۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۴۷۷۵۵
کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد؛

هزینه‌فرصت، قیمت و صبوری سه مولفه ایجاد تفاوت میان ثروتمندان و فقرا

کارشناس اقتصاد و مدرس دانشگاه گفت: هزینه‌فرصت، توجه به قیمت کالاها و خدمات و صبوری سه مولفه‌ای هستند که ثروتمندان به آن توجه داشته اما از نظر فقرا دور می‌مانند.
هزینه‌فرصت، قیمت و صبوری سه مولفه ایجاد تفاوت میان ثروتمندان و فقرا
بهمن قدمی دمابی کارشناس اقتصاد و مدرس دانشگاه در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به طرح سوال پرتیراژ "برای کسب ثروت چه باید کرد؟" از سوی افراد مختلف اظهار کرد: هزینه‌فرصت یکی از واژگانی است که برای پاسخ به سوال مطروحه باید تعریف شود.

وی ادامه داد: هزینه‌فرصت در اقتصاد به باارزش‌ترین چیزی که در مقابل یک تصمیم یا انتخاب از دست می‌رود تعریف می‌شود.

قدمی با اشاره به اینکه، نکته اقتصادی اینجاست  که افراد باید دارایی خودشان را به خرید کالا یا خدمت اختصاص بدهند تا بیشترین منفعت و فایده اقتصادی نصیبشان شود خاطرنشان کرد: بسیاری از ما در زندگی روزمره یکسری کالاها و خدمات خریداری می‌کنیم که حداکثر منفعت را برای ما ندارند، بلکه بنابر دلایل شخصی و براساس سلیقه خریداری می‌شود، بنابراین هر انسانی در زندگی به دلیل محدودیت منابع در حوزه‌های محتلف باید در تک تک انتخاب‌ها مفهوم هزینه‌فرصت را لحاظ کنیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: هزینه‌فرصت نه‌تنها در پول بلکه در وقت و زمان، ارتباط با دوستان، رفت و آمد و هر حوزه دیگری باید مبنا قرار گیرد و افراد براساس منفعت اقتصادی عمل کنند که به‌نوعی بتوانند حداکثر بهره‌وری را از این حوزه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه وقتی فرد کالا یا خدمتی را خریداری می‌کند باید به این هدف و انگیزه باشد که سعی کند از این کالا و خدمت ارزش افزوده بیشتری ایجاد شود عنوان داشت: هر کسی بتواند این فرایند را دقیق‌تر و بهتر انجام دهد، می‌تواند ثروتمندتر از دیگران باشد.

این مدرس دانشگاه نکته دومی که باعث ایجاد تفاوت ثروت فقرا و ثروتمندان می‌شود را بحث "قیمت" عنوان و خاطرنشان کرد: قیمت، بها یا ارزش هر چیزی است، بدین معنا که هر کالا یا خدمتی که در اطراف ما باشد برای خریداری آن باید قیمتش را پرداخت کنیم، اما عموما بسیاری از ما به مفهوم قیمت بی‌توجه هستیم، درحالی‌که باید در رفتارهای اقتصادی خودمان برآورد کنیم که برای یک کالا یا خدمت چه بهایی را می‌خواهیم بپردازیم.

قدمی ادامه داد: برخی از کالاها قیمت بالایی دارند اما  این بها با ارزش و منفعتی که به ما می‌رساند هم‌خوانی و هماهنگی ندارد، از طرفی ما برای برخی کالاها و خدمات قیمت بالایی پرداخت می‌کنیم، که عملا کارایی مناسبی ندارند، بنابراین به مفهوم قیمت در حوزه اقتصاد باید توجه ویژه‌ای شود.

وی تصریح کرد: براساس مفهوم قیمت خرید کالای گران‌قیمت فقط به صرف دوست داشتن آن اقتصادی نیست، برخی دیگر از کالاها مانند زمان و وقت افراد بدون توجه به ارزش آن درحال از دست رفتن هستند، کسی که قیمت زمان و وقت خود را نمی‌داند نمی‌تواند کارایی و بهره‌وری مناسب از این حوزه داشته باشد.

این کارشناسی مسائل اقتصادی با بیان اینکه آن‌هایی که وضعیت درآمدی خود را ارتقاء دادند و ثروتمند شدند، همان‌هایی هستند که مفهوم قیمت را به درستی شناختند و به این جمع‌بندی رسیده‌اند که قیمت زمان، دارایی، علم و وقتشان چقد است گفت: سومین عاملی که تفاوت در درآمد و ثروت افراد را به همراه دارد بحث آرزو و اقدام  کردن است، ثروتمندان کسانی هستند که اقدام می‌کنند، اما فقرا افرادی هستند که فقط آرزو دارند.

قدمی تاکید کرد: اگر قرار است کسی ثروت کسب کند، باید شروع به تحقق آرزویی که دارد بکند، دانستن این نکته که خواستن به تنهایی کافی نیست اهمیت بالایی دارد و به ما یاد می‌دهد که باید به دنبال خواسته‌هایمان برویم.

وی افزود: در فرآیند آغاز کسب و کار باید یکسری مولفه‌های مختلف رعایت شود تا در بلندمدت به هدف خود دست یابد، یکی از اصلی‌ترین نکاتی که وقتی کسب و کاری شروع می‌شود باید رعایت شود، بحث صبوری افراد است، انتظار دست‌یابی به یک منفعت مالی حداکثری در بازه زمانی کوتاه اشتباه است چراکه کسب و کارها عموما در کوتاه‌مدت جواب نمی‌دهند.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰

ساعت:

۱۰:۴۳:۵۲

9 Jun 2021