۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۴۷۸۰۱
در میزگرد تخصصی با موضوع انتخابات مطرح شد؛

تخریب و تهمت در مناظرات، شگردی برای خودنمایی و فرار از پاسخگویی

در میزگرد تخصصی با موضوع حضور پرشور مردم در انتخابات با حضور کارشناسان امر مناظرات تلویزیونی و رفتار کاندیدها بررسی شد.
تخریب و تهمت در مناظرات، شگردی برای خودنمایی و فرار از پاسخگویی
به گزارش جهانبین نیوز؛ میزگرد انتخاباتی با بررسی اهمیت مشارکت مردم در انتخابات با حضور کارشناسان این حوزه در پایگاه خبری جهانبین نیوز برگزار شد که در این میزگرد مواردی همچون ضرورت و میزان برگزاری مناظرات تلویزیونی، رفتار کاندهای مختلف، شگردها ، بداخلاقی ها و چرایی مطرح شدن این موارد از سوی نامزدها و ... بررسی شد که در نهایت کارشناسان به چهار سوال مطرح شده در این خصوص پاسخ هایی را دادند .
 


برگزاری مناظرات در شور و نشاط انتخابات بسیار مهم است

محمدحسین فتاحیان استاد علوم سیاسی دانشگاه شهرکرد درمیزگرد جهانبین نیوز؛  در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه سه مناظره روزهای قبل تا چه حد توانست بر افکار عمومی تاثیر بگذارد و میزان مشارکت مردم را بالا ببرد؟ اظهار کرد  : برگزاری مناظرات در شور و نشاط انتخاباتی بسیار مهم است .

وی با اشاره به اینکه تجربه کشورهای دموکراسی نشان از این دارد که حضور حداکثری مردم در انتخابات بسیار مهم است بیان داشت: آمار کشورهای فرانسه و آمریکا حاکی از آن است که مشارکت ها به 24 درصد رسیده است اما در کشور ایران تاکید بر حضور حداکثری است.

حضور حداکثری نه به عنوان یک تاکتیک بلکه به عنوان یک راهبرد است

فتاحیان با بیان اینکه حضور حداکثری نه به عنوان یک تاکتیک بلکه به عنوان یک راهبرد است گفت: ماهیت نظام اسلامی و نقطه قوت آن مردمی بودن است.

وی بیان داشت: یکی از جاذبه های شخصیتی امام راحل این بود که بسیج حداکثری را ایجاد کرد، و در حال حاضرتثبیت و تدوام نظام اسلامی با مردم است.

فتاحیان با اشاره به اینکه تثبیت نظام در برابر موانع خارجی با حضور حداکثری و جدی مردم است گفت: تجربه نشان داده هرجا مردم حضور پیدا کرده اند زبان دشمن نیز کوتاه شده است.

وی با تاکید بر اینکه حضور پرشور و حداکثری مردم در انتخابات یک ضرورت است، اما چطور این حضور شکل گیرد گفت: برای حضور پرشور مردم در انتخابات نیاز به آگاهی سازی و ایجاد رضایتمندی در سطح جامعه است .

فتاحیان خاطر نشان کرد:  رسانه های معاند با تمام قوا از شش ماه پیش برای خدشه دار کردن اعتماد مردم وارد کار شدند تا مانع مشارکت در انتخابات شوند.

وی با اذعان بر اینکه از جمله ابزاری  که می تواند به طور جدی شور حال  انتخاباتی را ایجاد کند بحث مناظره است گفت: مناظره ها هم در حضور انتخاباتی و هم در ایجاد شور انتخابات تاثیر گذار است اما باید ویژگی و شاخصه اصلی مناظره مد نظر قرار گیرد.

مناظره مهم ترین ابزار تبلیغاتی کاندیدها

بهروز مردانی نژاد کارشناس سیاسی  در ادامه این گفتگو اظهار کرد: یکی از ابزارهای تبلیغاتی کاندیدها مناظره است هر کاندیدا 300 ساعت برنامه دارد، ولی از این 300 ساعت تنها چند ساعت مناظره  مورد توجه و استقبال عمومی واقع شده است.

 وی اظهار کرد: مردم پای تلویزیون و رادیو مناظرات را گوش می دهند و همین نشان از این دارد که این روش می تواند برای حضور در پای صندوق های رای موثر باشد.

مردانی نژاد اضافه کرد: اولین نکته مناظره چالشی بودن است، کاندیدها سعی می کنند رقبا را به چالش بکشند و حالا چرا از نظر مردم این چالش جذاب است دلایل این است که می خواهند بدانند این ادم که می خواهد رئیس جمهور شود اینقدر تیز هوش و فرصت طلب هست که در مقابل چالش بهترین جواب را بدهد و انتظار مخاطب این است که ببیند این آدم چقدر می تواند عکس العمل سریع داشته باشد و بتواند از کلمات کلیدی بهترین استفاده را بکند.

وی تاکید کرد: مردم فوق العاده تیزهوش هستند آن ها می خواهند در مناظرات که خود را به چالش می کشند عکس العمل کاندیدها چیست و در فرصتی که به آن ها داده می شود  چه جوابی را می دهند.

مردانی نژاد با تاکید بر اینکه مناظرات از نظر مردم بسیار جذاب است گفت: در مناظرات مردم می توانند حافظه لغات کاندیدها را محک بزنند .

برگزاری مناظرات شور و نشاط انتخاباتی را در بین مردم برپا کرده است

مهدی فتاحی کارشناس رسانه در ادامه این گفتگو اظهار کرد: با توجه به شرایط که مسئولین و دولت فعلی در جامعه  به وجود آوردند یک یاس و نا امیدی در مردم ایجاد کردند و در این مواقع رسانه ها ی ما می توانند نقش موثری در این راستا داشته باشند و برای امیدوار کردن مردم در حضور حداکثری وارد عمل می شوند.

وی با اشاره به اینکه نقش رسانه ها در حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای بی بدیل نیست گفت: رسانه ها نقش کلیدی و اثر گذاری می توانند داشته باشند که مهم ترین آن برگزاری همین مناظرات است که شور و نشاط انتخاباتی را در بین مردم برپا کرد.

فتاحی با اذعان بر اینکه مناظرات حساس ترین بخش از دوره تبلیغات نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری است گفت: به دلیل مطرح شدن مسائل کلیدی در مناظرات معمولا مورد علاقه مردم قرار می گیرد و به همین جهت مخاطب فراوانی نیز دارد .

وی اضافه کرد: همه دولت ها در جمهوری اسلامی خدماتی داشته اند اما هر دولتی که با مردم، ارزش های انقلاب، اصول نظام، امام (ره) و رهبری بود و تناسب بیشتری داشت، بیشتر خدمت کرد و دولت هایی که کمتر این شاخصه ها را داشتند فاصله بیشتری بین آنها و مردم مناطق محروم بود.

فتاحی با اشاره به اینکه هیجان مناظره های این دور نسبت به دوره های گذشته گرفته شده است بیان کرد: باید نگاه کارشناسی و نه احساسی به مناظره داشت، در غیر اینصورت برای جامعه سم است.

 

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نقشه راهی در مقابل ملت ایران است

محمدحسین فتاحیان استاد علوم سیاسی دانشگاه شهرکرد در پاسخ به سوال دوم که " انتخابات ریاست جمهوری 1400 نسبت به سال‌های قبل تفاوت‌هایی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها دل‌زدگی مردم از شعارهای عمل نشده و وعده‌های پوشالی، دغدغه‌های گسترده در خصوص وضعیت معیشت و اقتصاد و هجمه گروه‌های داخلی و خارجی است که مردم را از رفتن پای صندوق‌های رأی منع می‌کند یا این تفکر را بین مردم رواج می‌دهند که رئیس‌جمهور از پیش تعیین شده است، حال با توجه به موارد ذکر شده به نظر شما مناظرات انتخاباتی تا چه حدی توانسته روی مردم و میزان مشارکت آن‌ها در انتخابات اثرگذار باشد" اظهار کرد: نکته مهم در این بین فرهنگ سیاسی، جامعه‌پذیری سیاسی و فرهنگ انتخاباتی است.

وی افزود: تجربه ما در حوزه مردم‌سالاری دینی تجربه تازه‌ای است، گاهی از بیرون به‌عنوان سقوط، نقص و آخر خط نگاه می‌شود اما واقعیت این است که وقتی از پشت سر نگاه کنیم راه طولانی را آمده‌ایم و زمانی که در افق نگاه می‌کنیم می‌بینیم که راه زیادی را نیز در پیش داریم.

استاد علوم سیاسی دانشگاه شهرکرد ادامه داد: یک فضای تبلیغاتی علیه نظام و انقلاب اسلامی ایران به راه افتاده است که باید دقت داشته باشیم مرعوب این فضا نشویم در عین حال مغرور هم نشویم، لذا از هر دو سو نه تحت تأثیر القائات رسانه‌ای قرار گیریم و نه اینکه چشم بر روی واقعیت ببندیم.

فتاحیان ادامه داد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نقشه راهی در مقابل ملت ایران است، در انتخابات پیش رو اولین رئیس‌جمهور گام دوم انتخاب می‌شود که بسیار تأثیرگذار است، مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم به زیبایی هم گذشته را ترسیم کرده است و هم توصیف زیبایی از آینده دارند.

وی عنوان کرد: بدون تعارف باید گفت دوقطبی امروز در کشور دوقطبی اصلاح‌طلب اصول‌گرا نیست، بلکه اسلام ناب_عدالت و اسلام آمریکایی و درواقع انقلابی و غیرانقلابی است، اگرچه شعارهایی در چهارچوب نظام داده شود اما دوقطبی واقعی در چنین فضایی است، این فضا باید برای مردم تبیین شود، فرهنگ سیاسی مردم به‌صورت جدی باید رشد کند و روی جامعه‌پذیری سیاسی باید کار شود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه بحث اخلاق سیاسی به‌عنوان یک شاخصه باید مشخص شود، خاطرنشان کرد: مناظرات یک ضرورت است اما اگر بخواهیم مناظرات اخیر را آسیب‌شناسی کنیم نیازمند قدری تأمل است.

فتاحیان اضافه کرد: یک تفاوت مبانی اساسی وجود دارد که باید خطوط مشخص شود، وقتی این خطوط مشخص شد فرهنگ و بصیرت سیاسی نیز مشخص می‌شود، در علم روانشناسی از آگاهی به‌عنوان یک مهارت نام برده می‌شود، در دین اسلام با توجه به آیه " هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ" اهمیت آگاهی مطرح می‌شود، این شناخت و بصیرت باید در جامعه بالا رود که این مهم وظیفه رسانه است.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری تاکید خاص دارند بر صاحبان سخن نافذ که باید تلاش کنند آگاهی در جامعه بالا رود، امام راحل اساساً نگاه خاصی به سیاست دارند و سیاست را به سه قسم تقسیم می‌کنند که اولین آن سیاست شیطانی است که منافع فرد، منافع حزب و جناح را مدنظر قرار می‌دهد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: دوم سیاست دنیایی و یک سیاست تک‌بُعدی است که به دنبال منافع فرد و حزب نیست، منافع عمومی را در نظر می‌گیرد اما صرفاً به منافع و نیازهای دنیایی توجه دارد.

فتاحیان اظهار داشت: سومین سیاست مدنظر امام راحل سیاست الهی است که نگاهش به دنیا و آخرت انسان‌ها است، این سیاست وسیله‌ای برای هدایت و تعالی فرد، است.

وی بیان کرد: باید بر اساس شاخصه سیاست الهی به مناظرات نگاه کنیم و در چهارچوب جدال احسنت به دنبال فضای مناظراتی تراز نظام و جمهوری اسلامی ایران و گام دوم انقلاب اسلامی باشیم. 

استاد علوم سیاسی دانشگاه شهرکرد تأکید کرد: در این بین و برای رسیدن به مناظره‌ای که جدال احسنت باشد وظیفه سنگین است که رسانه هم می‌تواند رسالت خود را داشته باشد.
 

دوقطبی‌های سازی کاذب باعث می‌شود انرژی نیروهای انقلاب گرفته شود

بهروز مردانی نژاد کارشناس مسائلی سیاسی نیز در پاسخ به سؤال دوم مطرح شده اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران کارآمد است و دلیل آن جیغ بنفشی است که آمریکا و ایادی وی در منطقه می‌کشند، اگر نظام ناکارآمد است چرا دشمنان باید تا این حد به دنبال ضربه زدن به آن باشند.

وی افزود: نظام کارآمد است این مهم را همگان می‌دانند اما این دولت‌ها هستند که ناکارآمدند، آن هم به دلیل تفکر لیبرالی حاکم بر دولت‌ها است، مقدمات برنامه‌های اول، دوم، سوم و... توسعه بر مبنای اقتصاد نیوکنزی است.

 کارشناس مسائلی سیاسی ادامه داد: تا زمانی که تفکر لیبرالی بر دولت‌ها مستولی است بدانید وضعیت هیچ‌کدام از آن‌ها خوب نخواهد شد، مکتب سیاسی سرمایه‌داری لیبرالیسم است، این یعنی کشور توسط سرمایه‌دارهای اداره می‌شود و سرمایه‌داری نیز صرفاً منافع خود را دنبال می‌کند.

مردانی نژاد عنوان کرد: بدانید قطعاً اگر سرمایه‌داری غیر وابسته داخلی نیز داشته باشیم باز ذات آن به سمت سرمایه‌داری بین‌المللی حرکت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: پس آنچه باعث ناکارآمدی دولت‌ها می‌شود این تفکر لیبرالیسمی است، دو تفکر بیشتر در کشور وجود ندارد، یک گفتمان لیبرالی و دوم گفتمان انقلابی است، مابقی موارد که به‌عنوان جریان‌شناسی مطرح شده همه بازی بوده تا نیروهای سیاسی را به یکدیگر سرگرم کند و یکدیگر را خنثی کنند.

کارشناس مسائلی سیاسی اضافه کرد: دوقطبی‌های سازی کاذب باعث می‌شود انرژی نیروهای انقلاب گرفته شود.

مردانی نژاد یادآور شد: اگر به دنبال دلیل وضعیت فعلی در اقتصاد، معیشت مردم، بیکاری، فساد و... هستیم باید ریشه آن را در لیبراسیم ببینیم.

وی بیان کرد: از کوزه همان تراود که در اوست، دست‌اندرکاران دولت مستقر لیبرال هستند.

کارشناس مسائلی سیاسی در خصوص اینکه می‌گویند رئیس‌جمهور از پیش تعیین شده است باید گفت: این یک مطلب نادرست است که مشخص است از سوی چه کسانی مطرح می‌شود، این گروه هر زمان برنده انتخابات باشند آن را نشانه دموکراسی می‌دانند اما اگر احتمال بدهند رأی نمی‌آورند و مردم اقبالی به آن‌ها ندارند سعی می‌کنند انتخابات را به حاشیه ببرند.

مردانی نژاد افزود: آن‌هایی که اعتقاد دارند رئیس‌جمهور از قبل انتخاب شده است خود برای برنده شدن در رقابت انتخابات از هر راهی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: میزان مشارکت در انتخابات مختلف در ایران هیچ‌گاه کمتر از 50 درصد نبوده است و هنوز در این خصوص رکورددار هستیم، بسیاری از انتخابات حتی در کشورهای اروپایی به‌سختی به 30 درصد می‌رسد.

کارشناس مسائلی سیاسی عنوان کرد: مردم انقلاب را دوست دارند، 300 هزار شهید درخت این انتخابات را آبیاری کرده است، هنوز در کشور شهید تشییع می‌شود و در مرزها و فرامرزهایمان شهید می‌دهیم.

مردانی نژاد خاطرشان کرد: رویش جوانان کم نیست، نگاهی به جوانانی که پای کار انقلاب هستند گواه این موضوع است، این جوانان از پیران سهم خواه بسیار جلوتر هستند.

وی اضافه کرد: مردم از ناکارآمدی‌ها نگران‌اند باید نشان دهیم که دولت کارآمد هم وجود دارد که البته این کارآمدی با شعار حاصل نمی‌شود، فردی که قصد دارد دولت تشکیل دهد باید کارنامه داشته باشد نه اینکه با دوقطبی سازی بخواهد به نتیجه برسد.

تفکر لیبرال تا جایی پیش رفته که حتی بر واژه‌ها نیز اثر گذاشته است

 مهدی فتاحی کارشناس رسانه در ادامه این بخش از میزگرد اظهار کرد: برای مردم صف‌آرایی‌ها مشخص شده است، مردم با بصیرت هستند.

وی افزود: می‌بینیم که دیگر اقبالی به چپ و راست، اصول‌گرا و اصلاح‌طلب وجود ندارد و کاندیدایی برای مردم پذیرفتنی است که جزو این دو حزب نباشند.

کارشناس رسانه ادامه داد: این عدم اقبال مردم به جناح‌بندی‌ها نشانه‌هایی است که خواص باید به آن توجه کنند اما نه خواص بی‌بصیرتی که خود را به خواب زده‌اند.

فتاحی عنوان کرد: تفکر لیبرال تا جایی پیش رفته که حتی بر واژه‌ها نیز اثر گذاشته است، این‌ها همگی عقبه وسیع فکری دارد که می‌خواهد تفکر انقلابی را از بین ببرد.

وی خاطرنشان کرد: تفکر لیبرالی در هشت سال گذشته انقلاب و نظام اسلامی را به لبه پرتگاه برده است و اگر نبود رهبری داهیانه مقام معظم رهبری قطعاً انقلاب از بین رفته بود.

کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: همه جوانان و نخبگان دلسوز جریان انقلاب باید کمک حال دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران باشند تا کشور از شرایطی که هست نجات پیدا کند، راهکار این مهم نیز در داخل کشور است، در مناظرات کاندیدی بود که دائم می‌گفت نمی‌شود، نمی‌توانیم و راهکار برون‌رفت از مشکلات را در خارج از کشور می‌دانست و کاندیدی هم بود که رفع همه مشکلات را داخل کشور می‌دانست.

فتاحی تأکید کرد: دیگر مشکل مرغ و آشفته‌بازار این محصول هیچ ربطی به تحریم‌ها و پیوستن به معاهده‌های بین‌المللی ندارد، این‌ها همگی به ضعف مدیریت بازمی‌گردد.

وی تصریح کرد: یکی از بهترین زمان‌هایی که شورای نگهبان به بحث تعیین صلاحیت‌ها ورود کرد این دوره بود، چگونه یک فردی که فرزندانش در کشورهای خارجی زندگی می‌کند و خودش دو تابعیتی است برای مردم و جوانان این مرز و بوم تصمیم‌گیری کند.
 
 
قدرت هدف نیست قدرت وسیله است برای رسیدن به جایگاه متعالی

محمدحسین فتاحیان استاد علوم سیاسی دانشگاه شهرکرد در پاسخ به سوال سوم مبنی بر اینکه در مناظره های اخیرمردم شاهد بی اخلاقی هایی بین کاندیدها بوده است حال نظر شما در خصوص این بداخلاقی ها، آسیب ها و اثراتی که بر روی افکار عمومی بوده است چیست؟ گفت:مناظره در اسلام جایگاه خاصی داشته و از دیرباز در بین بشیرت بوده است،اسلام به طور جدی نسبت به مناظره نظر داشته و فرهنگ قرآن فرهنگ جدال احسن بوده و به دو جدال در آن اشاره شده است،جدال حق و جدال باطل ، مناظره سیره اهل بیت (ع) ،پیامبر (ص)، ائمه معصومین (ع)، امیر المومنین(ع) و امام صادق(ع) به عنوان گسترش دهنده فقه جعفری و در نهایت سیره امام رضا (ع) می باشد.
 
فتاحیان کرد: تاکید بنده بر رویکرد مبانی ،فرهنگ سیاسی و بالابردن بصیرت و شعور سیاسی جامعه است ،نسبت به این موضوع دغدغه جدی داشته باشیم زیرا خیلی از مسائل درست می شود..


وی افزود : امام راحل نسبت به این مسئله نگاه سیاسی دارند،قدرت هدف نیست بلکه قدرت وسیله ای است برای رسیدن به یک جایگاه متعالی ،وقتی نگاه کنیم شخصی برای رسیدن به قدرت دست به هر کاری می زند ، سیاست آن شخص سیاست شیطانی است و وقتی نگاه به سوابق و کارنامه افراد می کنیم، جهت گیری آنها مشخص است لذا شخصی که مناظره شرکت می کند بجای رعایت اخلاق مناظره نسبت به مسائل حاشیه ای و تخریب می پردازد..

فتاحیان با اشاره به فرهنگ جدال در قرآن عنوان کرد: مناظره در اسلام جایگاه خاصی داشته است و از دیرباز در بین بشیرت بوده است،اسلام به طور جدی نسبت به مناظره نظر داشته و فرهنگ قرآن فرهنگ جدال احسن بوده و به دو جدال در آن اشاره شده است،جدال حق و جدال باطل ، مناظره سیره اهل بیت (ع) ،پیامبر (ص)، ائمه معصومین (ع)، امیر المومنین(ع) و امام صادق(ع) به عنوان گسترش دهنده فقه جعفری و در نهایت سیره امام رضا (ع) می باشد.

شاخص ها علمی و اخلاقی برای مناظرات

کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد:مناظرات امام رضا (ع) به طور پیوسته همیشه بیان گر همه مسائل بوده ، چه انسان های شاخصی که با حضور در مناظره با امام رضا (ع) تعییر دین داده اند،برای مناظره میتوان از قرآن و اهل بیت می توان یسری شاخص و اصول دراورد، دسته ای ازین شاخص ها علمی و دسته ی دیگر این شاخص ها اخلاقی می باشد.

فتاحیان از سه اصل علمی و اخلاقی در مناظرات گفت و ادامه داد: استفاده از جدال احسن ، بهره گیری از استدلال، پرهیز از مقالته از جمله اصول علمی و رعایت ادب، پرهیز از نقد شخصیت افراد و پرهیز از ستیزه جویی از اصول اخلاقی در مناظرات می باشد.

باید ذهن مخاطبی که براحتی تحت تاثیر تخریب مناظراتی قرار می گیرد را اصلاح کنیم

بهروز مردانی نژاد از کارشناسان فعال حوزه سیاسی در استان چهارمحال و بختیاری نیز در گفتگو با خبرنگار جهان بین نیوز؛عنوان کرد: کاندیداهایی که در مناظره تخریب را بلدن جز تخریب چیز دیگری را یاد نگرفته اند زیرا که غیر ازین روش نمی توانند وارد شوند و آنها کشف کردن که این روش برای آنها جوابگو است.

وی افزود: ما باید این کشف آنها را متزلزل کنیم و ذهن مخاطبی که براحتی تحت تاثیر این تخریب قرار می گیرد اصلاح کنیم .

مردانی نژاد بیان کرد: حاصل این نوع تخریب ها در مناظرات ،حاصل تفکر اتاق فکر هایی است که در آمریکا و دبی حدود صد تیم آن وجود دارد، آنها می خواهند با ضربه اولشون رقیب را گیج و با دوگانه سازی و تخریب نتیجه بگیرند و بر افکار عمومی تاثیر بذارند.

وی ابراز کرد: ما باید در جنگ های روانی و دوگانه سازی ها نباید ما را از اصل برنامه و از اصل سوال و کار آمدی غافل کند،در مناظرات کاندیداها باید پاسخ گوی مطالبات مردمی باشند و باید افکار عمومی را در این مناظرات بدرستی و با شفافیت به سمت حق منعکس کرد.
 

فکر لیبرال اکثریت گرفتار یک بی حیایی سیاسی

مهدی فتاحی کارشناس رسانه در پاسخ به سؤال سوم مطرح شده، اظهار کرد: برنامه مناظرات تلویزیونی از آن جهت که اساسی‌ترین مسائل و برنامه های کشور در آن مطرح می‌شود، مخاطب بالایی را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: متاسفانه تفکر لیبرال، اکثریت گرفتار یک بی حیایی سیاسی و شارلاتیسم مناظراتی هستند، آقایانی که باید در مناظرات پاسخگو وضعیت موجود و شرایط حاکم بر مردم باشند، خود مطالبه گر هستند و این مطالب باید برای عموم جامعه تبیین شود.

کارشناس رسانه تصریح کرد: در این مناظرات ما با پدیده ای بنام بی حیایی سیاسی و بد اخلاقی مواجه شدیم، برای جریان سیاسی و عقبه فکری نباید به سمت حاشیه و دوری از حق برویم.

 

 
مراقب باشیم فریب شانتاژهای رسانه‌ای را نخوریم
 
محمدحسین فتاحیان کارشناس علوم سیاسی و عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد در ادامه بیان داشت: همه باید مراقب باشیم که فریب شانتاژهای رسانه‌ای را نخوریم، در میدان دشمن بازی نکنیم و تکمیل‌کننده پازل دشمن نباشیم.

وی افزود: پایه و اساس کشور بر مردم‌سالاری دینی بنا نهادی شده است و این حقیقتی انکارناپذیر است و باید به‌طور جدی مدنظر قرار گیرد.

فتاحیان با اشاره به مناظرات انتخاباتی بیان داشت: در بحث مناظرات نکته جدی بحث عملیات روانی در حوزه سیاست شیطانی که مبتنی‌بر دروغ است و بیان می‌دارد اگر دروغ نگویی سیاست‌مدار نیستی،بنابراین اگر در مناظرات دیگر کشورها شاهدیم برخی به راحتی دروغ می‌گویند یا از پاسخگویی فرار می‌کنند به همین دلیل است، اما باید توجه داشت که نظام و انقلاب ما اسلامی است و ارمان‌های والایی دارد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه نباید آسیب‌های موجود در مناظرات سایر کشورها در مناظرات ایران که نظام و انقلابی اسلامی دارد دیده شود عنوان داشت: کشورهای مختلف تجربه برگزاری مناظرات را دارند و باید بپذیریم ایران در بخش برنامه‌های مناظره‌ای به‌ویژه در مباحث سیاسی سابقه چندانی ندارد و درحالی که مبانی که در بحث مناظرات قوی است درحال کسب تجربه در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به وجود مناظرات در بین ائمه اطهار (علیهم السلام) و به‌ویژه مناظرات امام رضا (ع) که به ما الگو و نقشه راه می‌دهد ادامه داد: باید وضع موجود را اسیب‌شناسی کرده و نسبت به آینده برنامه‌ریزی داشت،  دومین موضوع این است که باید فرهنگ مناظره در جامعه جا بیافتد، مناظره‌ای هم شاخصه‌های علمی در آن رعایت شود و هم شامل شاخصه‌های اخلاقی باسد.

فتاحیان اضافه کرد: در این مناظرات مردم نسبت به مسائل مختلف اگاهی می‌یابند، لذا اگر مناظره‌ای در تراز انقلاب اسلامی و مبنتی‌بر جدال اثبات حق و نه اثبات خود برگزار شود می‌تواند فرصت خوبی برای آشنایی با نظرات مختلف باشد.

این کارشناس علوم سیاسی یادآور شد: از آنجایی که در مناظرات درحال کسب تجربه هستیم مشکلات و کاستی‌هایی وجود دارد اما نباید به آن به چشم اسیب نگاه کرد بلکه برای رفع آن باید اقدام شود.

وی با بیان اینکه با وجود این ظرفیت و شناخت دقیقی که مردم از مناظرات بدست خواهند آورد و اقدامات رسانه‌ها در این زمینه شاهد برگزاری یک انتخابات پرشور و شعور و حضور حداکثری مردم بوده و این حضور مبتنی‌بر منافع مردم باشد تاکید کرد: نشستن در خانه و رای ندادن به نشانه اعتراض به وضع موجود و امید به تغییر داشتن، فقط یک امیدا واهی است، بنابراین اگر تغییر می‌خواهیم باید در انتخابات شرکت کنیم.


عربستان بدون انتخابات، مناظرات ایران را تجزیه و تحلیل می‌کند

بهروز مردانی نژاد کارشناس مسائل سیاسی در ادامه این میزگرد اظهار کرد: در کشوری مانند عربستان که اصلا انتخاباتی به آن صورت ندارند، همه انرژی و زمانشان را می‌گذارند که درخصوص مناظرات ما تحلیل داشته باشند.

وی با بیان اینکه در برگزاری مناظرات در آمریکا و ایران و به چالش کشیده شدن کاندیداها یکسری بداخلاقی‌ها و شگردهای انتخاباتی وجود دارد تصریح کرد: با این وجود برگزاری این مناظرات قشنگی‌هایی هم دارند و نشان‌دهنده ان است که یک در یک انتخابات آزاد وقوع چنین اتفاقاتی هم دور از انتظار نیست.

مردانی نژاد یادآور شد: برگزاری چنین مناظراتی خود در اجرای اصل دموکراسی کمک‌کننده است و با وجود جنبه‌های تخریبی جوانب مثبتی هم دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه مردم باید واقعیت افراد را ببینند و بشناسند و از افراد غولی در ذهن خود نسازند خاطرنشان کرد: برگزاری چنین چالش‌هایی ادعای آن‌هایی که ادعای بزرگی دارند را کم می‌کند و این درحالی است که جنبه‌های تخریبی برگزاری مناظرات آسیب است و باید جلوی آن گرفته شود، چون هزینه‌های سهمگینی را تحمیل می‌کند.
 
انتهای پیام/
 
 



 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰

ساعت:

۱۰:۴۴:۴۲

14 Jun 2021