۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۴۷۴۵۵

خطری که در مذاکرات وین ایران را تهدید می‌کند/ احتمال دادن برخی امتیازهای غیر رسمی

توافقات ضمنی و پشت پرده، موضوعی است که این روزها مذاکرات وین را تهدید می کند، تهدیدی که تیم مذاکره کننده باید مراقب آن باشد تا در واپسین روزهای مسئولیت دولت، کشور گرفتار دام آن نشود.
خطری که در مذاکرات وین ایران را تهدید می‌کند/ احتمال دادن برخی امتیازهای غیر رسمی
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در حالی که هنوز مذاکرات وین به سرانجامی مشخصی نرسیده است و خبرهای خوشایند از آن مخابره نمی شود دولت و اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای روند مذاکرات را مثبت  و رو به جلو عنوان می کنند این اما در حالی است که هر از گاهی مقامات اروپایی و آمریکایی اظهاراتی را در رسانه ها مطرح می کنند که نشان می دهد آن طور که دولتی ها ادعا می کنند روند کار سازنده نیست.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا شب گذشته در گفتگویی مطبوعاتی گفته است «پیشرفت‌هایی حاصل شده اما هنوز راه درازی باقی مانده است»



وی به بازگشت آمریکا به برجام برای رسیدن به توافقی طولانی تر و قوی تر اشاره کرده و گفته است «می‌خواهم از شریکان اروپایی‌مان تشکر کنم که حقیقتاً سررشته مذاکرات با هدف بازگشت مجدد آمریکا به برجام و مبنا قرار دادن آن برای رسیدن به توافقی طولانی‌تر، قوی‌تر و بهتر جهت پرداختن به همه مسائل محل نگرانی از جانب ایران مانند رفتارش در منطقه، موشک‌های بالیستیک، تجارت تسلیحاتی و سوابق حقوق بشری‌اش در داخل آن کشور و در سراسر دنیا را در دست دارند.» 

اظهارات این مقام آمریکایی که در مذاکرات برجام نیز نقش تعیین کننده ای داشت حاکی از آن است که همچنان هدف اصلی آمریکا از مذاکرات، پرداختن به مسائل موشکی و منطقه ای است موضوعی که در جریان برجام نیز به اثبات رسید.

آمریکایی ها در برجام هم به دنبال مثلثی از توافقات بودند که اضلاع آن را برنامه هسته ای ایران، موشک های بالستیک و موضوعات منطقه ای شامل شود. اگرچه رسانه های نزدیک به دولت و حامی برجام ادعا می کردند که مذاکرات تنها برای دستیابی به توافقی پیرامون مسائل هسته ای ایران است اما برخی اظهارات نشان از توافق های ضمنی و پشت پرده برای مذاکره پیرامون برخی موارد دیگر داشت.

فدریکا موگرینی، کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا در جریان برجام در اظهاراتی عنوان کرده بود «در خلال مذاکرات برجام ما توافق کردیم که بعد از حل مسئله ای هسته ای ایران درباره موضوعات موشکی و منطقه ای هم صحبت کنیم»!
 


این اظهارات موگرینی حاکی از توافقان غیررسمی و پشت پرده برای طراحی چشم انداز آتی مذاکرات داشت خطری که مذاکرات وین را نیز تهدید می کند.
 
در حالی که جمهوری اسلامی ایران بارها سیاست قطعی خود را اعلام کرده و گفته است که باید کل تحریم ها بدون دسته بندی لغو و پس از راستی آزمایی ایران به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت اما مقامات غربی همچنان از توافقی بهتر و طولانی تر صحبت می کنند.
 
عباس عراقچی  روز گذشته در اظهاراتی عنوان کرده که آمریکایی ها تاکنون اعلام کردند که آماده‌اند بخش بزرگی از تحریم‌ها را بردارند این در حالی است که منابع آگاه گفتند که آمریکا حاضر به لغو تحریم های ویزا، آیسا و کاتسا نیست البته تیم مذاکره کننده کشورمان نیز تلویحا به این مسئله اشاره کرده و گفته است که در جریان مذاکرات لغو این تحریم ها را نیز خواستار است با این حال آمریکا حاضر به پذیرش این بند نیست ضمن اینکه طرف های آمریکایی خواستار تخریب سانتریفیوژهای نسل جدید ایران شده است!
 

 
مذاکره وین در حالی در روزهای پایانی مسئولیت دولت در حال انجام است که رهبر معظم انقلاب نسبت به خودداری از تعجیل برای رسیدن به نتیجه هشدار دادند موضوعی که به نظر می رسد دولت و حامیان برجام به دنبال آن هستند تا در فاصله باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه رسیده و دستاویزی برای بهره برداری های انتخاباتی قرار گیرد اما نکته قابل تامل این جاست که برای هر چه زودتر به نتیجه رسیدن مذاکرات وین کشور در دام توافقات پشت پرده گرفتار نشود خطری که این روزها مذاکرات وین را تهدید می کند و اعضای تیم مذاکره کننده باید نسبت به این دام پهن کردن آمریکایی ها و اروپایی ها مراقبت کنند.
 
 
انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰

ساعت:

۱۲:۱۳:۰۲

8 May 2021