۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
کد مطلب : ۴۷۸۱۸
فوق تخصص بیماری‌های گوارش، کبد و مجاری صفراوی:

سندروم روده تحریک‌پذیر درمان قطعی ندارد

فوق تخصص بیماری‌های گوارش، کبد و مجاری صفراوی گفت: درمان قطعی برای علائم سندروم روده تحریک‌پذیر وجود ندارد اما خوشبختانه این بیماری و این سندروم هیچ‌گاه به سمت مشکلات بسیار جدی و نگران‌کننده همچون سرطان پیشرفت نمی‌کند صرفاً چون طولانی و مزمن است آزاردهنده خواهد بود.
سندروم روده تحریک‌پذیر درمان قطعی ندارد
محمد کرمی فوق تخصص بیماری‌های گوارش، کبد و مجاری صفراوی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: در مورد سندروم روده تحریک‌پذیر باید گفت، علائم از خفیف تا آزاردهنده دسته‌بندی می‌شوند که به‌صورت اسهال، یبوست، هر دو علائم با هم، دردهای شکمی به‌صورت نفخ، احساس سنگینی سر شکم و... بروز کرده و معمولاً به‌صورت دوره‌ای هستند.

وی افزود: علائم ذکر شده در بالا به‌واسطه مصرف برخی داروها، غذاها، استرس، شرایط زندگی و... برای فرد ایجاد شده یا تخفیف و تشدید می‌شوند.

فوق تخصص بیماری‌های گوارش، کبد و مجاری صفراوی ادامه داد: درمان قطعی برای علائم سندروم روده تحریک‌پذیر وجود ندارد اما خوشبختانه این بیماری و این سندروم هیچ‌گاه به سمت مشکلات بسیار جدی و نگران‌کننده همچون سرطان پیشرفت نمی‌کند صرفاً چون طولانی و مزمن است آزاردهنده خواهد بود.

کرمی عنوان کرد: داروهایی برای درمان سندروم روده تحریک‌پذیر وجود دارد که بیمار با مصرف دوز پایین آن‌ها می‌تواند بیماری را در کنترل داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: استرس‌ها از مواردی هستند که معمولاً سیستم گوارشی یا دیگر سیستم‌های بدن را تحت تأثیر قرار داده یا آن را تشدید می‌کند، داروهایی که در این موارد باید استفاده شود بستگی به بیمار و وضعیت بیماری وی دارد، اگر بیمار علائم دیگری همچون کاهش وزن، خونریزی معده، سرطان‌ها و... را نداشته باشد معمولاً با داروهای کاهنده اسید در ابتدا و سپس با بررسی‌های تکمیلی بیماری درمان یا کنترل می‌شود.

فوق تخصص بیماری‌های گوارش، کبد و مجاری صفراوی اضافه کرد: دارویی که بتوان اختصاصاً برای کبد چرب مصرف کرد وجود ندارد، در شرایط خاص باید وضعیت بیمار به لحاظ قند و چربی خون، بیماری‌های زمینه‌ای و... که مرتبط با این بیماری هستند، بررسی و به‌صورت خفیف درمان شوند.

کرمی یادآور شد: درمان اصلی برای درمان کبد چرب کاهش وزن با رعایت رژیم غذایی مناسب است.
وی بیان کرد: برای درمان عارضه همونژیوم درمان خاصی صورت نمی‌گیرد اما به‌صورت دوره‌ای ممکن است سونوگرافی و حتی سی تی اسکن انجام ‌شود در کنار آن گاهی لازم است آزمایشات کبدی نیز چک شود.

فوق تخصص بیماری‌های گوارش، کبد و مجاری صفراوی تأکید کرد: آنزیم‌های کبدی اولاً به نوع، میزان، سرعت افزایش و افزایش سایر آنزیم‌ها در آنزیم‌های افزایش یافته بستگی دارد، اگر آنزیم‌های کبدی در حد خفیف افزایش یافته است معمولاً به دلیل کبد چرب است اما این موضوع باید بعد از بررسی‌های تکمیلی عنوان شود، اگر آنزیم‌ها مختل است بهتر است آزمایش کامل انجام شود.

کرمی تصریح کرد: سر و صدای سیستم گوارشی می‌تواند از کاملاً بی‌اهمیت تا نشانه‌های مهم، متفاوت باشد، اما عموماً این عارضه ممکن است به دلیل اختلالات حرکتی سیستم گوارشی ایجاد شود، گاهی اختلالات تعادلی میکروب‌های معده و روده باعث این عارضه می‌شود ولی افرادی که از قبل سندروم روده تحریک‌پذیر داشتند این علائم را بسیار تجربه می‌کنند.

انتهای پیام/1031ج
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰

ساعت:

۱۳:۲۱:۵۷

15 Jun 2021