۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
کد مطلب : ۴۷۴۱۱
کارشناس روانشناسی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز:

وسواس، اختلالی که زندگی فردی و اجتماعی را به مخاطره می‌اندازد

کارشناس روانشناسی گفت: فرد وسواسی کنترلی روی رفتار خود ندارد و این رفتار می‌تواند اطرافیان مبتلا را نیز آزرده کند.
وسواس، اختلالی که زندگی فردی و اجتماعی را به مخاطره می‌اندازد
نوید کارشناس روانشناسی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: وسواس عبارت از فکر، احساس، اندیشه و یا حسی مزاحم و دستوری است.

وی افزود: اختلال وسواسی فکری_عملی که از انواع اختلالات عصبی رایج است، اثرات نامطلوبی بر زندگی فرد می‌گذارد، این اختلال معمولا با اضطراب و استرس برای فرد همراه است.

این روانشناس ادامه داد: این روزها که وقت بسیار ارزشمند است وسواس فکری و عملی مانع رسیدن به کارهای روزانه می‌شود و روند پیشرفت را کند می‌کند.

نوید عنوان کرد: فرد مبتلا به وسواس فکری_عملی به بیماری خود آگاه است اما نمی‌تواند از افکار وسواسی و بیمارگونه خود رهایی پیدا کند.

کارشناس روانشناسی خاطرنشان کرد: فرد وسواسی کنترلی روی رفتار خود ندارد و این رفتار می‌تواند اطرافیان مبتلا را نیز آزرده کند، درمان این اختلال نیازمند مداخلات روانشناختی دارد، در وهله اول لازم است خود فرد خواستار درمان باشد.

وی اضافه کرد: از نشانه‌های وسواس فکری، وجود افکار، ایده‌ها، انگیزه‌های مزاحم و ناخواسته است که ذهن را درگیر کرده و باعث ایجاد استرس و اضطراب می‌شود.

نوید بیان کرد: بعضا دیده شده فرد تمایلی به تفکر درباره برخی از این ایده‌ها و انگیزه‌ها همچون نگرانی بیش از اندازه درخصوص وجود یک بیماری در بدن، ترس شدید از آسیب دیدن خود فرد یا اطرافیانش که البته بسیار شایع است، نگرانی از بابت نظرات دیگران و... ندارد.

کارشناس روانشناسی تاکید کرد: از نشانه‌های وسواس عملی داشتن رفتار غیرقابل انعطاف همچون انجام کارهای تکراری و کلیشه‌ای مثل شستن بیش از حد دست‌ها و... است که باعث آرامش در فرد مبتلا به وسواس عملی می‌شود.

وی تصریح کرد: در بیشتر مواقع وسواس فکر باعث ایجاد وسواس عملی می‌شود و فرد مبتلا علائم هر دو را با هم تجربه می‌کند.

نوید اظهار داشت: وسواس فکری و عملی زمان زیادی از فرد می‌گیرد و رابطه‌های خانوادگی، دوستانه، عاطفی و... فرد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

این کارشناس روانشناسی گفت: در صورتی که به وجود این چنین اختلالاتی در وجود خود یا دیگران شک کردیم بهتر است که از یک روانشناس کمک بگیریم چراکه این عارضه می‌تواند به ابعاد مختلف زندگی فرد آسیب زده و باعث شود به لحاظ جسمانی و روانی برای وی مشکلاتی ایجاد کند.

وی افزود: افرادی که وسواس شست‌وشو دارند ممکن است به اگزما، ناراحتی‌های پوستی و حتی کمر درد هم مبتلا شوند، این افراد نمی‌توانند از زندگی خود لذت کافی ببرند چون وسواس شدید باعث می‌شود فرد از مسافرت رفتن، معاشرات با دیگران و ... پرهیز کند.

نوید ادامه داد: خوشبختانه اختلال وسواس در افراد مبتلا درمان پذیر است.

انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰

ساعت:

۱۱:۳۹:۰۰

5 May 2021