۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
کد مطلب : ۴۸۰۷۲
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خبر داد

شروع موج پنجم کرونا در چهارمحال و بختیاری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه رسماً وارد موج پنجم بیماری کرونا شدیم، گفت: بیش از یک هفته است که به‌صورت متوالی با افزایش موارد سرپایی و بستری مبتلایان به کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان مواجه هستیم.
شروع موج پنجم کرونا در چهارمحال و بختیاری
به گزارش جهانبین نیوز؛ مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا این استان؛ اظهار کرد: تعداد موارد قطعی ثابت شده ابتلا به کرونا در کشور برابر با 3 میلیون و 200 هزار نفر است که این رقم در چهارمحال و بختیاری برابر با 48 هزار و 497 نفر است.

وی افزود: در چهارمحال و بختیاری 2.4 درصد از کسانی که به‌صورت قطعی به کرونا مبتلا می‌شدند فوت می‌کردند و 97.6 درصد از مبتلایان بهبود پیدا می‌کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه رسماً وارد موج پنجم بیماری کرونا شدیم، ادامه داد: بیش از یک هفته است که به‌صورت متوالی با افزایش موارد سرپایی و بستری مبتلایان به کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان مواجه هستیم.

شیرانی عنوان کرد: سویه دلتا نیز وارد چهارمحال و بختیاری شده است، بیماری که قدرت سرایت بالایی دارد و حتی کسانی که به کرونا مبتلا شدند یا واکسن زدند را نیز درگیر می‌کند، واریانت دلتا علی‌رغم آنکه سرایت بالایی دارد اما شدت بیماری‌زایی آن کمتر است، کما اینکه اکثر گروه‌های پُرخطر واکسینه شدند که این خود نقطه امیدی است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که باید به آن توجه شود این است که کادر بهداشت و درمان فرسوده و خسته هستند چراکه بیماری بسیار فرسایشی شده است، همچنین ترس مردم از بیماری از بین رفته تا جایی که اکثراً برای انجام درمان و یا حتی عمل‌های جراحی که به دلیل کرونا به تعویق انداخته بودند به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: تست منفی کاذب در سویه دلتا بیشتر است و علائمی همچون سرماخوردگی شامل تب، آبریزش و سردرد دارد لذا نباید با بیماری سرماخوردگی اشتباه گرفته شود.
شیرانی با اشاره به اینکه در 90 روز گذشته روند بیماری کرونا در اکثر استان‌ها افزایشی بوده است، یادآور شد: در چهارمحال و بختیاری نیز از 10 روز گذشته روند مراجعه بیماران سرپایی آغاز شده است و از یک هفته قبل شاهد رشد موارد بستری هستیم.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود شهرستان‌های سامان، شهرکرد و فارسان در روزهای آینده در وضعیت قرمز قرار گیرند، تصریح کرد: اگر بیماری گسترده شود بالاجبار باید عمل‌های جراحی الکتیو را کاهش دهیم، این در حالی است که عادی انگاری از سوی مردم و همچنین افزایش حوادث غیرمترقبه باعث شده است مراکز درمانی شلوغ شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تأکید بر اینکه تنها راه کنترل بیماری واکسیناسیون گسترده است که روند واکسینه افراد در روزهای آینده سرعت گرفته است، بیان کرد: راه مهم دیگر اعمال ممنوعیت و محدودیت‌ها است که متأسفانه علی‌رغم تغییر رنگ شهرها و شهرستان‌ها به‌خوبی اجرایی نمی‌شود.

شیرانی تأکید کرد: وزن فعالیت‌های اجتماعی در انتقال بیماری بسیار کمتر از وزن فعالیت‌های خانوادگی و فامیلی است، این مسئله‌ای است که به‌صورت علمی  و رسمی ثابت شده است.

وی افزود: یکی از مواردی که باعث انتقال بیماری می‌شود علاوه بر تالارهای پذیرایی،رستوران‌ها هستند که در قانون آمده در شهرهای قرمز باید به‌صورت بیرون بر فعالیت کنند اما این قانون بعضاً نقض می‌شود.

انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۰

ساعت:

۱۲:۵۳:۳۷

18 Jul 2021