۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
کد مطلب : ۴۷۶۹۴
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد

آتش غفلت‌های انسانی بر جان ریه‌های زمین/گرمای هوا و بیم افزایش خطر حریق در جنگل‌ها

گرم شدن هوا یکی از دلایلی است که باعث می‌شود جنگل‌ها دچار آتش‌سوزی شوند، اما نقش انسان در نابودی جنگل‌ها و مراتع بسیار پررنگ است و نمی‌توان از آن غافل شد.  
آتش غفلت‌های انسانی بر جان ریه‌های زمین/گرمای هوا و بیم افزایش خطر حریق در جنگل‌ها
به گزارش جهانبین نیوز؛ همه‌ساله با شروع فصل تابستان شاهد وقوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها هستیم که متاسفانه در اثر وقوع آن بخش زیادی از جنگل‌ها از بین می‌رود و عوامل انسانی و طبیعی در پدید آمدن این حوادث دخیل است.
 
گرم شدن هوا یکی از دلایلی است که باعث می‌شود جنگل‌ها دچار آتش‌سوزی شوند، اما نقش انسان در نابودی جنگل‌ها و مراتع بسیار پررنگ است و نمی‌توان از آن غافل شد.
 
بر پا کردن آتش توسط کشاورزان، چوپانان و گردشگران در مراتع و جنگل‌ها، رها کردن اشیایی که همانند ذره‌بین عمل می‌کنند در این مکان‌ها و... ازجمله عواملی هستند که باعث بروز آتش‌سوزی و نابودی جنگل‌ها و مراتع می‌شوند.

از آنجایی که چهارمحال و بختیاری ۳۱۱ هزار هکتار مساحت جنگلی دارد و با توجه به خشکسالی‌های اخير و گرم شدن هوا خصوصا در سال جاری خطر و احتمال وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های این استان بیش از پیش شده است.



عوامل انسانی همچنان دارای رتبه نخست در وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها

حسن عسگری جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: عوامل انسانی که اکثرا به‌صورت غیرعمدی رخ می‌دهد ازجمله علل مهم و اساسی در وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های این استان است و همچنان این عامل رتبه نخست را در بین سایر عوامل به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون چهار مورد آتش‌سوزی در ۱/۶ هکتار از جنگل‌ها و مراتع این استان به وقوع پیوسته است یادآور شد: ۰/۸ هکتار از آن مربوط به مراتع و ۰/۸ هکتار مربوط به جنگل‌ها است.

عسگری خاطرنشان کرد: در مدت مشابه سال گذشته هیچ موردی از آتش‌سوزی نداشتیم و علت آن تداوم و ادامه‌دار شدن بارش‌ها بود.

گرمای هوا تشدیدکننده احتمال وقوع حریق در جنگل‌ها

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش بارش‌ها و افزایش دما اضافه کرد: امسال این موضوع شرایط را بگونه‌ای کرده که احتمال وقوع حریق در جنگل‌ها افزایش یافته است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات کمیته حفاظت و حمایت از منابع طبیعی با موضوع اطفاء حریق در فرمانداری‌ها به ریاست فرمانداران هر شهرستان با حضور کلیه دستگاه‌های لشکری و کشوری به‌منظور جلب مشارکت آنان در اطفاء حریق جنگل‌ها و مرتع استان یادآور شد: برقراری کشیک‌های ۲۴ ساعته اطفاء حریق در این استان و شهرستان‌ها حتی در روزهای تعطیل از دیگر اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.

عسگری ادامه داد: ساماندهی محافظان افتخاری و برگزاری کلاس‌های آموزشی ترویجی حریق از دیگر اقداماتی است که برای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی و پیشگیری از حریق احتمالی صورت گرفته است.



پیشگیری و اطفاء حریق دو عامل مقابله‌ در برابر آتش‌سوزی جنگل‌ها

رحمان توکلی سرپرست معاونت حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: یکی از مخاطراتی که در حوزه منابع طبیعی مطرح است، بحث حریق است.

وی با بیان اینکه در زمینه مدیریت حریق به دو صورت و از دو طریق سعی می‌شود در کاهش این مخاطره مدیریت صورت گیرد تاکید کرد: مدیریت از طریق برنامه‌ریزی برای پیشگیری و جلوگیری از حریق و مدیریت و برنامه‌ریزی برای اطفای حریق در زمان آتش‌سوزی این دو شیوه مدیریت را تشکیل می‌دهند.

توکلی افزود: در بحث پیشگیری از حریق در کل کشور و استان با توجه به اینکه همواره پیشگیری بهتر از درمان است ما نیز معتقدیم پیشگیری از حریق بسیار مهم است و در این زمینه یکی از کلیدی‌ترین اقدامات بحث اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و آموزش جوامع محلی و مردم است.

سرپرست معاونت حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اگر ما بتوانیم حفاظت از منابع طبیعی را به‌عنوان یک ارزش مطرح کنیم که در سال‌های اخیر روی آن بسیار کار شده تا منابع طبیعی به‌عنوان ارزش در ذهن مردم به‌واسطه آگاهی‌بخشی برای افزايش دانش عمومی، نهادینه شود، به‌صورت مستقیم در پیشگیری از آتش‌سوزی تاثیرگذار است.

سه تا ۱۰ سال محکومیت در انتظار مجرمان آتش‌سوزی عمدی در جنگل‌ها

وی با اشاره به اینکه چه در ایران و چه در بقیه کشورها قوانین و مقررات در بحث حریق قوانین سختگیرانه‌ای است که به‌منظور ایجاد اثر بازدارندگی این قوانین مطرح شده است گفت: ماده ۴۷ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع بیان می‌دارد اگر ایجاد حریق در جنگل‌ها و مراتع به‌صورت عمدی صورت گیرد سه تا ۱۰ سال محکومیت برای مجرم مدنظر قانون‌گذار قرار می‌گیرد.

توکلی با اشاره به گشت‌های مراقبتی و کشیک‌های حریق به‌عنوان اقدامی جهت پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها یاد کرد و بیان داشت: ایجاد ایستگاه‌های دیدبانی به‌منظور اطلاع‌رسانی در مباحث آتش‌سوزی مورد دیگری است که در بحث پیشگیری از حریق مدنظر قرار گرفته است.

سرپرست معاونت حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اهمیتی که جنگل‌ها و مراتع و کارکردهای اکولوژی و زیست‌بومي که این منابع خدادادی دارند، می‌طلبد که همه مردم و جوامع محلی که ارتباط مستقیم با این عرصه‌های منابع طبیعی دارند با اطلاع از این اهمیت همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند و برای مدیریت آتش‌سوزی تلاش کرده و وقوع آن را به حداقل برسانیم.

به گزارش جهانبین نیوز؛ جنگل‌ها این نعمت‌های خدادادی به عنوان شش‌های زمین در اختیار ما قرار داده شده‌اند و می‌طلبد همگان در حفظ و نگهداری آن‌ها بکوشیم چراکه شکل‌گیری جنگل سالیان سال زمان می‌برد و بی‌انصافیست بی‌احتیاطی و عدم توجه ما جنگلی در آتش بسوزد و این موضوع سبب شود که نسل‌های آینده از چنین گنجینه‌های بزرگی محروم شوند.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

ساعت:

۱۰:۲۲:۱۳

2 Jun 2021