۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
کد مطلب : ۴۷۵۵۹
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد

"دی"، ویتامینی که کرونا مردم را نسبت به اهمیت آن آگاه کرد/ افزایش ایمنی تنها یکی از ویژگی‌های ویتامین "دِ"

ویتامین "دِ" یا ویتامین "دی" یکی از ویتامین‌های لازم برای بدن و از ویتامین‌های محلول در چربی است، که به رشد و استحکام استخوان‌ها از طریق کنترل تعادل و افزایش میزان جذب کلسیم و فسفر و منیزیم کمک می‌کند.
"دی"، ویتامینی که کرونا مردم را نسبت به اهمیت آن آگاه کرد/ افزایش ایمنی تنها یکی از ویژگی‌های ویتامین "دِ"
به گزارش جهانبین نیوز؛ ویتامین "دِ" یا ویتامین "دی" یکی از ویتامین‌های لازم برای بدن و از ویتامین‌های محلول در چربی است، که به رشد و استحکام استخوان‌ها از طریق کنترل تعادل و افزایش میزان جذب کلسیم و فسفر و منیزیم کمک می‌کند.

نورِ خورشید ظهر (حدود ساعت ۱۰ تا ۱۵) منبع اصلیِ این ویتامین است، ویتامین "دی"، در واقع نوعی هورمون Neurosteroid به‌شمار می‌‎آید که فعالانه به رشد مغز یاری می‌دهد.

فقط برخی از ماهی‌های پرچرب مانند سالمون (نه قزل آلای سالمونی بلکه خود سالمون) و ساردین، شاه ماهی و برخی دیگر از ماهی‌های چرب، حاوی مقدار قابل توجهی از این ویتامین هستند، که خود فرایند سرخ کردن هم می‌تواند نیمی از ویتامین دی آن‌ها را از بین ببرد.

در واقع عدم وجودِ ویتامین "دی" در غذاها و برخورد نکردن مستقیم نور خورشیدِ ظهر (بین ساعات ۱۰ الی ۱۵) با پوست بدن از عوامل اصلیِ وجودِ فقر ویتامین "دی" در دنیاست.

تخمین زده شده که حدود یک میلیارد نفر در دنیا، به فقر ویتامین "دی" دچارند که این فقر در آمریکا بین ۳۶ تا ۵۴ درصد و در ایران بالای ۶۷٪ و در تهران ۸۱٫۳٪ و در اصفهان ۷۰٪ می‌رسد؛ درحالی‌که این کمبود در فصل زمستان و بعد از آن، به دلیل کمبود خورشید یا حتی به دلیل کرونا (به علت خانه‌نشینی) بسیار افزایش پیدا می‌کند.

به دنبال همه‌گیری کرونا در دنیا پژوهشگران دانشگاه بوستون در این زمینه اعلام کرده‌اند: "بیماران مبتلا به کرونا که به اندازه کافی ویتامین "دی" مصرف کنند، خطر مرگشان به میزان ۵۲ درصد به نسبت افرادی که از کمبود این ویتامین رنج می‌برند کمتر خواهد بود" و این نشان از اهمیت بالای وجود ویتامین "دی" در بدن برای مقابله با ویروس کرونا دارد.

کرونا با همه بدی‌هایش مردم را نسبت به مصرف ویتامین "دی" حساس کرد

مینا پورنادری یکی از شهروندان شهرکردی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: براساس مطالعاتی که اخیر در اینترنت داشتم متوجه شدم که میزان ویتامین "دی" در بدن ایرانیان و خصوصا بانوان ایرانی بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه خودم هم طی آزمایشی که اخیرا انجام دادم متوجه شدم میزان این ویتامین در بدنم پایین است و درحال‌حاضر با مصرف دارو درحال جبران این کمبود هستم افزود: کرونا اگرچه مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد کرد اما این حساسیت را به‌وجود آورد تا مردم مصرف قرص ویتامین "دی" را در برنامه خود قرار دهند.



پورنادری یادآور شد: برای سایر اعضای خانواده‌ام هر دو هفته یکبار قرص ویتامین "دی" که از خانه بهداشت تهیه کرده‌ام مصرف می‌کنیم و با وجود راهنمایی‌های کارکنان خانه بهداشت اطلاعات خوبی راجع‌به مصرف این قرص و اهمیت این ویتامین بدست آورده‌ایم.

به گزارش جهانبین نیوز؛ به اعتقاد پزشکان کمبود ویتامین "دی" باعث اخلال در عملکرد ارگان‌های مختلف بدن شده و در ایجاد طیف وسیعی از بیماری‌ها مانند امراض قلبی و عروقی، اسکلتی، عصبی و مغزی نقش به‌سزایی دارد که اینک  کرونا نیز در زمره این بیماری‌ها جای گرفته است.

بنابر اظهارات مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میزان کنونی کمبود ویتامین "دی" در بین شهروندان ایرانی به‌طور متوسط بین ۶۰ تا ۷۰ درصد و در زنان باردار ایرانی ۸۰ درصد گزارش شده است.

عمده تاثیر ویتامین "دی" تنظیم کلسیم و استحکام‌بخشی به سیستم اسکلتی بدن است

مسعود ریاحی سامانی متخصص ارتوپدی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: ویتامین "دِ" از ویتامین‌های محلول در چربی است که در تنظیم کلسیم و فسفر و استحکام بافت اسکلتی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ویتامین "دی" در قلب و دستگاه عصبی نیز کارایی دارد تصریح کرد: عمده ویتامین "دی" توسط خود بدن و تحت تاثیر اشعه ماورای بنفش خورشید ساخته می‌شود اگرچه مقداری از آن توسط موادغذایی جذب می‌شود.

ریاحی با اشاره به اینکه وقتی کلسیم و فسفر در سیستم اسکلتی وارد جریان خون می‌شود، این ویتامین سبب رسوب کلسیم و استحکام‌بخشی به اسکلت‌ها شده و نهایتا زمانی که کلسیم از کلیه دفع می‌شود ویتامین "دِ" با بازجذب کلسیم از ادرار سبب جذب مجدد کلسیم می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی با مصرف ویتامین "دی" و افزایش قدرت دفاعی بدن در مقابله با ویروس کرونا 

این متخصص ارتوپدی خاطرنشان کرد: عمده تاثیر این ویتامین بر بدن در تنظیم کلسیم و استحکام‌بخشی به سیستم اسکلتی بدن است، این ویتامین همچنین در سیستم مغز و اعصاب، قلب و عروق و سیستم ایمنی تاثیر بالایی دارد.



وی با تاکید بر اینکه تقویت سیستم ایمنی با مصرف ویتامین "دی" باعث می‌شود که بدن قدرت دفاعی بیشتری در مقابله با ویروس کرونا بدست آورد افزود: این ویتامین همچنین بر سرعت انتقال پیام‌های عصبی تاثیر داشته و در بافت‌های تحریک‌پذیر چون عضلات قلب، اسکلتی و... تاثیر دارد.

ریاحی عمده منبع ویتامین "دی" را خود بدن و با استفاده از اشعه ماورای بنفش خورشید دانست و عنوان داشت: مناطق و محل‌های کم‌نور، رنگ پوست، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب و هر روشی که مانع تابش نور خورشید به بدن شود‌، موجب کمبود ویتامین "دی" در بدن خواهد شد.

این متخصص ارتوپدی بیان داشت: کمبود ویتامین "دی" نه در ایران بلکه در همه دنیا بسیار شایع است و مردم را معرض نور خورشید قرار گرفتن را باید به‌صورت یک عادت ر برنامه روزانه خود درآورند.

وی با بیان اینکه آمارها درخصوص پایین بودن میزان ویتامین "دی" نگران‌کننده است یادآور شد: منابع غذایی تامین‌کننده ویتامین "دی" بسیار محدود است و در روغن کبد ماهی، ماهی‌های چرب،  بعضی از انواع چربی‌ها و جگر گوسفند و گوساله، غلات و برخی از قارچ‌ها هم وجود دارد، عمده ویتامین دی ورودی به بدن از طریق مکمل‌های دارویی است.

ریاحی ادامه داد: ویتامین "دی" موجود در منابع ذکر شده غیرفعال بوده و باید در کبد و کلیه فعال شده و مورد استفاده بدن قرار گیرد.

جذب ویتامین "دِ" با ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرارگیری در معرض نور خورشید

وی با بیان اینکه رنگ پوست، فاصله از استوا و... مواردی هستند که در زمان قرارگیری در نور خورشید برای جذب ویتامین "دی" موثر است ادامه داد: در شرایط ایران ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرارگیری در معرض نور خورشید کفایت می‌کند.



ریاحی میکروگرم و استاندارد را واحد برآورد میزان ویتامین دی بدن عنوان و بیان داشت: مقادیر ۴۰۰ تا ۶۰۰ واحد بین‌المللی در روز بسته به رشد و سن بیمار متفاوت است و برای پیشگیری از کمبود ویتامین "دی" لازم است، اما در کشورهای مختلف مقادیر ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ را هم بسته به نوع غذای مصرفی و میزان تابش نور خورشید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: از آنجایی که کمبود ویتامین "دِ" بر سیستم ایمنی تاثیر دارد می‌تواند بر بیماری‌هایی چون ام اس، دیابت نوع یک، بیماری‌های ریوی، سرطان‌های سینه و پروستات تاثیرگذار باشد.

به گزارش جهانبین نیوز، علی‌رغم این که بسیاری از مردم تصور می‌کنند ویتامین "دی" فقط در بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن موثر است اما باید گفت این ویتامین جزء ویتامین‌های حیاتی برای بدن بوده و فواید بسیاری دارد.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰

ساعت:

۰۹:۱۷:۴۱

19 May 2021