۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳
کد مطلب : ۴۷۷۱۱
خبرنگار و تحلیل گر ارشد صدا و سیما؛

رسانه ها؛ ستون انتخابات پرشور مردمی

غرقی خبرنگار و تحلیل گر ارشد صدا و سیما گفت : به همان نحوی که رسانه می تواند در بخش توسعه اقتصادی ،فرهنگی و هر اتفاقی در کشور نقش داشته باشد در توسعه سیاسی کشور نیز رسانه ها از بُعد اطلاع رسانی میتوانند نقش بسزایی را ایفا کنند.
رسانه ها؛ ستون انتخابات پرشور مردمی
مرتضی غرقی خبرنگار و تحلیل گر ارشد صدا و سیما در گفت و گو با جهانبین نیوز؛بیان کرد:یکی از ضروری ترین موضوعاتی که طی چندماه اخیر کشور رو به خودش مشغول کرده موضوع انتخابات است،موضوعی که میتواند سرنوشت کشور را  دچار تغییر و تحول کند.

وی با اشاره به چهار رکن اصلی دموکراسی در حکومت های مردم سالار یعنی قانون اساسی،نظام پارلمانی،احزاب و در آخر مطبوعات یا رسانه های آزاد افزود:اگر کشوری به دنبال پیشرفت و توسعه است ابتدا باید توسعه رسانه ای خودش رو دنبال کند،در واقع مطبوعات ،فضای مجازی ،رادیو و کلا وسایل ارتباط جمعی که به نوعی با مردم سر و کار دارند ،صدای مردم باشند و صدای حکومت ها نباشند.

رسانه می تواند در بخش توسعه سیاسی کشور نقش بسزایی را ایفا کند

وی با اشاره به نقش رسانه ها در انتخابات اظهار کرد:به همان نحوی که رسانه می تواند در بخش توسعه اقتصادی ،فرهنگی و هر اتفاقی در کشور نقش داشته باشد در توسعه سیاسی کشور نیز رسانه ها از بعد اطلاع رسانی میتوانند نقش بسزایی را ایفا کنند.

 غرقی افزود:حضور رسانه ها در یک موضوع می تواند موجب افزایش مشارکت مردمی در آن کار شود و وقتی حضور مردم در یک رویداد در کشور بالا رود ،مشروعیت آن قانون و آن اتفاق بالا می رود و به طبع هر جایی که مشارکت مردم وجود نداشته باشد مشروعیت و قانون آن کار با مشکل جدی مواجه می شود.

وی با توجه به اینکه رسانه می تواند در بحث تبیین مسائل برای مردم نقش بسزایی را ایفا کند عنوان کرد :در بعد سیاسی یکی از مواردی که رسانه ها باید رسالت واقعی خودشان را در آنجا به خوبی نشان بدهند همین انتخابات است،اگر مشارکت مردم در مسائل سیاسی یک نظام به خوبی نباشد می تواند مشروعیت بین المللی آن کشور را دچار مشکل اساسی کند که رسانه میتوانند در این امر نقش بسزایی را ایفا کنند.

خبرنگاران چشم های ناظر و صدای ملت هستند

غرقی بیان کرد:هر گاه کشور ما از لحاظ دموکراسی و مشارکت سیاسی  ضعیف عمل کرده فشار های بیرونی بر روی ما افزایش پیدا کرده ،وقتی در انتخابات از افراد واجد الشرایط 60 الی 70 درصدشان در انتخابات شرکت می کنند دولت هایی که به نوعی نگاه براندازی بر علیه دولت داشتند دیگر نمی توانند کاری بکنند و در واقع کشور به لحاظ برخورد های بین المللی از چالش های کمتری بر خوردار است زیرا که می دانند یحکومتی با پشتوانه قوی مردی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه خبرنگارن چشم های ناظر و صدای ملت هستند افزود:مردم و مسئولین معمولا در انتخابات بدلیل رقابت های سیاسی دچار انشقاق و نوسان سیاسی می شوند و خبرنگاران باید کمک کنند تا اشقاقی که بعضی احزاب و بعضی افراد تلاش می کنند اتفاق بیافته تا در کنار آن سود و بهره سیاسی خود را ببرند،از بین برود.

غرقی اظهار کرد:کشور های سلطه گری همچون آمریکا تلاش می کنند تا کشور را دچار انشقاق و دو دستگی کنند تا بتوانند به اهدافی که از طریق نظامی و تهدید های سیاسی نرسیدند از این طریق به آن برسند،باید کشور را به سمت همگرایی سوق دهیم.

علیرغم آنچه دوست داشتیم، باید به پای صندوق های رای حاضر شویم

وی افزود: قول ها و وعده های دروغین کاندیدا ها در شرایط سخت کنونی به جز گول زدن مردم چیز دیگری نیست و اصحاب رسانه باید این موضوع رو افشاگری کند،رسانه باید تحلیل گفتمان داشته باشد زیرا که مردمی که در کوچه و بازار هستند با ادبیات سیاسی ،اقتصادی و فرهنگی آشنا نیستند و اصحاب رسانه باید این موضوع را برای مردم تبیین کند.

مرتضی غرقی عنوان کرد:انتخابات بخشی از حقوق مردم است و زمانی برای دفاع مردم از حقوقشان در پای صندوق های رای، خیلی از افراد تمایل دارند که مردم پای صندوق های رای حضور نداشته باشند و حکومت به نوعی دچار مشکل شود اما باید علارغم کج سلیقگی هایی که وجود دارد و علیرغم آنچه دوست داشتیم و شاید کاندیدای مورد نظر خیلی ها به عرصه انتخابات ورود پیدا می کرد، باید به پای صندوق های رای بیاییم تا مشارکت مردمی و نگاه جامعه بین الملی به وضعیت دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران دارد برسیم.

در بعد سیاست خارجی هیچ رهبری به اندازه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) کیاست و شعور سیاسی ندارد

وی در خصوص ابراز مظلومیت رهبری اظهار کرد: در بعد سیاست خارجی هیچ رهبری به اندازه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) کیاست و شعور سیاسی ندارد ، زیرا که ایشان در واقع نکاتی را که از روابط و گردن کشی و خباثت آمریکا ذکر می کند و توضیح می دهد برای ما که در آمریکا زندگی کردیم مشهود بوده است.

غرقی در رابطه با مذاکرات وین در ابتدای کار نیز افزود:مقام معظم رهبری در همان ابتدا بیان کرد که من میدانم که آمریکایی ها زیر بار تعهداتان نمی روند ولی یکبار دیگر شما بروید و این را تجربه کنید اما مطمئن باشید آمریکایی ها سلامت مذاکرات را ندارند و به تعهداتشون عمل نخواهند کرد.

وی همچنین افزود:بنده به عنوان خبرنگار دوسال در تیم مذاکرات بودم و با آنها همراهی داشتم که بعد از گذشت دوسال از مذاکرات همه متوجه شدند آمریکا زیر بار تعهدات خودش نرفت یعنی حرفی که در ابتدای مذاکرات مقام معظم رهبری فرمودند.

غرقی بیان کرد:شما هیچ شخصیت سیاسی و مذهبی در منطقه خاورمیانه یا غرب آسیا نمی توانید پیدا کنید که با مقام معظم رهبری برابری کند به گونه ای خیلی از روئسای جمهور کشورهای منطقه در محضر ایشان اظهار داشتن از توصیه هایی که شما به ما کردید بهره مند شدیم و باز هم به ما بگویید که چکار کنیم تا بتوانیم مشکلات کشورمان را حل کنیم.

انتهای پیام/1030ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

ساعت:

۱۲:۰۱:۳۷

2 Jun 2021