۰
plusresetminus
به دلیل نبود شرایط ، صادرکنندگان بادام تولیدی استان را به صورت کارگاه‌های پراکنده و از نقاط مختلف انجام می‌دادند که با احداث این شهرک می‌توان پس از اطلاع‌رسانی متقاضیان را معرفی و سرمایه‌های از دست رفته را به استان برگرداند.
احداث شهرک تخصصی بادام و سامان‌دهی وضعیت صادرات، در قطب تولید بادام/ مسئولان محصولی که با نفت برابری می‌کند را، دریابند
به گزارش جهانبین نیوز؛ سامان ۱۴ هزار هکتار باغ زیر کشت بادام دارد و به نوعی می‌توان گفت این شهرستان پایتخت بادام کشور است، اما بادام تولیدی استان از مرزها و با روش‌های مختلف صادر می‌شود.

از همین رو احداث شهرک بادام در این شهرستان نقش مهمی در ایجاد اشتغال و فرآوری بادام و محصولات باغی استان دارد، از مجموع تولید سالانه ۲۴ هزار تن بادام استان، ۱۴ هزار تن صادراتی است.

احداث این شهرک می‌تواند ارزش افزوده بیشتری در بحث بادام برای استان ایجاد کند،  به دلیل اهمیت این موضوع توافق شده است که برای احداث شهرک بادام، شرکت شهرک‌های صنعتی نیز همکاری لازم را داشته باشد.

 با شروع به کار شهرک بادام در سامان انتظار می‌رود شاهد افزایش هم‌افزایی بین‌دستگاهی و بهره‌وری باشیم،  این شهرک در مساحتی حدود ۴۰ هکتار در سامان و در یک فاز احداث و کلنگ‌زنی آن پس از تایید شورای برنامه‌ریزی استان انجام می‌شود.

 هزینه احداث زیرساخت‌های آن ۱۰۰ میلیارد ریال است،  مکان‌یابی طرح انجام و مراحل صدور مجوزات و استعلامات نیز در حال انجام است.

بیشترین تولید بادام به ویژه بادام مامایی مربوط به این استان بوده و هدف از احداث شهرک بادام ایجاد برندسازی برای معرفی بادام سامان و استفاده از این برند برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال در استان است.

 به دلیل نبود شرایط، صادرکنندگان، بادام تولیدی استان را به صورت کارگاه‌های پراکنده و از نقاط مختلف انجام می‌دادند اما با شروع به کار شهرک بادام می‌توان پس از اطلاع‌رسانی متقاضیان را معرفی و سرمایه‌های از دست رفته را به استان برگرداند.



شهرک تخصصی بادام چهارمحال و بختیاری یکی از پر رونق ترین شهرک ها در چند سال آینده

اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری در آیین کلنگ زنی شهرک تخصصی بادام در محل قطب تولید بادام چهارمحال و بختیاری در شهرستان سامان اظهار کرد: 24 هزار تن بادام در این استان تولید می‌شود که 5 هزار تن آن مامایی است.

وی افزود: بادام مامایی ازجمله معروف‌ترین نوع بادام در جهان است که مافیای یک کشور فرآوری آن را به دست گرفته تا جایی که حتی تولیدکنندگان و باغ داران این استان از آن خبر ندارند.

استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اما واقعیت این است که طبق گزارش گمرک 80 درصد بادام کشور از بندر جلفا و انزلی صادر می‌شود، مقصد این دو بندر روسیه و اروپا است درحالی‌که همه فکر می‌کردند صادرات بادام ایران به هندوستان صورت می‌گیرد.

عباسی عنوان کرد:  مابه‌التفاوت تجاری 20 هزار تن بادام تولید شده در چهارمحال و بختیاری درصورتی‌که متوسط 100 هزار تومان سود داشته باشد در سرجمع رقمی معادل 2 هزار میلیارد تومان می‌شود، این رقم یعنی دو برابر کل اعتبارات دولتی چهارمحال و بختیاری، درواقع تجار بادام از این استان قریب به 2 هزار میلیارد تومان پول برداشت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: چرا نباید از محصول بادام چهارمحال و بختیاری در گز بلداجی استفاده شود یا اینکه چرا باید بادام این استان در نجف‌آباد فراوری و به نام استان اصفهان به فروش برسد.

استاندار چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: شهرک تخصصی بادام این استان یکی از پررونق‌ترین شهرک‌ها در چند سال آینده خواهد بود لذا ضرورت دارد، مدیران مربوطه اولویت اول و اصلی خود را توسعه این شهرک قرار دهند تا سریعاً به نتیجه برسد.

عباسی تأکید کرد: تکمیل و توسعه شهرک تخصصی بادام در چهارمحال و بختیاری علاوه بر ایجاد شغل، رونق اقتصادی و... می‌تواند ارزآوری ویژه‌ای برای این استان داشته باشد.

وی بیان کرد: جهاد کشاورزی به چند دلیل می‌تواند محور و موتور توسعه کشور به‌ویژه در چهارمحال و بختیاری باشد، اولاً لوازم و نیروی انسانی به‌اندازه کافی در این استان وجود دارد، دوما بخش جهاد و کشاورزی خاصیت درون‌زایی دارد و مهم‌تر اینکه امتیاز برون‌گرایی که همان صادرات است را نیز دارد.

استاندار چهارمحال و بختیاری یادآور شد: استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان در حوزه دام، طیور، آبزیان، سردرختی‌ها و.... در حوزه کشاورزی وجود دارد و این حوزه نیاز چندانی به خارج از کشور ندارد با امکاناتی که در اختیار داریم می‌توانیم این بخش را توسعه دهیم.

به گزارش جهانبین نیوز؛  مدیران حوزه جهادکشاورزی، مدیران صمت، مدیران گردشگری و مدیران بانک در چهارمحال و بختیاری اگر با دلسوزی تمام و تمام‌وقت در اختیار مردم باشند این استان آباد می‌شود و می‌تواند درصد زیادی از نیازمندی کشور را نیز تأمین کند.



با احداث شهرک صنعتی بادام زمینه اشتغال یک هزار نفر به‌صورت مستقیم فراهم می‌شود

عطا الله ابراهیمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در آیین کلنگ‌زنی شهرک تخصصی بادام در محل قطب تولید بادام چهارمحال و بختیاری در شهرستان سامان اظهار کرد: این شهرک قرار است در سطح 30 هکتار اجرا شود.

وی افزود: اعتبار هزینه شده برای شهرک تخصصی بادام 25 هزار میلیون ریال  از محل اعتبارات استانی جهش تولید است همچنین 70 هزار میلیون ریال از اعتبارات داخلی شرکت شهرک های صنعتی چهارمحال و بختیاری نیز برای این طرح هزینه شده است، در سرجمع اعتبارات هزینه شده در این طرح 95 هزار  میلیون ریال است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: تعداد افراد بهره‌مند از طرح شهرک تخصصی بادام 30 هزار نفر است که زمینه اشتغال مستقیم یک هزار نفر را فراهم می‌کند.

ابراهیمی عنوان کرد: وسعت باغات بادام چهارمحال و بختیاری 18 هزار و 209  هکتار است که 24 هزار تن بادام از این باغات برداشت می‌شود، میزان اشتغال در باغات بادام این استان نیز 30 هزار نفر است.

وی با اشاره به اینکه وسعت باغات بادام شهرستان سامان 9 هزار و 525 هکتار برآورد شده است، خاطرنشان کرد: 17 هزار و 50 تن محصول بادام از این باغات برداشت می‌شود، تعداد افراد شاغل در باغات بادام سامان نیز 9 هزار نفر هستند.

به گزارش جهانبین نیوز؛  ارقام بادامی که از باغات این استان برداشت می‌شود شامل مامایی، سفید، شاهرود، سنگی و ربیع است.


برابری بهره‌وری بادام با نفت به شرط توجه و تمرکز بر روی این محصول

احمد راستینه نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: آن چیزی که سبب توسعه و آبادانی این استان می‌شود تمرکز بر زنجیره‌های ارزش است.

وی با بیان اینکه در بحث بادام امروز بیش از ۳ هزار محصول در زمینه‌های آرایشی-بهداشتی تهیه می‌شود تصریح کرد: در امریکا کنسرسیوم‌های بزرگ را پای کار تولید مشتقات بادام آوردند، و در این کشور ارزش بادام را برابر با ارزش نفت می‌دانند.

راستینه با اشاره به وجود این نعمت بزرگ در جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در چهارمحال و بختیاری حتی اگر بادام به‌صورت دیم هم کشت شود رشد می‌کند، و این ظرفیتی خدادادی است که در اختیار مردم این استان قرار گرفته و باید غنیمت شمرده شود.

 نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر انس ربع خالص بادام از سال گذشته تا امروز در آمریکا از ۸۰ دلار به ۱۲۰ دلار افزایش یافته است، این درحالی است که انس را برای طلا به‌کار می‌برند، پس می‌توان گفت این انعطاف‌پذیری بی‌نظیر روغن بادام در صنایع بهداشتی، درمانی، آرایشی، غذایی کاربرد بسیاری دارد.

وی میزان خلوص روغن بادام را از ۸۵ تا ۹۰ درصد دانست و عنوان داشت: این روغن قابلیت تبدیل به امولسیون را دارا است، همچنین صادرات آن بسیار راحت و روان بوده و این زنجیره ارزش می‌تواند بسیار در توسعه اشتغال و ارزآوری برای ایران موثر باشد.

 راستینه خاطرنشان کرد: ایران پس از آمریکا و اسپانیا بزرگ‌ترین تولیدکننده بادام جهان محسوب می‌شود، یعنی ما در کنار صنایع، معادن و ذخایر بی‌نظیر نفت و انرژی که در اختیار داریم، ظرفیت بزرگ و خدادای به نام بادام داریم که اگر بر روی آن تمرکز کنیم می‌توانیم به میزان نفت از ان بهره‌وری داشته باشیم‌.

وی تاکید کرد: خداوند این ظرفیت را برای استان چهارمحال و بختیاری فراهم ساخته تا برای این بادامستان‌های بزرگ امکان ایجاد صنایع تبدیلی مهیا شود، که با تشخیص به‌موقع این مو‌ضوع از سوی مسئولان و مطالبه مردم کلنگ شهرک بادام استان به زمین خورد.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۲ میلیون هکتار از اراضی کشورهای پنج قاره جهان تحت پوشش بادام است، تاکید کرد: این یعنی ما در آینده با یک بازار بزرگ رقابت بادام و محصولات بادام روبه‌رو هستیم.

 وی ادامه داد: سال گذشته با وجود مشکلات ارزی هر کیلو ۲۳ دلار خرید و فروش شد، اما انصاف نیست که بادام تولیدی در ایران به‌صورت خام و فله‌ای فروخته شود، و این بزرگ‌ترین ضرر به خودمان و کشورمان است.

 راستینه یاداور شد: مرکز تحقیقات کشاورزی این استان اقدامات خوبی در زمینه اصلاح بادام انجام داده‌اند و درخت‌هایی که در این مرکز کشت شده بودند اگر وارد باغات این استان شود، محصول بادام باغدار را حداقل به ۴ تا ۵ برابر افزایش خواهد داد.

به گزارش جهانبین نیوز؛  این شهرک تنها مخصوص بادام نیست و سایر محصولات سردرختی و صنایع تبدیلی را نیز شامل می‌شود لذا ضرورت دارد فرماندار و سایر افراد مرتبط همه مأموریت‌ها را تعطیل و این شهرک را تکمیل کنند زیراکه هم اشتغال و تولید رونق می‌گیرد و هم پول به استان می‌آورد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

ساعت:

۱۳:۳۱:۲۶

21 Jun 2021