۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۴۸۲۲۶
متخصص بیماری‌های عفونی مطرح کرد

اثربخشی مشابه واکسن‌های کرونا/ مردم در مورد نوع واکسن حساس نباشند

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: همه واکسن‌های کرونا موجود در ایران اثربخشی مشابه دارند و مؤثر هستند لذا بهتر است مردم در مورد نوع واکسن چندان حساس نباشند و هر واکسنی در دسترس است بزنند.
اثربخشی مشابه واکسن‌های کرونا/ مردم در مورد نوع واکسن حساس نباشند
مژده یداللهی متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: عوارض تزریق واکسن کرونا معمولاً چندان طولانی نیست و اگر فردی مدت زمان طولانی علائم نشان دهد باید به لحاظ ابتلا به این بیماری بررسی شود.

وی افزود: برخی مطالب غیرواقع در خصوص واکسن کرونا مثل اینکه فرد بعد از دو سال فوت می‌شود یا تزریق واکسن 5 تا 10 سال از عمر را کم می‌کند، شایعاتی بیش نیست، مردم به این‌گونه مطالب غیرعلمی توجه نکنند و حتماً واکسن بزنند.

متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: همه واکسن‌های کرونا موجود در ایران اثربخشی مشابه دارند و مؤثر هستند لذا بهتر است مردم در مورد نوع واکسن چندان حساس نباشند و هر واکسنی در دسترس است بزنند.

یداللهی با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به آسم می‌توانند واکسن کرونا تزریق کنند و این واکسن هیچ ضرری برای آن‌ها ندارد، عنوان کرد: افرادی که مبتلا به کرونا می‌شوند، حداقل سه ماه ایمنی دارند، همچنین افرادی که واکسن بزنند اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند ممکن است به کرونا مبتلا شوند.

وی خاطرنشان کرد: اگر فردی در اطرافیان کرونا گرفته باشد، اما دیگران هیچ‌گونه علائمی نداشته باشند، این خطر وجود دارد که تا دو هفته بعد از تماس با بیمار، ناقل باشند، لذا باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا مبادا بیماری را به دیگران منتقل شود.

متخصص بیماری‌های عفونی اضافه کرد: دلیل اینکه برخی افراد بعد از تزریق واکسن کرونا بستری می‌شوند واکسن نیست بلکه به احتمال زیاد پیش از تزریق مبتلا به کرونا بودند به همین دلیل عوارض بیماری آن‌ها بیشتر می‌شود.

یداللهی بیان کرد: خستگی همیشگی، بی‌حالی و خواب زیاد در افراد می‌تواند دلایل مختلف داشته باشد که ازجمله آن کم‌خونی، کم‌کاری تیروئید، کمبود برخی از ویتامین‌ها، افسردگی، عوارض داروها و… اشاره کرد.

وی تأکید کرد: منفی بودن تست کرونا رد کننده بیماری نیست و تا بهبود کامل علائم، تزریق واکسن باید به تعویق بیفتد.

متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: افرادی که واکسن زدند و بعد از آن دچار عوارضی همچون تب هستند می‌توانند استامینوفن مصرف کنند اما اگر تا ۳ روز تب از بین نرفت و علائم دیگری مثل سرفه و تنگی نفس یا علائم گوارشی نیز زمینه تب شد باید حتماً به پزشک مراجعه کنند.

یداللهی اظهار داشت: در شرایط بارداری اگر فرد در معرض خطر بالای ابتلا به کرونا قرار داشته باشد می‌تواند نوع خاصی از واکسن را تزریق کند، منع مصرف مطلق برای تزریق واکسن وجود ندارد و در شرایط ضروری می‌شود برخی واکسن‌ها را با صلاحدید پزشک معالج استفاده نمود.

انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰

ساعت:

۱۰:۰۱:۱۲

5 Aug 2021