۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۴۷۵۶۷

موسیر؛ الگوی جدید در کشت دیم

موسیر گیاهی علفی چند ساله و معطر بومی ایران با کاربرد دارویی و مورد استفاده در صنایع لبنی می باشد و این گیاه با توجه به نیاز آبی بسیار کم و مقاوم به خشکی می‌تواند جایگزین مناسبی برای محصولات با نیاز آبی بالا باشد.
موسیر؛ الگوی جدید در کشت دیم
به گزارش جهانبین نیوز ؛ موسیر ایرانی از گیاهان اندمیک کشور است که به لحاظ خواص و مصارف خوراکی نزدیکترین گونه به سیر محسوب می شود.

 در ایران از دیرباز موسیر دارای مصارف خوراکی متعددی بوده و به عنوان چاشنی در تهیه چاشنی، ترشی و یا معطر و ضدعفونی کردن دوغ و ماست استفاده می شود.

موسیر حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان، فلاونوئید هایی مانند کورستین، ویتامین A، ویتامین C و مواد معدنی مهم از جمله گوگرد، پتاسیم و منگنز می باشد.

موسیر وحشی یا موسیر کوهی در ایران در مناطقی از جمله کنگاور، آشتیان، چهارمحال و بختیاری، سپیدان، بروجرد، خمین، یاسوج، نهاوند، خوانسار، هرسین و اراک یافت می شود.

کشت موسیر در 6 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان بن

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بن گفت: کشت این گیاه راهکاری برای مقابله با خشکسالی میتواند باشد که امسال در 6 هکتار از مزارع کشاورزی شهرستان بن کشت شده و امیدواریم بازدهی خوبی داشته باشد
علی شریفی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بن گفت :با توجه به قابلیت اراضی شهرستان و کم توقعی گونه موسیر و اقتصادی بودن کشت بذر یا پیاز موسیر علاوه بر رونق اقتصادی، این گیاه ارزشمند می‌تواند الگویی جدید در کشت دیم در اراضی این شهرستان محسوب شود.

وی افزود : با توجه به تداوم خشکسالی و کمبود منابع آبی، تغییر الگوی کشت در منطقه یکی از اهداف مهم بخش کشاورزی است و در این راستا محصولاتی دارای اولویت است که نیاز آبی کمتری نسبت به کشت‌های قبل داشته باشند.

 همچنین خانم هیبتی مسئول تولیدات گیاهی این مدیریت در این باره گفت: موسیر گیاهی علفی چند ساله و معطر بومی ایران با کاربرد دارویی و مورد استفاده در صنایع لبنی می باشد و این گیاه با توجه به نیاز آبی بسیار کم و مقاوم به خشکی می‌تواند جایگزین مناسبی برای محصولات با نیاز آبی بالا باشد.

به گزارش جهانبین نیوز ؛ موسیر دارای خواص فراوانی است، این گیاه برای کاهش فشار خون بالا، جلوگیری از سرطان، پاکسازی بدن و کبد، رفع تنگی نفسف رفع فراموشی، ترمیم کننده زخم ها، رفع نقرس، رفع سردردهای میگرنی، جوان سازی پوست و صورت، جلوگیری از ریزش مو ... مورد استفاده قرار می گیرد.

انتهای پیام/1020ج
 

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰

ساعت:

۱۱:۵۰:۳۳

18 May 2021