۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
کد مطلب : ۴۸۰۲۵
مرگ تدریجی یک اثر ملی؛

تپه باستانی چند هزارساله دلفان زیر کشت گندم و جو رفت/چوب کمبود اعتبار بر سر آثار تاریخی

بخش هایی از تپه باباجان دلفان به دلیل وجود مالک خصوصی و معارض زیر کشت گندم و جو رفته و در معرض نابودی قرار گرفته است.
تپه باستانی چند هزارساله دلفان زیر کشت گندم و جو رفت/چوب کمبود اعتبار بر سر آثار تاریخی
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  سفیرافلاک، هزاران اثر تاریخی و باستانی در استان لرستان وجود دارد که هر کدام در نوع خود، فرهنگ و تمدن این خطه را نشان می دهند، بناها و یادگارهایی ارزشمند که نه تنها در استان بلکه در کشور و دنیا بی نظیر بوده و استقبال گردشگران داخلی و خارجی برای دیدن این بناها، گویای بی نظیر بودن این آثار است.
آثار تاریخی، میراث ماندگار هزاران سال قبل است که به یادگار برای نسل های بعدی مانده اند، یادگارهایی که امروز ما مسئول محافظت و نگهداری آنها هستیم تا به دست نسل های بعدی برسد.

تپه باباجان زیر کشت
اما کوتاهی در نگهداری از این آثار، نه تنها خدشه بلکه ضربه ای سخت و جبران ناپذیر را به این آثار وارد می کند که هیچ گاه قابل جبران نیست، این آثار امروز امانت هایی هستند که اگر به درستی محافظت نشوند شاید برای نسل های بعدی تنها این آثار در قالب گفته ها و شنیده های کتاب بیان شود و دیگری چیزی از این آثار به جا نمانده باشد.
یکی از آثار ارزشمند استان لرستان، تپه بابا جان دلفان است، این اثر با قدمتی هزاران ساله شامل یک تپه مرکزی و چند تپه کوچکتر در اطراف آن ثبت ملی شده است؛ این اثر باستانی مربوط به عصر آهن و فلز بوده و تاکنون آثار ارزشمندی از جمله آجرهای منقوش جهان و فلزات و اشیای قبل از میلاد از آن کشف شده است.
اما متاسفانه بخش هایی از این تپه باستانی زیر کشت گندم و جو رفته و در این روزهای تابستان به جای دیدن یک تپه تاریخی، خوشه های گندم و جو دیده می شود که با نسیم باد به هر سو حرکت می کنند.

کشف اشیا و عتیقه
لطیف لطیفی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دلفان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: تپه باباجان یکی از تپه های باستانی استان لرستان در دلفان است که از سال ۱۹۶۳ به مدت سه سال، چند فصل حفاری در این تپه انجام شد.
وی افزود: اشیاء و عتیقه های کشف شده از این تپه باستانی همگی پس از کشف، به موزه ایران باستان منتقل شده و در این مرکز نگهداری می شوند، همچنین این تپه در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دلفان با اشاره به وجود معارض در این تپه گفت: این تپه چند مالک خصوصی و معارض دارد که این معارضین در بخش هایی از تپه اقدام به کشت گندم و جو می کنند، با توجه به اینکه کشت تا لایه های سطحی ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر مشکلی برای این اثر تاریخی ایجاد نمی کند و از سویی این افراد با سند و مدرک از مالکان این قسمت هستند، چاره ای نیست جز اینکه مراقبت لازم صورت گیرد تا به خود اثر آسیب وارد نشود.

وجود معارض
لطیفی تصریح کرد: تنها راه جلوگیری از کشت کشاورزی در این اثر تاریخی، تملک این اثر است که پیگیری های لازم در حال انجام است اما تا زمانی که این اثر در تملک کامل میراث فرهنگی قرار نگیرد ما فقط نظارت می کنیم.
وی بیان کرد: البته وجود این مالکان خصوصی سبب می شود تا اجازه ندهند حفاران غیر مجاز در این تپه حضور یابند ولی در مجموع تملک این اثر تاریخی برای محافظت بیشتر ضروری است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دلفان بیان کرد: البته باید گفت که کشت کشاورزی اگرچه در سطح لایه ای ۳۰ سانتیمتر بلامانع است اما در حد خود، خدشه به این اثر تاریخی وارد می کند.

لطیفی خاطر نشان کرد: لحاظ کردن بودجه ای برای تملک این اثر تاریخی تنها راه حلی است که می تواند این تپه تاریخی از زیر کشت رفتن گندم و جو نجات دهد.
۲۵۰۰ اثر تاریخی لرستان در انتظار تملک
زهرا بهاروند معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: در استان لرستان بیش از دو هزار و ۵۰۰ اثر ملی ثبت شده وجود دارد که همگی نیاز به تملک دارند.
وی افزود: تملک همه این آثار بودجه و اعتبار بسیار زیادی نیاز دارد ولی اعتباری که به صورت یکجا همه این آثار را بتوان تملک کرد اختصاص پیدا نمی کند اما درخواست تملک به صورت سالانه توسط اداره کل به ارگان‌های مربوطه انجام می شود اما حجم اعتبارات نسبت به حجم گسترده آثار تاریخی جوابگوی تملک تمامی این آثار نیست.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان تصریح کرد: در مجموع این آثار به مرور تملک می شوند ولی تا زمان تملک هم ضوابط و مقررات آثار تاریخی باید حفظ شود.
بهاروند با اشاره به تپه باستانی باباجان دلفان عنوان کرد: تا زمانی که بتوانیم جهت کاوش و پژوهش های مورد نیاز اقداماتی صورت گیرد، وظیفه نگهداری از این اثر تاریخی با توجه به ضوابط تعریف شده حریم این میراث تاریخی را داریم و مالکین هم وظیفه رعایت ضوابط رو دارند.
وی بیان کرد: در بعضی قسمتهای این تپه کشاورزی به صورت سطحی در حرائم مانعی ندارد تا حدی که به لایه های این اثر آسیبی وارد نشود البته، اگر نیاز باشد در ضوابط حریم به صورت قانونی و با امضای افراد متخصص تایید می شود.
انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۰

ساعت:

۱۳:۳۹:۲۵

11 Jul 2021