۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
کد مطلب : ۴۷۹۵۶
متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی:

هدف مراقبت‌های بارداری، حفظ سلامت مادر باردار، کاهش خطرات مرگ و میر و عوارض دوران بارداری است

متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی گفت: هدف از انجام مراقبت‌های بارداری حفظ سلامت مادر باردار، کاهش خطرات مرگ و میر و عوارض دوران بارداری، حین زایمان و پس زایمان، کاهش مرده زایی و زایمان زودرس، تولد نوزاد با وزن کم، جلوگیری از سقط، تغذیه، بررسی سلامت مادر و... است.
هدف مراقبت‌های بارداری، حفظ سلامت مادر باردار، کاهش خطرات مرگ و میر و عوارض دوران بارداری است
نسترن زمانی دهکردی  متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: مراقبت‌ها و توصیه‌های دوران بارداری یکی از ارکان مهم بهداشتی مادران است.

وی افزود: بدن زنان باردار بر اثر حاملگی دچار تغییرات  بسیاری شده که برخی از این تغییرات باعث رشد جنین و تولد نوزاد می‌شود، این تغییرات اغلب باعث شکایت مادر بوده که البته با زایمان برطرف می‌شوند.

متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی ادامه داد: اما برخی تغییرات حاملگی هم هستند که باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامت مادر باردار شده به‌نحوی‌که حتی ممکن است جان مادر و جنین را نیز به خطر بیندازد.

زمانی عنوان کرد: مراقبت‌های دوران بارداری شامل معاینه‌ها و آموزش‌های است که به مادر و اطرافیان وی داده می‌شود، درنهایت نیز این مراقبت‌ها باعث آماده‌سازی زن باردار برای زایمان است تا بتوان عوارض زایمان را برای مادر و جنین کم کرد.

وی با اشاره به اینکه مراقبت‌های دوران بارداری از زمانی آغاز می‌شود که مادر متوجه بارداری می‌شود، خاطرنشان کرد: اولین مراقبت در 6 تا 10 هفتگی حاملگی انجام می‌شود، در یک زن باردار معمولی بدون هیچ‌گونه بیماری حداقل 8 بار مراقبت وجود دارد که دو مورد از این مراقبت‌ها در نیمه اول بارداری و 6 مورد مابقی در نیمه دوم بارداری انجام می‌گیرد.

متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی اضافه کرد: هدف از انجام مراقبت‌های بارداری حفظ سلامت مادر باردار، کاهش خطرات مرگ و میر و عوارض دوران بارداری و حین زایمان و پس زایمان، کاهش مرده زایی و زایمان زودرس، تولد نوزاد با وزن کم، جلوگیری از سقط، ارائه اصول تغذیه صحیح، بررسی سلامت مادر و... است.

زمانی به مادران باردار توصیه کرد: برای دریافت مراقبت‌های بارداری در موعد مقرر به پزشک و یا اگر دسترسی ندارند به خانه یا مراکز بهداشت مراجعه کنند، مکمل‌های غذایی را طبق دستور پزشک یا مراقبان بهداشتی مصرف کنند، بدون دستور پزشک هیچ‌گونه دارویی مصرف نکنند، بهداشت را رعایت کنند، تغذیه مناسب داشته باشند، از حضور در اماکنی که دخانیات مصرف می‌شود خودداری کنند، از تماس نزدیک با افرادی که بیماری واگیردار و مسری دارند پرهیز کنند، مسافرت برای زن بارداری سالم منعی ندارد اما در هفته‌های آخر بارداری حتماً با پزشک هماهنگ کنند.

وی همچنین تأکید کرد: کم‌خونی در دوران بارداری باید موردتوجه قرار گیرد و زنان باردار حتماً از مکمل‌هایی که پزشک برای آن‌ها تجویز کرده است استفاده کنند، اگر وزن زن باردار بالا است یا حاملگی دوقلو است میزان این مکمل‌ها باید افزایش پیدا کند، مادران سعی کنند در دوران بارداری مصرف چایی، قهوه و دم‌نوش را به حداقل برسانند.

انتهای پیام/1031ج
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰

ساعت:

۰۹:۰۷:۰۸

3 Jul 2021