۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۴۸۲۳۶
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

بحران خشکسالی قوت غالب مردم را تهدید می کند/ کاهش برداشت، ایران را مشتری جهانی گندم کرد

طبق اعلام هواشناسی بارش‌های امسال حدود ۵۰ درصد کاهش یافته، که این مسئله در محصولات زراعی و باغی اثر گذاشته است و باعث شده در سال‌های گذشته ایران واردکننده گندم باشد.
بحران خشکسالی قوت غالب مردم را تهدید می کند/ کاهش برداشت، ایران را مشتری جهانی گندم کرد
به گزارش جهانبین نیوز؛ گندم از محصولات اساسی کشاورزی است که نقش مهمی در تامین امنیت غذایی دارد.

بر اساس ماده ۶ و ۷ سیاست ‌های کلی اقتصاد مقاومتی، تامین امنیت غذایی از طریق افزایش کمی و کیفی تولید محصولات اساسی، یکی از اولویت ‌های مهم جمهوری اسلامی ایران برای مقاوم‌ سازی اقتصاد است.

 در حال حاضر مهمترین و تقریبا تنها حمایت دولت از تولید گندم در کشور، خرید تضمینی این محصول از کشاورزان طبق «قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی» است.

بر اساس این قانون، دولت باید به صورت سالانه، نرخ خرید تضمینی گندم و سایر محصولات ذکر شده در قانون را پیش از شروع فصل کشت اعلام نموده و پس از تولید، آن را از کشاورزان خریداری نماید.

 نرخ اعلامی دولت باید هر ساله متناسب با هزینه ‌های تولید افزایش داشته باشد.


 
کشاورزان گندم برداشتی خود را به سیلوهای خرید گندم تحویل دهند
 

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۵ مرکز برای خرید تضمینی گندم در چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی شده است، از این تعداد هفت مرکز کارخانه، هفت مرکز تعاونی روستایی و یک مرکز سیلوی دولتی شهید استکی شهرکرد است.

کیقباد قنبری مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛  اظهار کرد: وضعیت کشاورزی و تولید گندم امسال نسبت به سال‌های قبل بسیار متفاوت است.

وی افزود: طبق اعلام هواشناسی بارش‌های امسال حدود ۵۰ درصد کاهش یافته، که این مسئله در محصولات زراعی و باغی اثر گذاشته است و باعث شده در سال‌های گذشته ایران واردکننده گندم باشد.

 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: مصرف میانگین گندم در کشور بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن است که به دلیل کمبود بارش‌ها و کاهش تولید باید بخشی از نیاز کشور به این محصول را وارد کنیم.

قنبری عنوان کرد: در شرایط فعلی خرید تضمینی گندم از کشاورزان به ازای هر کیلو ۵ هزار تومان است، این گندم خریداری شده هر کیلو ۶۶۵ تومان به کارخانه‌های واگذار می‌شود، ما به التفاوت این قیمت را دولت در قالب یارانه پرداخت می‌کند.

وی از کشاورزان چهارمحال و بختیاری خواست امسال گندم برداشتی خود را به سیلو و مراکز خرید گندم در استان تحویل دهند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: چند قلم کالای گندم، آرد، روغن، شکر و برنج توسط شرکت بازرگانی ایران تامین که با دستور ستاد تنظیم بازار کشور و استان به تناسب توزیع می‌شود.

قنبری یادآور شد: نظارت بر نانوایی‌ها، کیفیت پخت نان و... برعهده سازمان صمت بوده و شرکت خدمات بازرگانی صرفا تامین‌کننده آرد و گندم است.

وی بیان کرد: موجودی حال حاضر برخی اقلام در اداره کل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری عبارت از برنج یک هزار و ۵۰۰ تن، شکر آماده توزیع ۴ هزار و ۹۱۳ تن، شکر خام ۶ هزار و ۳۵۲ تن و  روغن یک هزار و ۴۲۲ تن است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: میانگین گندم مصرفی در استان بین ۱۰ تا ۱۱ هزار تن است که این میزان در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد به دلیل حضور عشایر در این استان بیشتر می‌شود.

قنبری افزود: ۱۵ مرکز برای خرید تضمینی گندم در چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی شده است، از این تعداد هفت مرکز کارخانه، هفت مرکز تعاونی روستایی و یک مرکز سیلوی دولتی شهید استکی شهرکرد است، این مراکز به صورت سه مرکز در شهرستان لردگان، دو مرکز در بروجن، دو مرکز در اردل، سه مرکز در شهرکرد، یک مرکز در کوهرنگ، یک مرکز در بن، دو مرکز در فارسان و یک مرکز نیز سیلوی دولتی شهید استکی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خرید ۳۰ تن گندم به‌صورت تضمینی است، عنوان کرد: مطالبات کشاورزان از ۱۰ روز تا یک ماه پرداخت می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در کشور کمبود روغن و برنج نداریم اما وجود برخی دلال‌ها باعث کمبود اقلام در بازار می‌شود.

به گزارش جهانبین نیوز؛ مصرف آرد بخش صنف و صنعت در چهارمحال و بختیاری ماهانه ۲ هزار و ۷۰۰ تن است که بخش اعظم آن از خارج از استان تامین می‌شود، همچنین مصرف ماهانه آرد در بخش روستایی ۳ هزار و ۳۰۰ تن و در بخش شهری ۳ هزار و ۶۰۰ تن است.


 
برداشت 15 هزار تن گندم آبی و دیم از گندم‌زارهای شهرستان شهرکرد

 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرکرد گفت: با شروع برداشت خوشه‌های طلایی گندم از مزارع شهرستان شهرکرد، پیش‌بینی می‌شود 15 هزار تن گندم برداشت شود.

فرهاد رفیعی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد:  در سال زراعی 1400-99 حدود 10 هزار هکتار از اراضی شهرستان شهرکرد زیر کشت گندم آبی و دیم رفت که به دلیل کاهش بارندگی‌ها، تشدید خشکسالی و همچنین سرمازدگی حدود 24 درصد از مزارع گندم آبی و 60 درصد از مزارع گندم دیم شهرستان دچار خسارت شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرکرد  سطح برداشت گندم شهرستان را 5 هزار و 170 هکتار اعلام کرد و افزود: با توجه به متوسط عملکرد گندم آبی شهرستان که چهار تن در هکتار و گندم دیم یک تن در هکتار است، پیش‌بینی می‌شود 15 هزار تن گندم از مزارع شهرستان شهرکرد برداشت شود.

رفیعی گفت: ارقام پیشگام، میهن و حیدری از مهم‌ترین ارقام گندم آبی کشت شده و سرداری و صدرا نیز مهم‌ترین رقم‌های گندم دیم  در شهرستان هستند.

به گزارش جهانبین نیوز؛ استفاده از بذرهای اصلاح شده و عاری از علف هرز با قابلیت تولید بالا، رعایت تناوب، عمق کاشت و تراکم مناسب بذر، آبیاری به‌موقع، مبارزه به‌موقع با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، تغذیه گیاهی مناسب، استفاده از ادوات کشاورزی مکانیزه ازجمله عوامل تأثیرگذار در افزایش تولید هستند.

افزایش قیمت خرید تضمینی گندم که با حمایت دولت و رییس جمهوری رخ داد، نشان می‌دهد که حضور تولیدکنندگان در کنار مسئولان برای اصلاح قوانین خرید محصولات کشاورزی تا چه اندازه می‌تواند تأثیرگذار باشد.

گندم‌کاران نیز  باید با استفاده از این حمایت دولت، برای مدیریت مزرعه، افزایش بهره وری و راندمان تولید در واحد سطح اقدام کنند.

افزایش انگیزه برای کشت این محصول و جلوگیری از قاچاق از  نتایج قابل انتظار پس از افزایش قیمت خرید تضمینی گندم است.



افزایش قیمت خرید تضمینی گندم تحقق شعار سال

به گفته  مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ،افزایش یک‌هزار تومانی قیمت خرید تضمینی گندم گامی مثبت و حمایت از گندم‌کارانی است که در شرایط سخت تحریم دست از تلاش برای تأمین نان مردم برنمی‌دارند.

 هوشنگ افسردیر اظهار داشت : این تصمیم در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری و تحقق شعار سال مبنی بر «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» بوده است.



افزایش قیمت راهی برای نزدیک شدن به تولید کنندگان

رییس هیات مدیره سازمان مردم‌نهاد توسعه کشاورزی مردم هم درباره میزان مفیدبودن افزایش یک‌هزار تومانی قیمت خرید تضمینی گندم گفت : معتقدم این افزایش قیمت سبب شده به تولیدکنندگان نزدیک‌تر شویم.

علیرضا الوندی درباره نقش این افزایش قیمت در تأمین امنیت غذایی توضیح داد: افزایش فعلی قیمت گندم باعث می‌شود کشاورزان اشتیاق بیش‌تری برای در اختیار قرار دادن محصولات خود به دولت پیدا کنند و علاقه برای رفتن به سمت بخش خصوصی کم‌تر می‌شود.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ افزایش قیمت خرید تضمینی گندم ، نشان می‌دهد که حضور تولیدکنندگان در کنار مسئولان برای اصلاح قوانین خرید محصولات کشاورزی تا چه اندازه می‌تواند تأثیرگذار باشد.

گندم‌کاران نیز  باید با استفاده از این حمایت دولت، برای مدیریت مزرعه، افزایش بهره وری و راندمان تولید در واحد سطح اقدام کنند.

افزایش انگیزه برای کشت این محصول و جلوگیری از قاچاق از  نتایج قابل انتظار پس از افزایش قیمت خرید تضمینی گندم است.

متأسفانه در شرایط فعلی، امکان تداوم خودکفایی تولید گندم وجود ندارد. خاکی که در کشور ما زیر کشت گندم می‌رود بسیار فقیر و حتی بیشتر از کودی که به آن داده می‌شد نیازمند کود و مواد آلی است.

بنابراین اگر کود هم به زمین داده نشود شرایط بدتر خواهد شد.

با این شرایط عملکرد تولید گندم حداقل ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

البته در همه محصولات استراتژیک باید منتظر این امر باشیم اما در گندم وضوح بیشتری خواهد داشت.

انتهای پیام/1020ج
 
 
 
 
 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

ساعت:

۱۲:۰۴:۲۱

7 Aug 2021