۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۸
کد مطلب : ۴۸۱۳۲
کارشناس مسائل سیاسی ؛

برجام بی نتیجه و چون کلاف پیچیده سردر گم است/ رشد قابل توجه فسادهای اقتصادی در هشت سال گذشته

کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی گفت:در بعد سیاست خارجی موضوع برجام بی نتیجه و چون کلاف سر درگمی باقی مانده ، فسادهای اقتصادی در ۸ سال گذشته رشد قابل توجهی داشته ، خصوصی سازی های غیر اصولی اتفاق افتاده و ده ها معضل اقتصادی فرا روی ملت است.
برجام بی نتیجه و  چون کلاف پیچیده سردر گم است/ رشد قابل توجه فسادهای اقتصادی در هشت سال گذشته
شهرام محمدی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جهانبین نیوز و در پاسخ به این سوال که با توجه به وضع موجود در جامعه و فشار مشکلات بر مردم ،با بر سر کار آمدن رئیس جمهور منتخب مردم چه تغییری در روند کاهش مشکلات معیشتی ،بیکاری ،اقتصاد و... بوجود خواهد آمد؟ مطرح کرد: تغییر مثبت یا منفی و یا حفظ شرایط موجود کاملا به شرایط و الزامات آینده و سیستم مدیریتی  بکار گرفته و اقدامات انجام شده توسط دولت جدید بستگی دارد ،بدون لحاظ کردن این شرایط و الزامات و چگونگی مدیریت دولت پاسخ دادن به این سوال ممکن نیست !

وی بیان کرد:نمی توان بر اساس حدس و گمان جواب داد ، به عبارت دیگر پیش گویی در اقتصاد شدنی نیست ، پیش بینی نیز با توجه به الزامات، شرایط و فعالیت های به وقوع پیوسته امکان پذیر است ، نباید انتظارات به صورت هیجانی و غیر مستند و بدون پایه و اساس در جامعه دامن زده شود .

شهرام محمدی با اشاره به راهکار هایی برای رفع مشکلات بوجود آمده در جامعه افزود:اگر فعالیت هایی در جهت رفع مشکلات اتفاق بیافتد، نتیجه مثبت است و انتظار مردم از دولت بر آورده می شود  ولی در غیر اینصورت  بهبودی اوضاع اقتصادی دور از انتظار است.

تحلیل دقیق و علمی شرایط اقتصادی موجود کشور

کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی تحلیل دقیق و علمی شرایط اقتصادی موجود کشور را یکی از راهکار های بی اثر کردن مشکلات بر مردم در دولت جدید دانست و گفت: دولتمردان جدید باید بدانند که کشور را با چه شرایط اقتصادی تحویل می گیرند ،شرایط اقتصادی کنونی اسف بار است و تمامی شاخص های مهم اقتصادی کشور در بدترین حالت بعد از انقلاب قرار دارد.

وی همچنان تصریح کرد:حجم نقدینگی به صورت سرسام آور بالا رفته و به عدد نجومی 3 هزار و 700 هزار میلیارد تومان رسیده است، بیکاری دو رقمی و بیکاری فارغ التحصیلان به بیش از ۴۰ درصد رسیده است، هزاران بنگاه اقتصادی و تولیدی تعطیل شده است  و نابرابری توزیع درآمد و شکاف درآمدی بین دهک های اقتصادی بالا رفته و ضریب جینی به ۴۲ صدم رسیده است.

محمدی افزود:اختصاص ارز 4 هزار و 200 تومانی به واردات کالاهای اساسی شفاف نیست ، توزیع نهاده های تولید با مشکل رو بروست ، رشد سرمایه گذاری خارجی نزدیک به صفر است و واردات غیر اصولی و متاسفانه صادرات کالاهای وارداتی با ارز 4 هزار و 200  تومانی به هدق سود جویی گزارش شده است.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: در بعد سیاست خارجی موضوع برجام بی نتیجه و چون کلاف سر درگمی باقی مانده ، فسادهای اقتصادی در ۸ سال گذشته رشد قابل توجهی داشته  ، خصوصی سازی های غیر اصولی اتفاق افتاده  و ده ها معضل اقتصادی فرا روی ملت است.

در گستره ی جغرافیایی کشور تمامی پتانسیل های مغفول مانده ی کشور باید شناسایی و مورد استفاده قرار گیرد

وی در گستره ی جغرافیایی کشور تمامی پتانسیل های مغفول مانده ی کشور باید شناسایی و مورد استفاده قرار گیرد را راهکار دیگر حل مشکلات بدست دولت جدید  دانست و اضافه کرد: این وضعیت اقتصادی باید به دقت مورد تجزیه و تحلیل عالمانه قرار گیرد و سهم هر کدام از عوامل طبیعی، تحریم و سوء مدیریت در بروز شرایط فعلی مشخص و شفاف به اطلاع ملت رسانده شود،کارهای انجام نشده ایکه برای برون رفت از وضعیت موجود لازم است باید با جدیت دنبال شود ،کشور ثروتمندی مانند ایران امکانات و ظرفیت ها و منابع فراوانی در اختیار دارد که این منابع باید با نگاه مردم محور به چرخه ی اقتصاد کشور وارد شوند، خام فروشی باید به شدت محدود و ایجاد ارزش افزوده در تمامی بخش های اقتصاد مورد توجه قرار گیرد.

شهرام محمدی تصریح کرد:دلالی و واسطه گری در تمام بخش های اقتصاد حتی در صورت لزوم به قوه ی قهریه کنتزل و مهار شود ، نجات بخش کشاورزی کشور در گرو مبارزه با واسطه گری است.

وی افزود:هزاران طرح نیمه تمام در کشور باید با کمک بخش خصوصی و نیروهای جوان کامل و وارد چرخه اقتصاد شود ، منابع ملی باید از دست انداری متنفذین نجات و برای تولید و فعالیت بدون کمترین بوروکراسی در اختیار توده مردم قرارگیرد و کارگروهی کار آزموده و امتحان پس داده برای بی اثر کردن تحریم های دشمن و یا رفع آنها با اختیارات کامل تشکیل گردد.

باید اصولی، ریشه ای ، بدون وقفه و شجاعانه با تمامی اشکال فساد مقابله کرد

شهرام محمدی ده چشمه در انتها ابراز کرد: قاچاق پدیده ی خانمان سوزی برای تولید ملی است و بهتر است قرارگاهی مجهز با اختیارات کامل و به فرماندهی یکی از سرداران شجاع سپاه برای مبارزه با انواع قاچاق تشکیل گردد ،در این خصوص بسیج به کار گرفته شود و مالیات مورد توجه قرار گیرد، به شدت با فرار مالیاتی مبارزه گردد و سهم مالیات از فعالیتهای غیر مولد افزایش یابد ، واردات به شدت کنترل و جز در موارد ضرور محدود گردد.

چرخش حکمرانی و مدیریتی کشور لازم و ضروری است

وی افزود: چرخش حکمرانی و مدیریتی کشور لازم و ضروری است و بدون مدیرانی شجاع، ریسک پذیر ، وطن دوست و کاردان اقدامات سه گانه فوق انجام شدنی نیست ،این روزها با انتخاب آیت الله رئیسی صحبت از چرخش حکمرانی و مدیریتی کشور است،این چرخش در حکمرانی ضرورت پوست اندازی انقلاب و کشور و دمیدن نفسی تازه به کالبد جامع است و با توجه به شرایط کشور و دنیا شاید شانسی غیر قابل تجدید برای نوسازی و به روزرسانی سازمان عریض و طویل اداری کشور باشد.

وی ادامه داد:برای نیل به این هدف باید اولا شایستگی های اکتسابی فردی مد نظر قرار گیرد نه تبار شناسی تاریخی و دوما باید برای انتخاب مدیران از سطح در اختیار به عمق راهبردی جامعه منتقل شد ، یعنی اینکه متاسفانه تا کنون و با شدت و ضعف مدیران از لایه در اختیار و با معرفی افراد ذی نفوذ و گروه های سیاسی و در مواردی معدود با معرفی گروهای مرجع اجتماعی انتخاب شده اند.

محمدی در انتها گفت: این پیچ تاریخی مهم در مسیر انقلاب و کشور با بصیرت و سخت کوشی و با عنایت ولی عصر روحی فداه به بهترین وجه ممکن طی گردد ،پاشنه ی آشیل موفقیت دولت آینده افراد دو زیستی هستند که با لطایف الحیل خود را به منتخب مردم و نزدیکان آن نزدیک می کنند و با سالوس نمایی خود را به نظام مدیریتی کشور تحمیل می نمایند،این افراد گندم نماهای جو فروشی هستند که همواره از عوامل مهم عدم موقیت دولتها بوده اند، مردم انتظار دارند و امیدوار هستند که این بار این گروه پیش گفته موفقیتی حاصل نکنند ،مطمئن هستم گفتمان حاکم بر کشور و سیاست های اعلام شده رییس جمهور منتخب مجالی برای سوء استفاده افراد دو زیست غیر معتقد به شایسته سالاری باقی نخواهد گذاشت.

انتهای پیام/1030 ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰

ساعت:

۰۸:۵۴:۵۸

26 Jul 2021