۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۴۷۴۶۳
اعزام توریست به جای کارگران به مسابقات جهانی کارگری؛

فروش تیم ملی به یک کارخانۀ خاص/ فدراسیون کارگری یا دفتر خدمات جهان‌گردی؟!

فدراسیون ورزش کارگری به دلیل نداشتن بودجه قصد دارد طبق توافقات انجام گرفته، مسئولیت تیم اعزامی به رقابتهای جهانی کارگران را به یک کارخانه واگذار کند.
فروش تیم ملی به یک کارخانۀ خاص/ فدراسیون کارگری یا دفتر خدمات جهان‌گردی؟!
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فدراسیون ورزش کارگری یکی از فدراسیون های دوگانه حوزه ورزش است که زیر نظر وزات ورزش و وزارت کار اداره می شود. عمده فعالیت این فدراسیون به برگزاری مسابقات قهرمانی کارگری در رشته های مختلف در سطح کشور مربوط می شود و بیشتر از آن که در حوزه قهرمانی فعالیت داشته باشد، در جنبه همگانی ورزش و توسعه ورزش در میان طبقات فرودست و کارگر جامعه مسئولیت دارد.

با این وجود مسابقات جهانی ورزش کارگری چندین سال است که با هدف توسعه و گسترش ورزش در میان ورزشکاران آماتور جهان از سوی فدراسیون جهانی کارگری برگزار می شود و به فعالیت های این فدراسیون جنبه بین المللی نیز بخشیده است.

بازی‌های جهانی ورزشی کارگران (CSIT World Sports Games) یک رویداد چندورزشی جهانی است که هر دو سال یک بار توسط فدراسیون جهانی ورزشی کارگران برگزار می‌شود.
 
نخستین دوره این رقابتها در سال ۲۰۰۸ در ریمینی ایتالیا برگزار شد و تا به امروز ۶ دوره آن برگزار شده. تالین استونی ۲۰۱۰، وارنا بلغارستان ۲۰۱۳، لیلیانو ایتالیا ۲۰۱۵، ریگا لتونی ۲۰۱۷ و تورتوسا اسپانیا ۲۰۱۹ به ترتیب تا به امروز میزبان این رقابتها بوده اند.
 
کاروان ورزش کارگری ایران تاکنون در سه دوره در این رقابتها حضور داشته. در سال ۲۰۱۵ برای اولین‌بار کاروان ایران در مسابقات جهانی لیلیانوی ایتالیا حاضر شد که ۲۱ مدال طلا، ۵ نقره و ۶ برنز به دست آورد تا بین ۳۲ کشور به مقام نهم برسد. مسابقات ۲۰۱۷ در ریگای لتونی دومین حضور ایران بود که ورزشکاران کارگر ایران به ۳۵ مدال طلا، ۱۵ مدال نقره و ۱۳ مدال برنز رسیدند.

بازی‌های جهانی ۲۰۱۹ در تورتوسای اسپانیا سومین حضور رسمی ورزش ایران در بازی‌های جهانی کارگری بود که کاروان ۱۴۰ نفره ایران با ۹۱ ورزشکار در این رقابتها حضور یافت و با ۶۱ طلا، ۴۸ نقره، ۲۹ برنز و در مجموع ۱۳۸ مدال کسب کرد تا رکورد مدالی این رقابتها شکسته شود. هفتمین دوره این رقابتها قرار بود در ایتالیا برگزار شود که به دلیل کرونا به تعویق افتاد.

در راستای توسعه و گسترش ورزش آماتوریسم، یک دوره مسابقات دیگر به نام مسابقات جام جهانی شرکت ها نیز برگزار می شود که تا کنون دو دوره از آن برگزار شده و سومین دوره آن قرار است در آتن یونان برگزار شود که این رقابتها نیز به تعویق افتاده.

مسابقات کارگری جام جهانی شرکت ها که قرار بود خرداد ماه امسال در آتن یونان برگزار شود به دلیل تشدید بیماری کرونا دوباره از سوی فدراسیون جهانی به تعویق افتاد.

سومین دوره بازی های جام جهانی شرکت ها قرار بود از ۱۹ تا ۲۳ خرداد ماه در ۱۸ رشته ورزشی در آتن یونان برگزار شود که به دلیل تشدید بیماری کرونا زمان برگزاری این مسابقات از سوی فدراسیون جهانی از خرداد به مهر تغییر پیدا کرد. کاروان ایران قرار بود با ۱۱۳ ورزشکار در ۸ رشته ورزشی در این رویداد شرکت کند.

فروش تیم ملی به یک کارخانه متمول!

حضور در این دو تورنمنت یکی از برنامه های اصلی و بین المللی فدراسیون ورزش کارگری محسوب می شود. در حقیقت تشکیل تیم های کارگری در رشته های مختلف از میان قشر کارگر مسئولیت اصلی فدراسیون کارگری است.

با این وجود فدراسیون ورزش کارگری به بهانه نداشتن بودجه و مشکلات اقتصادی تصمیم گرفته به جای اعزام تیم های کارگری به مسابقات جهانی کارگران، تیم اعزامی را به یک کارخانه متمول و قدیمی واگذار کند تا بنا به صلاحدید این کارخانه نفرات اعزامی تعیین شوند.

فدراسیون ورزش کارگری به دلیل نداشتن بودجه قصد دارد طبق توافق انجام گرفته با کارخانه ذوب آهن اصفهان، مسئولیت تیم اعزامی را به این کارخانه واگذار کند و تیم اعزامی با هزینه کارخانه ذوب آهن به بازیهای ایتالیا اعزام شود. با این شرایط ظاهرا قرار شده به جای اعزام کارگران ورزشکار در رشته های مختلف و نفرات برتر هر رشته، کارمندان و کارگران شاغل در این شرکت را به جای تیم های ملی به مسابقات جهانی کارگران در ایتالیا اعزام شوند!

این تصمیم فدراسیون کارگری موجب اعتراض اعضای رشته های مختلف تیم کارگری شده. ورزشکاران تیم های کارگری سالها با کسب مدال در آوردگاههای جهانی باعث افتخار این فدراسیون شدند و برای این فدراسیون و ورزش زحمت کشیدند اما ظاهرا قرار بر این شده به جای این قشر شریف و زحمتکش، کارمندان و کارگران ذوب آهن به این سفر توریستی بروند!

گفته می شود حتی یکی از اعضای تیم ملی کشتی کارگری با حضور در فدراسیون به این موضوع اعتراض کرد که با برخورد مسئولان فدراسیون مواجه شد.

با این رویکرد هیچ انگیزه ای برای قشر شریف کارگر و زحمتکش باقی نمی ماند و انگیزه های ورزشکاران واقعی را از بین می برد و قهرمانان و ملی پوشان ورزش کارگری در ذوب آهن ذوب می شوند.

از سوی دیگر با این تصمیم، رفتار فدراسیون ورزش کارگری جای نقد دارد چه آنکه اصلی ترین رسالت هر فدراسیون ورزشی صیانت و حمایت از تیم های ملی آن مجموعه است اما به نظر می رسد این رسالت در فدراسیون ورزش کارگری خریداری ندارد.

انتهای پیام/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰

ساعت:

۱۲:۴۵:۵۶

8 May 2021