۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
کد مطلب : ۴۸۰۹۱
نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی ؛

رویکرد ما در حوزه آب بر مبنای یک دیدگاه غلط سیاسی است

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی گفت:در استان ما وضع مدیریت کلان و عمر مدیریت زیر دوسال بوده است، چه کسی باید برای استان ما برنامه ریزی می کرد، در استان ما چهل سال عقب ماندگی آبی وجود دارد.
رویکرد ما در حوزه آب بر مبنای یک دیدگاه غلط سیاسی است
به گزارش جهانبین نیوز ؛حجت الاسلام امیر قلی جعفری نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست تخصصی تبیین وضعیت آب استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد:شرایط ما در اقلیم کشور در مقایسه با دیگر کشور ها شرایط خاصی است و منطقه ما خشک و نیمه خشک می باشد،همچنین میانگین بارش ایران از میانگین بارش جهانی که حدود 600 الی 650 می متر میباشد 400 الی 410 میلی متر کمتر می باشد،شرایط تغییر اقلیم یک اقتضاعاتی و تصمیماتی دارد که باید به آن دقت کرد.

وی بیان کرد:روحانیت به عنوان پیشگامان انقلاب اسلامی پرچم دار عدالت و حق طلبی بوده کاری که معمار بزرگ انقلاب حضرت امام (ره) انجام داده اند دین را به عرصه اجتماع و جامعه با تمامی ابعاد وارد کرده اند یعنی فقه تمام حوزه های انسانی و تئوری کامل اداره فرد و اجتماع از گهواره تا گور را در بر می گیرد، از مهمترین وظایف روحانیت دفاعاز عدالت  و حق طلبی می باشد.

جعفری افزود:روحانیت شیعه مخالف درجه بندی انسان هاست،روحانیت در مشکلات اجتماعی و سیاسی جامعه باید میدان دار باشد ،روحانیت نباید به اختلافات و منازعات قومی و مذهبی دینی دامن بزند.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مدیریت صحیح در کشور های همسایه عنوان کرد: آینده و فردای ما ،زندگی و حیاط مردم در گرو مسئله ی آب است،در ترکیه در سال گذشته 340 سد احداث شده است ،همچنین در هیرمند افغانستان  ۳۵ سد در حال اجرا می باشد اما در کشور ایران بدلیل عدم مدیریت کارآمد امروزه با مشکل آب روبرو هستیم.

وی ابراز کرد:منابع آب شیرین دنیا محدود و دستکاری های عالم بشریت موجب اختلاف شده است،منازعات و قدرت هایی در آب درگیر است که به شما اجازه عرض اندام و دخالت نمیدهد.ایجاد گاز های گلخانه ای و از بین رفتن لایه اوزون موجب تغییر اقلیم شده است.

جعفری ابراز کرد: سیاست گذاری های غلط دولت های حاکم بر کشور ما در چندین دهه گذشته موجب شده تا در حوزه آب باعث منازعه استان ها و آرام آرام منازعه بین شهرستان ها شکل گیرد.

وی با اشاره به وضعیت امروزه بی آبی در 700 روستای استان خوزستان تصریح کرد: رویکرد های غلط در توسعه کشور باعث پدیداری مشکلات امروز گشته است ،در حوزه صنعت رویکرد ها بسیار غلط می باشد،صنعت فولاد که یک صنعت آب بر است و در تمام دنیا جانمایی آن کنار دریا می باشد متاسفانه در کشور جمهوری اسلامی این صنعت به وسط کویر توسعه یافته است.

وی همچنین افزود:دومین مشکل در رویکرد توسعه کشور، توسعه لجام کسیخته و غلط کشاورزی در اقلیم هایی که ظرفیت کشاورزی وجود ندارد،بیشترین کشاورزی به غیر از شمال کشور در فلات مرکزی می باشد،بالای ده هزار هکتار برنجکاری در استان اصفهان که نسبت با اقلیم آن استان نمی باشد وجود دارد.

جعفری تصریح کرد:نکته سوم این است که رویکرد ما در حوزه آب کشور بر مبنای یک دیدگاه غلط سیاسی است،هر کسی مسئول اول کشور می شود طرح های بدون برنامه برای انتقال آب استان ها داده اند طرح هایی همچون انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان و یا انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به استان های یزد و کرمان.

وی با اشاره به سند آمایش کشور بیان کرد:توسعه لجام گسیخته کشور جز آسیب و ویرانی و دامن زدن به نزاعات قومی برای کشور ندارد،چرا اصفهان که پایتخت فرهنگی و گردشگری کشور می باشد باید رتبه اول تولید فولاد را در سطح منطقه کسب کند.

وی ادامه داد: در همه استان ها منازعه آب وجود دارد و دلیل آن غلط بودن مدل حکمرانی حوزه آب  در کشور می باشد.قانون توسعه آب در کشور به مجلس ارائه شده است و مدل حکمرانی در جریان آب باید تغییر کند،مصرف آب در کشور افزایش یافته است و متقاضیان فراوانی برای آب از سراسر کشور وجود دارد ، ما در یک فشار قرار داریم زیرا در بام ایران انتقال آب به کل کشور براحتی انجام می گیرد.

جعفری تصریح کرد:در استان ما وضع مدیریت کلان و عمر مدیریت زیر دوسال بوده است، چه کسی باید برای استان ما برنامه ریزی می کرد، در استان ما چهل سال عقب ماندگی آبی وجود دارد.

وی افزود: پروژه انتقال آب تونل بهشت آباد  در  وضعیت نا مناسبی از سمت مسئولین محیط زیست کشوری قرار دارد،این پروژه در عمق حداقل 300  و حداکثر 1200 متری از زمین می باشد و می تواند تمام آب های زیر زمینی استان ما که در عمق 100 الی 110 متری می باشد را بخشکاند ،اگر با این موضوع مقابله نکنیم در چهار شهرستان اردل،شهرکرد،کیار و بروجن با مشکل جدی کمبود آب مواجه خواهیم شد.

جعفری در پایان نوید اجرای پروژه انتقال آب از بن به سمت بروجن را داد و  افزود:در حوزه شرب در سالهای گذشته نیز بخشی از روستاهای استان با تانکر آبرسانی شده است و بخشی از مناطق فرادنبه و سفید دشت بالای 10 ساعت قطعی آب را داشته است،آب جزو انفال و مشترکات است و در اختیار دولت اسلامی است و کسی نمی تواند آنرا حبس کند و همه علما ، فقه و قوانین گفته اند که ابتدا باید تمامی نیاز های مبدا برطرف شود و سپس در مورد انتقال آن به صورت صحیح  برنامه ریزی گردد.

انتهای پیام/1030 ج 

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۹ تير ۱۴۰۰

ساعت:

۱۶:۴۵:۲۶

20 Jul 2021