۰
plusresetminus
احسان امیدی گفت: متاسفانه طی دو روز گذشته قریب به ۱۵ هزار مگاوات در استان ها خاموشی داشتیم و وزارت نیرو باید پاسخگوی این گپ بزرگ باشد.
عدم ساخت ۸ ساله نیروگاه، کشور را به گوشه رینگ "بحران خاموشی" برد/وزارت نیرو پاسخگوی گپ ۱۵ هزارمگاواتی برق و فرار از مسئولیت باشد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  گروه اقتصادی تیتریک،  مسئول گروه انرژی اندیشکده اقتصاد مقاومتی کشور درباره منشا قطعی برق طی روزهای اخیر در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: قطعی برقی که امروز با آن مواجه هستیم مسئله ای مقطعی و کوتاه مدت نیست.
 
احسان امیدی افزود: در صنعت برق برنامه ریزی ها همواره باید برای ۴ سال پیش رو انجام شود و با براورد برق مورد نیاز کشور، سیاست گذاری کرد در حالی که متاسفانه طی دو روز گذشته قریب به ۱۵ هزار مگاوات در استان ها خاموشی داشتیم.
 
وی اظهار داشت: ۶۷ هزار مگاوات تقاضای مصرفی در پیک بود که ۵۲ هزار مگاوات آن تامین شده و مابقی که همان ۱۵ هزارمگاوات است به خاموشی مبدل شد. این عدد بسیار بزرگ بوده و نشان می دهد در آینده نگری ها ضعف های جدی وجود داشته است.
 
امیدی تصریح کرد: تا سال ۹۱ روند توسعه نیروگاه های حرارتی کشور که عمده تامین برق را بر عهده دارند شتابی متناسب با رشد سالانه بار در پیک بود و حتی مازاد تولید هم داشتیم اما از اواخر سال ۹۱ به بعد، روند توسعه نیروگاه همزمان با رشد سالانه بار مصرفی رشد نکرد.
 
وی گفت: بر خلاف مصوبات برنامه ششم توسعه که باید سالیانه ۲۵ هزارمگاوات با ساخت نیروگاه به مدار اضافه می شد، دولت اعلام کرد در فصل تابستان ۲۰۰ ساعت از جمع ۸ هزار و ۷۶۰ ساعت سال پیک مصرف داریم و تولید نیروگاه به صرفه نیست.
 
امیدی افزود: شاید به صرفه نباشد که صنعت برق برای ۲۰۰ ساعت سرمایه گذاری انجام دهد اما برق کالایی استراتژیک بوده و همه نمی توانند آن را تولید کنند، همچنین در سال های آینده وابستگی زندگی مردم به برق بیشتر می شود.
 
وی با اشاره به اینکه در اهمیت موضوع برق همین بس که با قطع آن آب، اینترنت، اتوماسیون ادارات هم قطع شده و کشور فلج می شود، اظهار داشت:  ماموریت اصلی وزارت نیرو تامین پیوسته، پایدار و با کیفیت برق است، اینکه ساز و کار اقتصادی باشد یا نباشد اولویت چندم است.
 
امیدی تصریح کرد: اینکه مسئولین وزارت نیرو ماموریت خود را در راستای تامین برق فراموش کرده و کشور را با خاموشی مواجه می کنند توجیه درستی نیست و بیم آن می رود که به واسطه شیوع کرونا و ... قطعی برق تبعات اجتماعی و امنیتی به دنبال داشته باشد.
 
وی گفت: وزارت نیرو نمی تواند از زیر بار مسئولیت فرار کند و وظیفه داشت بر اساس قانون ششم توسعه تامین برق را داشته باشد اما این کار را نکرده است. سال ۹۸ بارش های خوبی داشتیم و نیروگاه های برق آبی به کمک کشور آمدند.
 
امیدی افزود: سال ۹۹ بحران قطعی برق جدی تر شد و امسال هم که با خشکسالی مواجه شده ایم و مدیریت نادرست فصل زمستان و فروردین در راستای رهاسازی آب سدها و عدم خاموشی، باعث ایجاد گپ بزرگ ۱۵ هزارمگاواتی شده است.
 
وی اظهار داشت: سیاست وزارت نیرو برای جایگزین ۲۰۰ ساعت این بود که با مدیریت مصرف پیک زایی کنند اما در سال ۹۸ در برنامه ۰۹۸ برنامه ریزی شد ۳ هزارمگاوات با تغییر ساعت کار و ... مدیریت شود اما همین موضوع هم محقق نشد.
 
امیدی تصریح کرد: کشوری که تابستان گرم و زمستان سردی دارد دارای قله و قعر در نمودار بارشی است و مردم ناچارند از وسایل سرمایشی استفاده کنند، علی رغم این وضعیت وزارت نیرو به جای تمرکز روی پیک زایی می توانست برای اقتصای شدن افزایش ضریب بار اقدام به توسعه و صادرات کند.
 
وی گفت: به نظر می رسد سیاست صنعت برق این است که مردم با کمبود ۲۰۰ ساعت کنار بیایند، ما نیمه تیر ماه هستیم و با افزایش بار مصرفی مواجه شده ایم در حالی که پیک در سال گذشته در مرداد ایجاد شد.
 
مسئول گروه انرژی اندیشکده اقتصاد مقاومتی کشور در خاتمه با اشاره به اینکه کشور در ماه های آینده چالش هایی جدی در حوزه برق دارد و باید برای آن فکری کرد، افزود: مسئولین وزارت نیرو غافلگیر نشده اند و تنها کشور را با یک جدول ۸ رنگ به سمت خاموشی برده اند.

انتهای پیام/

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۰

ساعت:

۱۱:۰۴:۰۲

7 Jul 2021