۰
plusresetminus
متاسفانه به واسطه دپوی نهاده های دامی در بنادر، در حال حاضر گندم اغلب مزارع بجای آنکه وارد سیلوها شده و به دولت فروخته شود وارد سبد غذایی دام می شوند.
واردات گندم؛ تهدیدی که دولت با دپوی ۳.۴ میلیون تن نهاده دامی رقم می زند/ وقتی محصولی استراتژیک و رکن امنیت غذایی کشور جایگزین خوراک دام شد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  تیتریک، این روزها کارد کمبود نهاده دامی در کشور به استخوان دامداران رسیده و آنها را وادار می کند از گاوهایی که با هزینه های هنگفت پرورش داده اند هم عبور کرده و آنها را به مسلخ بکشانند.
 
در حالی دامداران کشور از بحران کنونی نهاده دامی رنج می برند و در میان بی تدبیری های دولت ثمرات تولید خود را به دست سلاخان می سپرند که ۳.۴ میلیون تن نهاده دامی در انبارهای بندر امام ماهشهر دپو شده است.
 
ماجرا زمانی تلخ می شود که نائب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس از اصل ماجرا پرده بر می دارد و به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ ۱.۳ میلیون تن از این نهاده مرتبط با پشتیبانی امور دام است و مابقی به متعلق به بخش خصوصی است.
 
علیرضا عباسی از این موضوع اظهار تاسف کرده و ادامه می دهد؛ بررسی های انجام شده نشان داد سایر نهاده ها به نام ۳ یا ۴ نفر است، تمام امور اداری نهاده های دامی انجام شده است اما بهانه هایی می آورند از جمله اینکه ارز نداریم یا به واسطه تحریم نمی توانیم نهاده خریداری کنیم.
 
سکانس تلخ تر ماجرا اینجاست که به گفته نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی، برای اولین بار در بندر امام به آنها اعلام کرده اند که کامیون برای جابجایی نهاده ها وجود ندارد. سیستم حمل و نقل مشکل دارد و برای جابجایی نهاده ها روزانه ۳ هزار کامیون مورد نیاز است.
 
عباسی به انتقال نهاده توسط یک هزار و ۶۰۰ کامیون اشاره کرده و ادامه می دهد واقعیت این است که آقایان برای انجام ندادن امور، هزار و یک بهانه می آورند چرا که با برگزاری یک جلسه کمیسیون کشاورزی ۸۰۰ کامیون به ظرفیت موجود اضافه شد.
 
واردات گندم؛ تهدیدی که دولت با دپوی ۳.۴ میلیون تن نهاده دامی رقم می زند/ وقتی محصولی استراتژیک و رکن امنیت غذایی کشور جایگزین خوراک دام شد
 
و اما فارغ از اینکه نهاده دامی دپو شده و دامداران اسیر بی تدبیری دولت شده اند، باید گفت ابعاد تازه دپو شدن خوارک دام در بندر ماهشهر موجب اتفاقاتی شد که آینده کشور را به خطر خواهد انداخت، موضوعی که عضو انجمن ارگانیک ایران از آن پرده بر می دارد.
 
حجت الاسلام علی ارجمند در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛ به دلیل عدم ورود نهاده های دامی و افت بارندگی، قیمت کاه ۵ هزار تومان شده است، دولت هم قیمت گندم را ۵ هزار تومان تعیین کرده است، کشاورزان با این وضعیت گندم را با کاه و کلش و بدون هزینه کمباین به دامداران می فروشد.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر گندم اغلب مزارع بجای آنکه وارد سیلوها شده و به دولت فروخته شود وارد سبد غذایی دام شده و برخی از آنها به صورت سبز یا برداشت شدند، اگر پیش از این بخشی از گندم مورد نیاز کشور را وارد می کردیم امروز همانند گوشت ناچار به واردات بیشتر می شویم.
 
واردات گندم؛ تهدیدی که دولت با دپوی ۳.۴ میلیون تن نهاده دامی رقم می زند/ وقتی محصولی استراتژیک و رکن امنیت غذایی کشور جایگزین خوراک دام شد
 
این کارشناس امور کشاورزی گفت: واردکننده بودن عملا تهدیدی برای امنیتی است، در گذشته از ۱۶ کشور بنزین وارد می کردیم اما نظام به این نتیجه رسید که ممکن است با تحریم بنزین در کشور ناامنی ایجاد شود، امروز هم اگر سایر کشور ها متوجه شوند ایران گندم برای خوردن ندارد بزرگترین تهدید برای کشور رقم می خورد.
 
حجت الاسلام علی ارجمند تصریح کرد: ژاپن با اینکه از نظر کشاورزی حرفی برای گفتن ندارد و قریب به ۱۰۰ میلیون جمعیت دارد، تلاش می کند در زمینه برنج خودکفا باشد چرا اگر در محصول استراتژیک وابسته شود امنیت غذایی خود را در حال خطر می داند.
 
وی گفت: با عدم ورود نهاده دامی و دپوی آن در بنادر، نه تنها ذخائر ژنتیکی به واسطه سلاخی دام ها از بین می رود بلکه امنیت غذایی مردم از جمله نان که بالاترین مصرف را در کشور دارد به خطر خواهد افتاد و دولت آینده در این زمینه به مشکل بر می خورد.
 
این کارشناس ادامه داد: علی رغم اینکه نهاده دامی ارزان قیمت با ارزهای دولتی تامین شود باید گندم هم وارد شود کهچنین پولی در کشور ما وجود ندارد و عملا دولت دوازدهم اغلبمنابع را پیش خور کرده است، ۴۰۰ الی ۶۰۰ هزار میلیارد اسناد خزانه دست مردم داده است. دولت بعدی باید ۱۵۰۰ میلیارد تومان در روز باید بدهی بدهد.
 
واردات گندم؛ تهدیدی که دولت با دپوی ۳.۴ میلیون تن نهاده دامی رقم می زند/ وقتی محصولی استراتژیک و رکن امنیت غذایی کشور جایگزین خوراک دام شد
 
حجت الاسلام ارجمند گفت: به این بدهی هاچالش مذکور اضافه خواهد شد، در نتیجه اگر زمانی داشتیم در واردات گندم خودکفا می شدیم، ناچار به وارد شدن ۹۰ درصد غذای مردم خواهیم شد. نمی توان قیمت نان را افزایش چشمگیر داد.
 
وی اظهار داشت: قیمت گوشت را می توان افزایش داد اما نمی توان نان را چند برابر کرد چون مردم تحمل نمی کنند به ویژه کسانی که با یارانه زندگی می کنند قادر به کنارآمدن با این وضعیت نخواهند شد. برای خانواده ای که یارانه آنها صرف نان می شود چگونه می توان غذا تهیه کرد.
 
این کارشناس کشاورزی در خاتمه خاطر نشان داد: سونامی بزرگی را دولت بی کفایت آقای روحانی رقم زده است که ممکن است به زودی خود را نشان دهد و این ها چالش های بزرگ دولت پیش رو خواهد بود.
 
به نظر می رسد دولت دوازدهم تا روزهای پایانی عمر خود از هیچ تلاشی برای اذیت کردن مردم فروگذار نمی کند و ثمره بی تدبیری ها و اهمال کاری آن را هر روز در عرصه های مختلف شاهد هستیم.
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰

ساعت:

۱۰:۵۵:۱۵

10 Jul 2021