۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱
کد مطلب : ۴۷۹۶۱
فوق تخصص آسم، ریه و آلرژی:

ابتلا به کلکسیونی از بیماری‌ها، هدیه سیگار برای سیگاری‌ها

فوق تخصص آسم، ریه و آلرژی گفت: با استعمال سیگار نه‌تنها خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها وجود دارد بلکه بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های تنفسی سکته‌های مغزی و قلبی و... نیز در کمین مصرف‌کنندگان آن است.
ابتلا به کلکسیونی از بیماری‌ها، هدیه سیگار برای سیگاری‌ها
فریدون خواجعلی فوق تخصص آسم، ریه و آلرژی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: سیگار از گیاه توتون تشکیل می‌شود و این گیاه به حالت برش داده و درون کاغذ پیچیده و به شکل سیگار مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه در توتون حدودا ۶۰۰ نوع ماده شیمیایی وجود دارد و وقتی که سوزانده و به‌صورت دخانیات مصرف می‌شود ۷ هزار نوع ماده شیمیایی تولید می‌کند، تصریح کرد: از این تعداد سرطان‌زایی ۶۹ ماده آن به اثبات رسیده است، اما ماده اصلی که در سیگار ایجاد اعتیاد می‌کند، نیکوتین است، که بسیار شبیه یک گیرنده داخل مغز بوده و جایگزین این ماده در بدن شده و برای فعالیت سیناپس‌ها فرد نیاز دارد که دائما از این نیکوتین وارد بدن خود کند تا بتواند فعالیت اصلی مغز را داشته باشد.

این فوق تخصص آسم، ریه و آلرژی ادامه داد: نیکوتین بسیار اعتیادآور بوده و از همین‌رو ترک سیگار از بسیاری از موادمخدر دشوارتر است، مواد مختلفی در سیگار وجود دارد که اثر ثابت‌شده سرطانی دارند و دود سیگار،  سرطان دهان، حنجره، ریه، مری، دستگاه ادراری، رحم را ایجاد می‌کند و انواع بیماری‌های دیگر را موجب می‌شود.

خواجعلی با اشاره به اینکه از هر چهار فردی که به دلیل ابتلا به سرطان جان خود را از دست می‌دهند یک نفر سیگار مصرف می‌کرده است ادامه داد: سیگاری‌های غیرفعال یا سیگاری‌های دست دو افرادی هستند که خودشان استعمال ندارند اما در معرض دود سیگار بوده و برای این افراد نیز خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها وجود دارد و در بچه‌ها باعث ایجاد، تکوین و تشدید آسم می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه هرچقدر سیگار از سنین کمتر شروع شود و هرچه تعداد نخ‌ها و سال‌های مصرف سیگار افزایش یابد عوارض بیشتر خواهد شد ادامه داد: در پزشکی کسی که ۱۰ سال روزانه یک پاکت سیگار مصرف کرده با کسی که به مدت ۲۰ سال روزانه نصف پاکت سیگار کشیده به اندازه هم دچار عارضه می‌شوند، بدین معنا که عوارض از نتیجه تعداد نخ مصرفی ضرب در تعداد سال‌های مصرف به دست می‌آید.

خواجعلی بیماری‌های دستگاه تنفسی را از مهم‌ترین عوارض استعمال سیگار عنوان و تاکید کرد: copd که ترکیبی از  برونشیت مزمن و آمفیزم بوده و به شدت خطرناک است و با سرفه و خلط و تنگی نفس کم در فعالیت‌هایی چون راه رفتن و لباس پوشیدن ازجمله بیماری‌های شایع بوده و ناشی از مصرف سیگار است.

این فوق تخصص آسم، ریه و آلرژی خاطرنشان کرد: فیبروز ریه، افزایش ابتلا به عفونت‌های ویروسی خصوصا در وضعیت پاندومی کرونا، شدت شیوع و شدت سل، بیماری‌های قلبی و عروقی چون سکته قلبی، مرگ ناگهانی، اختلال یادگیری، سکته مغزی، آلزایمر زودرس و... از ديگر بیماری‌هایی است که با استعمال سیگار بروز می‌کند.


انتهای پیام/۱۰۲۶ج 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰

ساعت:

۰۸:۱۶:۰۳

4 Jul 2021