۱
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶
کد مطلب : ۴۸۰۱۶
رئیس کمیته صیانت از آب استان چهار محال و بختیاری؛

کمبود آب در چهارمحال و بختیاری به ۲۰ میلیون متر مکعب می رسد/ ۱۰ دشت استان بحرانی است

فریدون استکی رئیس کمیته صیانت از آب استان چهار محال و بختیاری گفت : بیش از ۱۰ دشت در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که یا بحرانی و یا ممنوعه بحرانی می باشند،
کمبود آب در چهارمحال و بختیاری به ۲۰ میلیون متر مکعب می رسد/ ۱۰ دشت استان بحرانی است
به گزارش جهانبین نیوز؛ فریدون استکی رئیس کمیته صیانت از آب استان چهار محال و بختیاری بعد ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ؛ بیان کرد: در خصوص آب استان چهار محال و بختیاری و طی چندین جلسه ای که با اصحاب رسانه برگزار و مسائل مختلف مورد بررسی قرار گرفته شد، که تمامی آن به گوش رییس جمهور، قوه قضاییه،رئیس مجلس و وزرای ذیربط و مسئولان استانی رسیده است اما هیچگونه اقدام عملی در این چند ساله دیده نشد.

وی افزود: مشکل آب در استان چهارمحال و بختیاری مشکل چهل ساله بوده و در دوازده سال پیش مشکلات عدیده تری برای استان پیش آمده است،شرایط امروز استان ما با گذشته یکی نبوده و آب  نصف شده در صورتی که جمعیت سال ۵۹ و ۶۰ هم با امروز یکی نبوده و نحوه مصرف آب به طور جدی تفاوت دارد، حتی در سال های ۵۷ کشاورزی نسبت به امروز نیز تغییر داشته است.

استکی بیان کرد: حق آبه متعلق به مردم حاشیه نشین زاینده رود از کوهرنگ تا تالاب گاوخانی می باشد،زاینده رود دارای بیش از 10 حوزه تامین آب است و یکی از آنها کوهرنگ می باشد، بقیه حوزه ها متاسفانه خشک شده است و مردم اصفهان بدانند زاینده رود فقط استان چهارمحال و بختیاری نیست و بقیه حوزه ها در خود استان اصفهان می بایست مورد احیا و بازسازی قرار گیرد که این امر نیازمند مطالبه گری است.

وی همچنین در حوزه صنایع نیز افزود:باید برای مردم توضیح داده شود که  آب مصرفی صنایع آب بر استان های اصفهان و یزد از کجا تامین می شود و برای مردم روشن سازی صورت گیرد ،در جداول مصرف آب برای صنعت نیز حقابه تعیین می شود که تخلفی آشکار است،انتظار ما از مردم فهیم استان اصفهان این است که با پیشرفت نسل ها باید نسبت به این مسئله بیشتر تامل کنند.

وی با بیان اینکه مطالبه گری یکی از خواسته های رهبری عظیم الشان انقلاب می باشد ابراز کرد: مطالبه گری مردم اصفهان از مسئولین استان اصفهان و مسئولان کشوری در راستای حق و حقوق قانونی باید انجام گیرد.

استکی در راستای مطالبه گری از مسئولین خواست :رئیس قوه قضاییه و مجریه و در کنار آن رئیس مجلس نیز باید در رابطه با تامین ، توزیع  و چگونگی مصرف آب برنامه ریزی کنند که می بایست اول صنعت، کشاورزی ،شرب و گردشگری در استان چهارمحال و بختیاری تامین گردد و سپس برای میزان اضافی آن به روش صحیح انتقال صورت گیرد.

استکی عنوان کرد: در حال حاضر در پایتخت آب کشور یعنی استان چهارمحال و بختیاری بیش از ۶۰ روستا با تانکر آب آبرسانی می شوند و حدود 8 میلیون متر مکعب آب شرب کمبود استان ما است،همچنین اکثریت آب شرب در استان ما از منابع زیر زمینی تامین می شود که این میزان حدود 70 و نیم متر مکعب در سال می باشد.

وی با درخواست نسبت به احقاق حقوق عامه مردم توسط قوه قضاییه اظهار کرد:آب شرب در قطب صنعت گری در استان چهار محال و بختیاری وجود ندارد و می بایست رئیس شرکت شهرک های صنعتی در این باره پیگیری های لازم را انجام دهد،تا کنون رییس قوه قضاییه در رابطه احقاق حقوق عامه مردم صحبت هایی کرده اند که در محور اول دولت و شورای عالی و مسئولین ذیربط باید برای تامین آب استان ما برنامه های خود را توضیح دهند و می بایست قوه قضاییه پیگیر توضیحات دولت و مسئولین باشد.

رئیس کمیته صیانت از آب استان بیان کرد: بیش از ۱۰ دشت در استان ما وجود دارد که  یا بحرانی و یا ممنوعه بحرانی می باشند،بیکاری استان در رتبه اول است و اشتغال گردشگری و صنعت و ... آب میخواهد.

استکی بیان داشت : 8 میلیون متر مکعب آب کم است و با همین روند کمبود آب استان به ۲۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید،مسئولین حدود ۲۰ سال قبل تعهد داده اند که در رابطه با احداث تونل سوم و سد کوهرنگ خسارت مردم را بپردازند و این وعده تحقق نیافت.

وی از بی تدبیری مسئولین گفت و اضافه کرد: در مجلس مصوب شده است که آب های منطقه ای استان چهار محال وبختیاری مستقل شوند و طبق قانون مسئولین باید همه امکانات و تاسیسات که در اختیار آب منطقه ای اصفهان بوده است را به استان چهارمحال و بختیاری تحویل دهد ولی این امر هنوز محقق نگردیده است،همچنین پروژه بن -بروجن مصوبه دولت قبل را داشته و در سال ۹۳ دولت تدبیر و امید مجدد مصوب می کند  و در سال ۹۶ قول افتتاح داده می دهند اما تا کنون این پروژه اجرایی نشده است.


استکی در آخر بیان کرد: همه مسئولانی که ترک فعل کرده اند امروزه موجب بروز چنین مشکلاتی شده اند و قانون می بایست برای همه اجرا شود ،دولت به استان ما ظلم می کند و تونل سوم ، گلاب و امروزه تونل بهشت آباد را بدون مجوز می خواهد آغاز کنند، باید به مردم استان اصفهان و یزد توضیح داده شود تا بدانند و موجب ایجاد مشکلات جدید نشوند.

انتهای پیام/1030ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰

ساعت:

۱۵:۰۹:۲۲

10 Jul 2021