۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۴۷۴۸۸
رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

حفاظت خاک در گرو حفظ آب و پوشش گیاهی

رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: قبل از آنکه بخواهیم از خاک حفاظت کنیم باید عوامل نگه‌دارنده خاک که همان پوشش گیاهی و آب هستند را حفظ کنیم.
حفاظت خاک در گرو حفظ آب و پوشش گیاهی
فرزاد رضازاده رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: قبل از آنکه بخواهیم از خاک حفاظت کنیم باید عوامل نگه‌دارنده خاک که همان پوشش گیاهی و آب هستند را حفظ کنیم.

وی افزود: همیشه صحبت از نقش مردم در حفاظت از خاک و عوامل نگه‌دارنده آن بوده است، کمتر کسی پیدا می‌شود که از نقش مردم در این خصوص بی‌اطلاع باشد.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: سؤالی که مطرح می‌شود این است، آیا متولیان دولتی و سایر اداراتی که به نحوی از منابع طبیعی بهره‌برداری می‌کنند برنامه‌ای برای حفاظت از آن و توسعه زیرساخت‌ها در این خصوص دارند.

رضازاده عنوان کرد: لازم به توضیح است که همه اهدافی که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در پیش گرفته است در راستای حفاظت از خاک است، درواقع برنامه‌ این اداره کل و دیگر دستگاه‌های دولتی و نهادها این است که به نحوی بهره‌برداری انجام دهند که پایداری در منابع طبیعی حاکم باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید ضمن بهره‌برداری از منابع طبیعی، ایجاد اشتغال، ایجاد فرصت‌هایی که بتوان از منابعی که در اختیار است به بهترین نحو استفاده کرد، کمترین خسارت به طبیعت وارد شود.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: به‌عنوان مثال این اداره کل با تمامی اقداماتی که در بخش‌های فنی، جنگل، مرتع، آبخیزداری و حفاظت امور اراضی انجام می‌دهد، به دنبال آن است که بتواند راه‌کارهایی را تدوین کند و در اختیار همگان قرار دهد که نهایتاً منجر به پایداری مراتع شود.

رضازاده یادآور شد: از این دست راهکارها می‌توان به راهکارهای آبخیزداری اشاره کرد که بسیار کلی و بسیار مفید فایده هستند.

وی تصریح کرد: درواقع آبخیزداری کلیه اقداماتی را شامل می‌شود که بتواند پوشش گیاهی و خاک را در همان محلی که هستند حفظ و آب سالم تولید کند، منظور از آب سالم، آبی است که در ذخایر زیرزمینی حفظ می‌شود و مجدداً می‌توانیم آن را بهره‌برداری کنیم.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: اگر خاک و پوشش گیاهی وجود نداشته باشد مکانی برای ذخیره آب سالم نخواهیم داشت.

رضازاده تأکید کرد: کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری به همراه دیگر کارشناسان کشوری هر ساله مناطقی تحت عنوان حوزه‌های آبخیز در مکان‌های مختلف استان را مطالعه می‌کنند تا تمام خصوصیات فنی یک حوزه آبخیز ازجمله محدوده‌ای که کلیه بارش‌های و روان آب‌های آن به یک نقطه در پایین دست منتقل می‌شود را مطالعه می‌کنند.

وی گفت: این مطالعات با هدف دستیابی به بهترین راهکار برای حفاظت از منابع آب و خاک در آن حوزه صورت می‌گیرد، درواقع هر حوزه آبریز خصوصیات خاص خود را دارد اگرچه اشتراکات زیادی نیز با یکدیگر دارند.

انتهای پیام/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

ساعت:

۱۲:۴۱:۳۷

11 May 2021