲۰ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

ساعت:

۰۹:۱۲:۲۱

16 Aug 2021