۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۴۷۸۶۶
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری خبر داد؛

پیش‌بینی ۱۵ مرکز خرید تضمینی گندم در چهارمحال و بختیاری/کشاورزان گندم برداشتی خود را به سیلوهای خرید گندم تحویل دهند

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۵ مرکز برای خرید تضمینی گندم در چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی شده است، از این تعداد هفت مرکز کارخانه، هفت مرکز تعاونی روستایی و یک مرکز سیلوی دولتی شهید استکی شهرکرد است.
پیش‌بینی ۱۵ مرکز خرید تضمینی گندم در چهارمحال و بختیاری/کشاورزان گندم برداشتی خود را به سیلوهای خرید گندم تحویل دهند
به گزارش جهانبین نیوز؛ کیقباد قنبری مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه این استان اظهار کرد: وضعیت کشاورزی و تولید گندم امسال نسبت به سال‌های قبل بسیار متفاوت است.

وی افزود: طبق اعلام هواشناسی بارش‌های امسال حدود ۵۰ درصد کاهش یافته، که این مسئله در محصولات زراعی و باغی اثر گذاشته است و باعث شده در سال‌های گذشته ایران واردکننده گندم باشد.

 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: مصرف میانگین گندم در کشور بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن است که به دلیل کمبود بارش‌ها و کاهش تولید باید بخشی از نیاز کشور به این محصول را وارد کنیم.

قنبری عنوان کرد: در شرایط فعلی خرید تضمینی گندم از کشاورزان به ازای هر کیلو ۵ هزار تومان است، این گندم خریداری شده هر کیلو ۶۶۵ تومان به کارخانه‌های واگذار می‌شود، ما به التفاوت این قیمت را دولت در قالب یارانه پرداخت می‌کند.

وی از کشاورزان چهارمحال و بختیاری خواست امسال گندم برداشتی خود را به سیلو و مراکز خرید گندم در استان تحویل دهند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: چند قلم کالای گندم، آرد، روغن، شکر و برنج توسط شرکت بازرگانی ایران تامین که با دستور ستاد تنظیم بازار کشور و استان به تناسب توزیع می‌شود.

قنبری یادآور شد: نظارت بر نانوایی‌ها، کیفیت پخت نان و... برعهده سازمان صمت بوده و شرکت خدمات بازرگانی صرفا تامین‌کننده آرد و گندم است.

وی بیان کرد: موجودی حال حاضر برخی اقلام در اداره کل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری عبارت از برنج یک هزار و ۵۰۰ تن، شکر آماده توزیع ۴ هزار و ۹۱۳ تن، شکر خام ۶ هزار و ۳۵۲ تن و  روغن یک هزار و ۴۲۲ تن است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: میانگین گندم مصرفی در استان بین ۱۰ تا ۱۱ هزار تن است که این میزان در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد به دلیل حضور عشایر در این استان بیشتر می‌شود.

قنبری افزود: ۱۵ مرکز برای خرید تضمینی گندم در چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی شده است، از این تعداد هفت مرکز کارخانه، هفت مرکز تعاونی روستایی و یک مرکز سیلوی دولتی شهید استکی شهرکرد است، این مراکز به صورت سه مرکز در شهرستان لردگان، دو مرکز در بروجن، دو مرکز در اردل، سه مرکز در شهرکرد، یک مرکز در کوهرنگ، یک مرکز در بن، دو مرکز در فارسان و یک مرکز نیز سیلوی دولتی شهید استکی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خرید ۳۰ تن گندم به‌صورت تضمینی است، عنوان کرد: مطالبات کشاورزان از ۱۰ روز تا یک ماه پرداخت می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در کشور کمبود روغن و برنج نداریم اما وجود برخی دلال‌ها باعث کمبود اقلام در بازار می‌شود.

قنبری اضافه کرد: مصرف آرد بخش صنف و صنعت در چهارمحال و بختیاری ماهانه ۲ هزار و ۷۰۰ تن است که بخش اعظم آن از خارج از استان تامین می‌شود، همچنین مصرف ماهانه آرد در بخش روستایی ۳ هزار و ۳۰۰ تن و در بخش شهری ۳ هزار و ۶۰۰ تن است.

انتهای پیام/۱۰۳۱ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

ساعت:

۱۱:۱۲:۰۱

21 Jun 2021